Tourism Management

4-jarige hbo-bacheloropleiding | Nederlands- en Engelstalig

Werken aan innovatie in toerisme

Waarom Tourism Management bij BUas?

Hbo bachelor Tourism Management in beeld

Inhoud van de studie

Stages en studiereizen

Breda als studentstad

Favoriet op de campus

Onze introductieweek

Een rondje campus

De juiste keuze?

Is deze hbo toerisme-opleiding net wat voor jou?

Doe een korte test (ca. 4 minuten) en ontdek of deze opleiding bij jou past. De quiz is Engelstalig.


Naar de quiz

Doe de Nederlandse Hospitality Quiz

Opbouw van de studie

Tijdens de hbo-bachelor Tourism Management werk je, samen met mensen uit het werkveld, in een internationale leeromgeving. In deze ‘learning community’ vindt het leren plaats in een actief en sociaal proces van samenwerkend leren, waarbij studenten, docenten en professionals uit de industrie de drijvende kracht vormen. Je werkt aan echte opdrachten van echte bedrijven. Verder leer je door bedrijfsbezoeken, excursies, stages en een studiereis hoe het er in de praktijk aan toegaat.

Nederlands- versus Engelstalig

Deze opleiding bieden we in het Nederlands en in het Engels aan. Bij de Engelstalige variant maak je deel uit van de international classroom. Door de mix van studenten uit binnen- en buitenland krijgen interculturele verschillen vanzelf meer aandacht; niet alleen in het onderwijs, maar ook in onderlinge contacten. Zo word je nog beter voorbereid op een internationale loopbaan.

Bij de Nederlandstalige variant is het mogelijk dat je één of meer vakken, minors of gastcolleges in het Engels volgt. Daarnaast kan een gedeelte van de gebruikte literatuur Engelstalig zijn. 

De wereld verandert in rap tempo en je moet als professional in de toeristisch-recreatieve industrie in staat zijn nieuwe technologieën op een maatschappelijk verantwoorde en duurzame manier toe te passen in je (commerciële) activiteiten. Met een proactieve en onderzoekende houding leer je breed en vernieuwend denken. 

Jaar 1

Jaar 1 is opgebouwd uit twaalf modules verdeeld over zes blokken van zes weken. Daarnaast krijg je Engels en één moderne vreemde taal. 

De modules focussen zich op de reisindustrie, de recreatiesector en toeristische bestemmingen waarbij je ingaat op onderwerpen duurzaamheid, online marketing, financieel management en consumentengedrag. Je vindt hierover meer informatie in de beknopte versie van de studiegids over het eerste jaar van deze opleiding.

BUas Curriculum ITM year 1
Jaar 2

In jaar 2 ga je je verder verdiepen in de toeristische sector. Je komt uitgebreid in aanraking met de internationale reis – en luchtvaartindustrie,  de recreatie & hospitality wereld en je gaat aan de slag met alle uitdagingen die bestemmingen dichtbij en ver weg ondervinden.

Het jaar bestaat uit zes blokken van elk zes weken met drie modules per blok. Je krijgt ook nog Engels en één moderne vreemde taal. 

In het tweede jaar verdiep je je in onderwerpen zoals de impact van toerisme op een bestemming, trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme, marketing en technologie, online consumentengedrag met focus op social media en je leert wie de spelers zijn in de luchtvaart- en reisindustrie. 

Meer uitleg over alle vakken vind je in de studiegids

BUas Curriculum ITM year 2

Je wordt begeleid door een coach met individuele gesprekken en workshops  waarin de Student Profiel Analyse centraal staat. Dit is een rapport dat inzicht geeft in je gedrag, motivatie en je talenten. Hierdoor leer je jezelf en je kwaliteiten beter kennen waardoor je betere keuzes kunt maken in de toekomst.

Attractions & Theme Parks Management

In jaar 2 kun je je specialiseren in Attractions & Theme Parks Management. Dit is een Engelstalige specialisatie die je – samen met studenten van Leisure & Events Management en International Facility Management – volgt in jaar 2 , 3 en eventueel jaar 4 (minor van Attractions & Theme Parks Management of een andere minor.).

Attractie- en themaparken vernieuwen continue. Zo groeien attractieparken door tot vakantieresorts met meerdere hotels, bungalowparken, uitgaanscentra en waterparken. Attracties krijgen VR toevoegingen, dierentuinen bouwen klimparken, winkelcentra breiden uit met attracties zoals een aquarium of simulator en musea en science centra richten zich niet meer uitsluitend op educatie, maar voegen vermaak en beleving toe in de vorm van thematisering, interactie en attracties.

Bij deze specialisatie krijg je inzicht in marketing, financiën, personeelsplanning, hospitality en veiligheid. Ook krijg je de mogelijkheid om stage te lopen bij toonaangevende parken zoals Walt Disney World Resort in Orlando, Europa-Park in Duitsland en bij de Efteling.  

Meer informatie vind je op de website van Attraction and Theme Parc Management en in de video hieronder.

Jaar 3

Vanaf het derde jaar bepaal je steeds meer je eigen studieroute. Je hebt inmiddels al genoeg kennis opgedaan over de toeristische industrie om te bepalen waar je interesses liggen. In jaar 3 ga je op stage en volg je een specialisatie.

Stage

Je gaat twintig weken op stage. Zo doe je ervaring op in de praktijk en bereid je je voor op een functie in het toeristisch recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruik maken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats. Je krijgt ondersteuning van het praktijkbureau in je zoektocht naar een stage.

Bij een stage kun je denken aan:

  • Communicatie bij Landal GreenParks
  • Supervisor Tikibad bij Duinrell
  • Product zon bij TUI
  • Sustainability bij Transavia
  • Influencer marketing & social media bij NBTC Holland Marketing
  • EF taalreizen in Madrid
  • Marketing bij Corinthia Hotels Malta
  • Sales bij Happy Gringo Travel in Ecuador

Specialisaties

In dit jaar kies je uit een van de volgende specialisaties:

  • E-Tourism: bedenken, implementeren en uitvoeren van digital marketing en management strategieën voor organisaties in de toerismebranche
  • Tourism Design & Development: ontwikkelen van innovaties, aanpak en en strategieën voor de ontwikkeling van internationaal duurzaam toerisme
  • Tourism Business: ontwikkelen van ondernemersgeest en medewerkers inspireren om toeristen hoge kwaliteit en service te bieden
  • Tourist Experience: organisaties in de toerismebranche adviseren om zichzelf te overtreffen in servicegerichtheid

Doe je de Attractions & Themeparks management dan volg je dat ook nog in jaar 3 en hoef je geen van de bovenstaande specialisaties te kiezen.

BUas Curriculum ITM year 3&4
Jaar 4

Het vierde jaar van je studie begin je met een verdieping van je specialisatie (jaar 3) of een verbredende BUas minor die wordt gevolgd door een afstudeertraject waarin je een scriptie schrijft. Iedere specialisatie werkt met een aantal verdiepende modules. Daarnaast werk je gedurende drie blokken aan een praktijkopdracht voor een opdrachtgever in het Tourism Impact Lab, waarbij innovatie en impact centraal staan. Het is ook mogelijk om je afstuderen te combineren met een jaar werkervaring bij leerbedrijven Newways of YTP@Work . Omdat je drie dagen per week voor het leerbedrijf en twee dagen aan je afstudeeropdracht werkt, leg je veel contacten binnen het werkveld.

Bij goede studieresultaten krijg je in het vierde jaar de mogelijkheid om het pre-master programma Strategic Business Management and Marketing te volgen. Met dit diploma kun je op diverse universiteiten in één jaar een Master of Science (MSc) graad halen.
Studiebelasting en coaching

De studiebelasting komt neer op een gemiddeld 40 uur in de week, gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok en de tentamenweken voor de meeste studenten relatief druk.

Personal and Professional Development programme 

Gedurende je gehele opleiding word je door een coach ondersteund in de routes die je kiest, in je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
We leren je kritisch naar jezelf te kijken en jezelf te vragen wie je bent, wat je wilt, wat je kunt, wat je doet, wat je doel is en wat je daarvoor nodig hebt. Je leert je te verplaatsen in een ander, in een andere cultuur en in andere situaties (empathisch vermogen). Daarnaast werk je aan een kritische grondhouding, leer je om gefundeerde keuzes te maken en je aanpassingsvermogen en probleemoplossend vermogen verder te ontwikkelen. In jaar 2 krijgt elke student een uniek assessment wat een persoonlijk profiel analyse (gebaseerd op de DISC methode) oplevert. Deze analyse geeft inzicht in gedrag, talent en hoe jij de dingen aanpakt en het liefst doet, en ondersteunt bij het maken van keuzes.

Premaster

We bieden alle studenten de kans om in het laatste studiejaar de wetenschappelijke premaster Strategic Business Management and Marketing (SBM) te volgen. Met deze premaster heb je direct toegang tot Master of Science programma’s in business gerelateerde studies bij onze universitaire partners, zoals de universiteit van Amsterdam, Maastricht, Tilburg, Brussel (B) of Warwick (UK). Na deze premaster heb je ook direct toegang tot onze wo-master Leisure and Tourism Studies. Zo kun je in 5 jaar een wo-master halen en na een 3-jarig traject zelfs in 4 jaar! 

Wil je je verder verdiepen in Leisure en Tourism, dan is onze premaster Pre-master Leisure and Tourism Studies misschien iets voor jou. Hiermee start je na je hbo-bacheloropleiding. De premaster duurt een jaar en daarna kun je doorstromen naar de wo-master Leisure and Tourism Studies aan Breda University of Applied Sciences (1 jaar). Na een verkorte hbo-bachelor kun je dus in 5 jaar een wo-master halen! 

 

Driejarig traject

Heb je je vwo-diploma op zak en voldoe je aan de toelatingseisen? Dan kom je in aanmerking om de opleiding Tourism Management (NL) in drie jaar te doen. Ook wanneer je in het bezit bent van een hbo- of wo-(propedeuse)diploma van een economische opleiding kun je in aanmerking komen voor het versnelde traject. Neem in dit geval contact op over de mogelijkheden via ATapplication@buas.nl.

Het verloop van de studie ziet er als volgt uit:

Jaar 1

Je begint in het 2e jaar van de 4-jarige opleiding. Hier ga je je verdiepen in de toeristische sector: Je komt uitgebreid in aanraking met de internationale reis – en luchtvaartindustrie,  de recreatie & hospitality wereld en je gaat aan de slag met alle uitdagingen die bestemmingen dichtbij en ver weg ondervinden. De focus ligt op duurzaamheid en sociale impact. Je ontwikkelt je digitale vaardigheden en je management skills.

Naast inhoudelijke vakken krijg je Engels en nog een tweede vreemde taal. Je werkt aan je Personal & Professional Development onder begeleiding van een coach. (Meer over de inhoud vind je onder curriculum bij jaar 2 van de 4-jarige opleiding).

Je kunt er ook voor kiezen je direct te specialiseren in Attractions & Theme Parks Management. Dit is een Engelstalige specialisatie die je – samen met studenten van Leisure & Events Management en International Facility Management – voor 2 jaar volgt.

Attractions & Theme Parks Management

Attractie- en themaparken blijven zichzelf vernieuwen.Je duikt in de dynamische wereld van de attractieparken en leert alles over conceptontwikkeling, marketing, financiën, planning, hospitality en veiligheid. Je krijgt de mogelijkheid stage te lopen bij grote parken, zoals Walt Disney World Resort in Orlando, Europa-Park in Duitsland en de Efteling.  

Meer informatie vind je op de website Discover Attractions and Theme Parks Management.

Jaar 2

Dit jaar komt overeen met jaar 3 van de vierjarige opleiding. Je volgt steeds meer je eigen studieroute en je gaat in dit jaar twintig weken op stage. 

Je kiest een van de volgende specialisaties:

  • E-Tourism
  • Tourism Design & Development
  • Tourism Business
  • Tourist Experience

Heb je gekozen voor Attractions & Themeparks management, dan hoef je geen van de bovenstaande specialisaties te kiezen.

Jaar 3

Het derde jaar komt overeen met het laatste jaar van de vierjarige opleiding waarbij je een minor en een afstudeertraject volgt.

Bij goede studieresultaten krijg je in het laatste jaar de mogelijkheid om het pre-master programma Strategic Business Management and Marketing te volgen. Met dit diploma kun je op diverse universiteiten in één jaar een Master of Science (MSc) graad halen.

 

Maatwerktraject voor havisten

Vind je de stap van havo naar hbo nét iets te groot of je bent niet toelaatbaar bij Breda University of Applied Sciences? Dan is het Maatwerktraject wat voor jou. Je studeert eerst twee jaar op mbo-niveau bij De Rooi Pannen in Breda. Dit sluit je af met een mbo-diploma toerisme niveau 4 Leidinggevende travel & hospitality. Aansluitend studeer je verder aan de opleiding Tourism Management en haal je na drie jaar je bachelordiploma.

Meer informatie over het Maatwerktraject vind je in deze video.

Deze video bevat meerdere onderwerpen. Klik op een icon om te switchen.

Let op: wil je de richting Attractions & Theme Parks Management gaan volgen, dan moet je je voor 1 april aanmelden bij studielink om meegenomen te kunnen worden in de selectieprocedure.
 

In het tweede of derde jaar van je studie kun je een half jaar in het buitenland gaan studeren. Het netwerk van de opleiding Tourism Management bestaat uit 100 partner universiteiten, verspreid over de hele wereld. Voor deelname aan een uitwisselingsprogramma moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Overweeg je om binnen Europa op uitwisseling te gaan, dan kun je in aanmerking komen voor een financiële vergoeding uit het Erasmus+ scholarship programma. Een paar voorbeelden van partneruniversiteiten:

  • Hong Kong Polytechnic University in China
  • Lapland University of Applied Sciences in Finland
  • Università degli Studi di Roma 'Tor Vergata' in Italië
  • Northern Arizona University in de Verenigde Staten
  • Hanyang University in Zuid-Korea
  • Munich University of Applied Sciences in Duitsland
  • Universidad Politécnica de Valencia in Spanje
Miniatuurvoorbeeld

 

Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je opleiding Tourism Management. Dat betekent in de praktijk werken, de bestemming/organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven, maar op locatie bekijken, en je geleerde competenties tonen. 

Met behulp van BUas en lokale partijen in het toeristisch-recreatief werkveld leer je een bestemming vanuit andere perspectieven kennen.  Je bent namelijk niet alleen bezoeker en toerist, maar ook professional in spe.  Je leert een cultuur kennen waar je misschien niet zo vertrouwd mee bent.

De studiereis in jaar 1 gaat naar diverse Europese bestemmingen bijvoorbeeld Wenen en Bratislava. In jaar 2 zijn de reizen naar diverse bestemmingen zoals Malaga, Berlijn, Split/Zagreb, Lissabon of Brugge/Gent.

Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Je krijgt les in entrepreneurship, ondernemerschap dus. Hiervoor zijn speciale vakken ontwikkeld en in je tweede studiejaar kun je met een Excellence Track in ondernemerschap beginnen.

In het vierde studiejaar kun je kiezen voor een BUas brede minor Ondernemerschap en je kunt zelfs afstuderen met je eigen bedrijf! Misschien heb je (tegen die tijd) al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support.

Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.

Eyecatchers Tourism Management

Toelating

Met een klein vliegtuigje midden in de jungle landen

Ik werk nu bij Transavia als Partner Manager. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen bij METS Travel & Tours in Paramaribo, een touroperator die onderdeel is van de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij. Ik liep stage op de afdeling Sales & Marketing en heb een kwaliteitsanalyse uitgevoerd voor het recreatieoord Colakreek. De leukste ervaring vond ik de tours die ik mocht maken naar het binnenland. Met een klein vliegtuigje midden in de jungle landen en dan vier dagen afgezonderd de wereld leven.

Luc Visser

Afgestudeerd | Werkt nu als Partner Manager bij Transavia

Wat kun je worden?

Toerisme is een ‘people’s business’. Het draait om mensen, gastvrijheid en beleving. Maar ook om zakelijk inzicht, creativiteit en organisatietalent. Je kunt aan de slag als adviseur, manager, marketeer of inkoper bij toeristische bedrijven.

Meer weten? Na je bachelor.

Waarom Tourism Management bij BUas?

  • Focus op duurzaam toerisme, sociale impact, digitalisering en experience design
  • Keuzemogelijkheden waardoor je je studie zelf vorm kunt geven
  • 55 jaar ervaring in toerisme en een groot internationaal netwerk voor stages en uitwisseling