Leisure & Events Management (NL)

Hoe organiseer je een spetterend evenement dat mensen boeit en bijblijft? Hoe tover je een oud fabriekspand om tot een culturele ontmoetingsplaats? Je leert het tijdens de opleiding Leisure & Events Management (NL).

Tijdens de opleiding voer je projecten uit die zijn gebaseerd op real life cases. Wat komt er allemaal kijken bij het bedenken en organiseren van een event? Hoe maak je het tot een succes? Je leert het in de praktijk en bouwt meteen een groot netwerk op. Na je afstuderen ben jij als leisure manager in staat om betekenisvolle vrijetijdsproducten te ontwikkelen!

Na je studie

Als afgestudeerde van de opleiding Leisure & Events Management (NL) kun je bijvoorbeeld terechtkomen bij theaters, organisatie-, congres- en evenementenbureaus, themaparken, sportbonden of gemeenten. Meer weten? Na je studie Leisure & Events Management (NL).

Opbouw van de studie

Hoe word je een goede leisure manager? Tijdens de opleiding Leisure & Events Management (NL) ontwikkel je belangrijke competenties door individueel en met studiegenoten in groepjes te werken aan opdrachten uit het werkveld (real life cases). Daarnaast volg je hoor-, gast- en werkcolleges, workshops en coaching. Ook ga je op stage en neem je deel aan fieldtrips en studiereizen. Hoewel de opleiding Nederlandstalig is, is het mogelijk dat je één of meer vakken, minors of gastcolleges in het Engels volgt. Daarnaast kan een gedeelte van de gebruikte literatuur Engelstalig zijn.

Jaar 1

Jaar 1 (de propedeuse) en jaar 2 vormen het basisdeel van de opleiding Leisure & Events Management en is opgebouwd uit vier semesters. In het eerste jaar staan Leisure Productions, het organiseren van een leisure product als een festival of beurs van begin tot eind, en Running Businesses centraal. Dat tweede draait om het organiseren en runnen van een gastvrij bedrijf. Tijdens een semester werk je aan projecten uit de praktijk, waarin je de theorie kunt toepassen. Deze zogenaamde real life cases lijken veel op de projecten die je in je latere beroep gaat uitvoeren. Je schrijft bijvoorbeeld een projectplan voor een evenement, ontwikkelt een concept voor een nieuw leisurecentrum of maakt een personeelsplan voor een deel van een dag-attractiepark. De opgedane kennis wordt elk half jaar getest tijdens een voortgangstoets.

Jaar 2

In dit jaar ga je verder met het basisdeel van je opleiding. Centraal staan Design & Marketing, het vermarkten van je product, en Stakeholdermanagement, het verbinden van partijen.

Jaar 3

Het derde jaar staat in het teken van de stage. Je leert van een professional uit het werkveld en ondersteunt hem of haar bij dagelijkse werkzaamheden. Ook werk je aan opdrachten zoals het ontwikkelen van een sponsorplan voor een sportevenement, de organisatie van een evenement, doelgroepanalyse voor de cultuursector of een attractiepark, concept- en productontwikkeling of doe je een beleidsanalyse. Je kunt stagelopen in Nederland of het buitenland. Breda University of Applied Sciences heeft een groot internationaal netwerk en helpt je bij het zoeken naar de juiste stageplaats.

Jaar 4

Je sluit je studie af in het vierde jaar met een minor en een afstudeeronderzoek bij een bedrijf of je start je eigen onderneming. Tijdens dit laatste jaar kun je ook de premaster Strategic Business Management and Marketing (SBM) volgen. Deze premaster geeft direct toegang tot de wo-master Master of Science Leisure and Tourism Studies van Breda University of Applied Sciences. Na deze premaster heb je ook direct toegang tot universitaire masteropleidingen aan bijvoorbeeld de universiteit van Maastricht, Tilburg, Brussel (B) of Warwick (UK). Zo kun je in vijf jaar een wo-master halen en na een driejarig traject zelfs in vier jaar.

Studiebelasting

De gemiddelde studiebelasting bedraagt 40 uur in de week, gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok en de tentamenweken voor de meeste studenten druk: het is dus belangrijk dat je goed kunt plannen.

 

Na je propedeuse kies je voor één van de volgende tracks:

International Event Management (Engelstalig)

Bedrijven zetten steeds vaker events in om hun merk te promoten. Denk aan productpresentaties in de auto-industrie, netwerk- en relatiebijeenkomsten en beurzen. Maar events zelf kunnen ook sterke merken zijn of worden, zoals Mystery Land, Zwarte Cross en Extrema Outdoor.

De eventbranche verandert snel. Daarom is er behoefte aan een nieuwe generatie eventmanagers om nieuwe concepten voor events te ontwikkelen. Hoe ziet de (inter)nationale branche eruit? Hoe bedenk je creatieve en vernieuwende concepten voor events? En hoe werk je die uit tot nieuwe business- en verdienmodellen? Bovendien is er aandacht voor personal branding, of wel; jijzelf als merk. Hoe onderscheid je jezelf en hoe gebruik je personal branding in de evenementenindustrie?

Attractions & Theme Parks Management (Engelstalig)

De attractie- en themaparkensector ontwikkelt en groeit snel. Musea en science centra richten zich niet meer uitsluitend op educatie, maar voegen vermaak en beleving toe in de vorm van thematisering, interactie en attracties. Dierentuinen bouwen klimparken, winkelcentra breiden uit met attracties zoals een aquarium en simulators. Tegelijkertijd groeien de bestaande grote attractieparken uit tot vakantieresorts met meerdere hotels, een uitgaanscentrum en waterpark.

Hoe onderscheiden attractieparken zich binnen al deze concurrentie? Hoe blijven zij zich vernieuwen? Hoe ziet de markt eruit? Je krijgt inzicht in marketing, financiën, personeelsplanning, hospitality en veiligheid. Bovendien krijg je de mogelijkheid om stage te lopen bij toonaangevende parken zoals Walt Disney World Resort in Orlando en de Efteling.

Cultural Venue Management (Nederlandstalig

De culturele sector is volop in beweging. Instellingen ontvangen minder subsidies, terwijl het publiek steeds hogere verwachtingen heeft. Digitalisering en concurrentie nemen toe. Culturele instellingen als musea, poppodia en theaters werken steeds nauwer samen en richten hun blik meer naar buiten. Wat wil hun publiek?

In deze track is aandacht voor creativiteit en ondernemerschap, de rol van culturele locaties in de maatschappij, conceptontwikkeling, marketing, verbinden van stakeholders in de stad, samenwerking, innovatie en duurzaamheid. Topbedrijven uit binnen- en buitenland zijn betrokken. Door bij organisaties binnen te kijken en opdrachten uit te voeren voor en in samenwerking met professionals, ontwikkel je je visie op het werkveld.

Social Innovation (Engelstalig)

De kracht van sociale innovatie zit vaak in het feit dat oplossingen niet voor, maar mét mensen worden bedacht. Bij Social Innovation werken mensen of organisaties samen aan creatieve oplossingen voor problemen. Je leert daarbij slim gebruik te maken van bestaande middelen en het enthousiasme van mensen.

Neem bijvoorbeeld de website ‘Couchsurfing’ waarop reislustige mensen elkaar een gratis slaapplek in hun huis aanbieden. Zo besparen ze de kosten van een hotelkamer en doen ze sociale contacten op. Binnen deze track ga je concreet aan de slag met echte uitdagingen. Je leert de juiste mensen bij elkaar te brengen om effectief samen te werken en bruikbare ideeën te ontwikkelen.

Bijzonder is dat je geen vastomlijnd onderwijsprogramma volgt, maar alle competenties van de vrijetijdsmanager toch aan bod komen. Per jaar werk je aan acht verschillende opdrachten en gebruik je methoden als experience, community en process design.

Leisure Management (Nederlandstalig)

Hoe zijn alle gebieden binnen het vrijetijdswerkveld met elkaar verbonden? Hoe werken evenementen, culturele locaties, multifunctionele leisure locaties en attractieparken samen aan kennisontwikkeling, innovaties en het oplossen van problemen?

Je leert om binnen en tussen de vrijetijdssectoren te functioneren als innovatieve verbinder, een spin in het web. Je legt nieuwe relaties en zoekt naar creatieve business- of samenwerkingsmodellen. De opgedane kennis uit de vrijetijdssector weet je ook te vertalen naar andere sectoren binnen onze maatschappij.

 

De Efteling is recent uitgeroepen tot het sterkste en meest inspirerende merk van Nederland. De Efteling Academy is een uniek talentontwikkelingsprogramma op het gebied van imagineering van de Efteling en Breda University of Applied Sciences. Want hoe zijn oude en nieuwe verhalen van de Efteling ontwikkeld? Hoe worden deze verhalen creatief vormgegeven?

De Efteling Academy is voor studenten van alle tracks en leerjaren toegankelijk en valt onder de minor Storytelling & Consumer Behaviour. Hierbij volg je, samen met professionals van de Efteling, exclusieve workshops en trainingen op maat die gegeven worden door (inter)nationale experts. Je werkt ook aan een project voor de Efteling, waarbij je meestal ook bij de praktische uitvoering betrokken bent.

Kijk als je in de Efteling bent maar eens bij het poppenfestival: het concept van het buitenpodium, de poppenspelers, de kostuums, de verhalen van Jokie en Jet zijn bedacht door studenten van de Efteling Academy.

Jaarlijks studeren enkele studenten af bij de Efteling en velen van hen houden er een prachtige baan aan over.

Afhankelijk van je vooropleiding kun je de opleiding in drie jaar afronden. Er zijn twee driejarige trajecten mogelijk:

  • Na vwo
  • Na hbo of wo

Verder bieden we ook een maatwerktraject voor studenten met een havo diploma. 

Driejarig traject na vwo

Heb je een vwo-diploma of een vergelijkbaar buitenlands diploma? Dan kun je een driejarig vwo-traject volgen. Dit internationale traject wordt in het Engels aangeboden en ook gevolgd door buitenlandse studenten. Je volgt dezelfde opleiding en krijgt hetzelfde diploma als bij het reguliere traject, alleen doe jij er drie jaar over. Wel is het belangrijk dat je een zelfstandige en proactieve studiehouding hebt, bereid bent om voor aanvang van je studie bepaalde stof te bestuderen en de Engelse taal goed beheerst. Met dit traject kies je namelijk automatisch voor de Engelstalige brede track.

Heb je vragen of  wil je meer informatie? Neem dan contact op met Guido Aerts (aerts.g@buas.nl).

Aanmelden verloopt via Studielink [klik]: je schrijft je in voor de studie International Leisure & Events Management (dus niet voor de studie Leisure & Events Management (NL)) waarna je direct de keuze voor het driejarige traject aangeeft. 

Driejarig traject na hbo of wo

Met propedeuse

Heb je een propedeuse van een opleiding uit het domein Leisure, Tourism of Hospitality behaald? Dan kun je starten met het driejarige traject. Heb je een propedeuse binnen het hoger economisch onderwijs behaald? Dan zijn er aanvullende toelatingseisen: het afleggen van de voortgangstoets en aantoonbare kennis van de Engelse taal op B2/C1 niveau.

Alle andere studenten zijn niet toelaatbaar. 

Voldoe jij aan deze voorwaarden of wil je meer weten? 
Neem dan contact op met Margot Vrijaldenhoven: vrijaldenhoven.m@buas.nl.

Met hbo-diploma

Ben je in het bezit van een hbo-diploma? Dan kun je de opleiding Leisure & Events Management doorlopen in twee of drie jaar, afhankelijk van je vooropleiding en wensen. In dit geval dien je een verzoek in te dienen bij de examencommissie via examcommitteeafl@buas.nl.

Heb je al eerder een graad in het hoger onderwijs behaald? Dan moet je rekening houden met het betalen van instellingscollegegeld. Dit bedraagt € 9.693,- per jaar.

Het traject

Voldoe je aan de voorwaarden? Dan sla je het algemene propedeusejaar over en start je meteen met het tweede studiejaar in één van onze vijf tracks. Je maakt een keuze uit:

  1. International Event management [linken naar tracks]
  2. Attractions & Theme Parks management
  3. Cultural Venue management
  4. Social Innovation
  5. Leisure Management

Voor track 2 en 4 geldt een selectieprocedure. Houd er rekening mee dat deze selectieprocedures plaatsvinden in mei en juni.

Inschrijven

Je kunt je aanmelden via Studielink. Let op: kies altijd voor jaar 2 / postpropedeuse. Maak een keuze uit de vijf tracks en mail deze naar Margot Vrijaldenhoven: vrijaldenhoven.m@buas.nl. 

Stuur voor 1 augustus een gewaarmerkte kopie van je propedeuse-getuigschrift of hbo/wo-diploma of een verklaring van je huidige opleiding dat je je propedeuse-getuigschrift of diploma hbo/wo inmiddels gehaald hebt maar het pas later (uiterlijk 30 september) ontvangt.

Maatwerktraject voor studenten met een havodiploma

Vind je de stap van havo naar hbo nét iets te groot of ben je niet toelaatbaar bij Breda University of Applied Sciences? Dan is het Maatwerktraject wat voor jou.

Je studeert eerst twee jaar op mbo-niveau aan een van de opleidingen Medewerker Marketing en Communicatie of Medewerker Evenementenorganisatie bij De Rooi Pannen in Tilburg of Breda. Dit sluit je af met een mbo-diploma niveau 4. Aansluitend studeer je verder aan de  Nederlandstalige opleiding Leisure & Events Management, of aan de Engelstalige variant Leisure & Events Management van Breda University of Applied Sciences en haal je na drie jaar je bachelordiploma.

Je hebt dus na vijf jaar studie een mbo- en een hbo-diploma.

Aanmelden en informatie

Wil je het maatwerktraject voor havisten volgen? Neem dan contact op met coördinator Joep Coolen (coolen.j@buas.nl) of met Bas Horsten, coördinator bij de De Rooi Pannen (b.horsten@derooipannen.nl). Meer weten over het maatwerktraject voor havisten? Kijk bij de Rooi Pannen.

 

Een tijdje studeren in het buitenland biedt je de gelegenheid om je grenzen te verleggen, zowel letterlijk als figuurlijk. In het tweede of derde jaar van je studie kun je een half jaar in het buitenland gaan studeren. Breda University of Applied Sciences heeft contact met tal van universiteiten, verspreid over de hele wereld, waar je als uitwisselingsstudent terecht kunt.

Onze studenten hebben bovendien de mogelijkheid om een 'Double Degree' te halen. Dit betekent dat je het laatste jaar van je studie volgt op een partnerinstituut. Bij je afstuderen krijg je dan zowel een BUas-diploma als een diploma van het partnerinstituut waar je bent afgestudeerd.

Extra

Nieuwe campus

Breda University of Applied Sciences werkt aan een campus, een leer- en werkomgeving waar vanaf september 2019 alle opleidingen samenkomen en elkaar kunnen ontmoeten en inspireren.

Meer over de campus