Associate degree Tourism Management

Associate degree
2 jaar
Voltijd
Nederlands

Duik in de wereld van reizen, resorts en gastvrijheid met de tweejarige hbo-opleiding Tourism Management. Of je nu droomt van het creëren van onvergetelijke ervaringen voor gasten of je wilt meedenken over de toekomst van toerisme, deze opleiding biedt jou de kennis en vaardigheden die je nodig hebt. 

Deze praktijkgerichte opleiding bereid je voor op een rol als verbinder tussen uitvoering en management in de toeristische sector. Krijg je de smaak van studeren te pakken? Geen zorgen! Na het afronden van deze opleiding kun je direct doorstromen naar het derde jaar van de vierjarige bacheloropleiding Tourism Management. Zo behaal je alsnog in vier jaar tijd je bachelor en ben je voorbereid op een uitdagende carrière in de toeristische sector. 

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

Wat leer je bij deze opleiding?

Waarom deze opleiding bij BUas?

  • Groot internationaal netwerk voor stages en afstuderen
  • Praktijkgerichte opleiding: 25% van de studietijd is een stage
  • Optie om direct door te studeren in jaar 3 van de hbo-bachelor Tourism Management

Ad Tourism Management in beeld

Inhoud studie

Stages en studietrips

Introductieweek

Favoriet op de campus

Opbouw van de studie

Jaar 1

Jaar 1 is opgebouwd uit twaalf modules die de basis van het studieprogramma vormen. Het jaar is verdeeld in zes blokken van zes weken. Je krijgt gedurende het hele jaar coaching. Actuele vraagstukken uit de praktijk worden gekoppeld aan basisvakken zoals online ondernemen, innovatief onderzoek of het ontwerpen van een beleving.  

Je werkt aan verschillende praktijkopdrachten zoals het ontwikkelen van een programma voor een duurzame city trip die je ook gedeeltelijk tijdens je studiereis gaat uitvoeren, het schrijven van een (online) tactisch marketingplan en het ontwerpen van een micro-avontuur voor een memorabele beleving in toerisme. 

Ook volg je de module Professionele Houding en Vaardigheden. In deze module bieden we je een brede basis aan vaardigheden die je helpen de overgang naar het hbo makkelijker aan te kunnen. Verder besteden we aandacht aan het ontwikkelen van een professionele houding. Tijdens de werkcolleges komen diverse onderwerpen aan bod zoals communiceren, samenwerken, vergaderen, presenteren, kritisch denken, onderzoeken en leren leren. Daarnaast volg je nog de modules Nederlands en Engels.  

De opleiding is Nederlandstalig, maar het is mogelijk dat je excursies of gastcolleges in het Engels volgt. Daarnaast kan een gedeelte van de gebruikte literatuur Engelstalig zijn. 

Ook bezoek je een aantal steden en bedrijven en ga je op studiereis naar een Europese bestemming. Bovendien werk je aan het ontwikkelen van competenties. Dat is een mix van eigenschappen, houding en vaardigheden die je als professional inzet tijdens je werk. 

Een volledige beschrijving van jaar 1 vind je in de studiegids jaar 1 (pdf).  

 

Meer weten? Bekijk de videopresentatie

Jaar 2

In dit jaar staat stage en afstuderen centraal. Het eerste half jaar loop je stage. Het tweede half jaar volg je een aantal verdiepende vakken in combinatie met het werken aan je afstudeeropdracht. Een volledige beschrijving van jaar 2 vind je in de studiegids jaar 2 (pdf).  

Stage

Je begint dit tweede jaar met een meeloopstage van 20 weken. Tijdens je stage doe je ervaring op in de praktijk, ontdek je wat bij je past en bereid je je voor op een functie in het toeristisch-recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruikmaken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats. Je krijgt ondersteuning van het team Student Affairs in je zoektocht naar een stage. Bij een stage kun je denken aan:

  • Operations en Product bij Khiri Travel Vietnam
  • Product Suriname bij Better Places
  • Social Media bij Delfins Beach Resort
  • Concepts & Development bij Roompot
  • Educatie & Beleving bij Libéma Beekse Bergen
  • Touroperating bij Djoser
  • Duurzaam reisgedrag bij Better Places
  • Marketing & Communicatie bij Visit Brabant
  • Sales bij Middenoostenreizen.com

Lees in het verhaal van Bente hoe alles wat zij tijdens haar opleiding geleerd heeft op zijn plaats viel tijdens haar stage bij Education First in Amsterdam. 

Verdiepingssemester en afstuderen

De tweede helft van dit jaar is een verdiepingssemester. Je krijgt vakken als Financieel Management, Online Consumentenonderzoek en Marketing & Communicatie. Ook krijg je nog Engels en coaching.  

Daarnaast ga je aan de slag met je afstudeeropdracht. Dit bestaat uit een opdracht van een bedrijf om een nieuw of verbeterd product, dienst of organisatieproces te ontwikkelen. Je gebruikt hiervoor de Design Thinking methode. Tijdens de stage kun je bij je stagebedrijf al een opdracht werven of je kunt op zoek gaan naar een andere opdracht. Voorbeelden van opdrachten zijn: 

  • Op welke manier kun je social media inzetten om je klanten beter te bereiken?
  • Hoe creëer je een betekenisvolle belevenis voor een bepaalde doelgroep? 

Benieuwd naar een voorbeeld van een afstudeerproject? Vivianne Herder vertelt over haar ervaring met een afstudeeropdracht voor Stayokay in Soest.
 

Studiemethode

Tijdens je studie werk je veel samen met anderen, precies zoals dat later in je werkomgeving ook het geval is. Je werkt aan actuele vragen die op dit moment spelen in het toeristisch bedrijfsleven.  

De opleiding is kleinschalig en kent een vast team docenten dat het merendeel van de lessen verzorgt. Al heel snel leer je je docenten en medestudenten kennen. 

Studiebelasting en coaching

De gemiddelde studiebelasting bedraagt ongeveer 40 uur in de week, gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok en de tentamenweken voor de meeste studenten relatief druk. 

In de module Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling leer je kritisch naar jezelf te kijken en jezelf te vragen wie je bent, wat je wilt, wat je kunt, wat je doet, wat je doel is en wat je daarvoor nodig hebt. Je leert je te verplaatsen in een ander, in een andere cultuur en in andere situaties (empathisch vermogen).  

Je ontwikkelt je leervermogen. Daarnaast werk je aan een kritische grondhouding, leer je om gefundeerde keuzes te maken en je aanpassings- en probleemoplossend vermogen verder te ontwikkelen. Belangrijke elementen van deze module zijn zelfsturing, zelfverantwoordelijkheid en reflectie.  

Het programma bestaat uit workshops zoals personal branding en je ontdekt met de Lumina Spark methode wie je bent en wat je te bieden hebt. Je krijgt met deze methode inzicht in je persoonlijke voorkeuren, je gedrag en hoe je reageert in verschillende situaties. Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken naar jezelf en naar anderen. Door jezelf en anderen beter te begrijpen, zet je grote stappen richting succes. 

Daarnaast heb je individuele gesprekken met je coach. Je coach begeleid je bij je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Gedurende de opleiding neem je steeds meer zelf de verantwoordelijkheid hiervoor. Je coach is je eerste aanspreekpunt bij vragen of problemen met betrekking tot de opleiding, bijvoorbeeld bij het maken van (studie)keuzes of over je studievoortgang, maar ook bij vragen of problemen van persoonlijke aard.  

Typische week

Gemiddeld heb je tussen de 12 en 15 contacturen per week. Dit zijn de momenten waarop je les hebt of uitleg krijgt van een docent. Daarnaast ben je ook bezig met zelfstudie. Dit kan zijn het voorbereiden van lessen zoals bijvoorbeeld artikelen lezen of met je groepsgenoten werken aan opdrachten. Hieronder vind je een voorbeeld van een typische week.  

Maandag 

13:30-14:30 Gastcollege creëren van een beleving
14:30-15:30 Hoorcollege creëren van een beleving  
15:30-16:30 Hoorcollege online ondernemen  

Dinsdag 

11:00-13:00 Engels  
13:00-13:30 lunch  
13:30-16:00 E-Lab  

Woensdag  

9:00-10:30 werkcollege creëren van een beleving  
10:30-12:30 werkcollege online ondernemen  
12:30-13:00 lunch  
13:30-15:30 E-Lab  

Donderdag  

Lesvrij, thuis werken aan opdrachten 

Vrijdag  

9:00-11:00 werken met groepsgenoten op campus  
11:00-13:00 werkcollege creëren van een beleving 

Excursies en studiereizen

Studiereis 
Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je opleiding Ad Tourism Management en super waardevol voor je eigen persoonlijke ontwikkeling.  

De studiereis is onderdeel van de module Vaardighedenlab en vindt plaats op een bestemming in Europa. Je ontwikkelt hierbij een gastgerichte en dienstverlenende houding die je laat zien bij de organisatie en uitvoering van een rondleiding tijdens de studiereis. 

Ook leer je je medestudenten en docenten op een andere manier kennen. Studiereis betekent ook werken in de praktijk; de bestemming en organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven maar ook op locatie bekijken en je geleerde vaardigheden tonen. De bestemming is elk jaar anders, vorige bestemmingen waren Wenen & Bratislava en Madrid & Salamanca.  

Lees hier de studiereis ervaring van Jelmer in Madrid en Salamanca. 

Excursies 
Tijdens de module Introductie Toerisme organiseer je met je projectgroep een bezoek aan een middelgrote of grote stad in Nederland, waarover je ook een opdracht maakt. Bij de module Consumentengedrag ga je een dag naar Rotterdam voor een trendhunt en bij de module Ontwerpen van een Beleving ga je op zelfgekozen museumbezoek in een Nederlandse stad. 

Ondernemerschap

Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Naast je studie kan je bovendien aansluiten bij BUas Startup Support, BUSS. BUSS organiseert (netwerk)evenementen en verbindt startende student ondernemers, er is zelfs de mogelijkheid om begeleiding van een eigen startup coach aan te vragen.

Ook kun je binnen BUas afstuderen met je eigen bedrijf! Elke academie biedt deze mogelijkheid, er kan wel een selectie proces van toepassing zijn. Misschien heb je tegen die tijd al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support. 

Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.

Waarom kiezen voor een Ad?

Redenen om voor een Associate degree te kiezen kunnen zijn:

  • Je wordt opgeleid tot een veelzijdige duizendpoot waarbij je de schakel bent tussen operationeel en strategisch management.
  • Je weet nog niet of vier jaar studeren iets voor jou is, maar je wilt wel de optie behouden om zonder vertraging door te gaan voor je hbo-bachelordiploma. 
  • Je haalt in slechts 2 jaar een diploma op hbo-niveau. Ideaal als je wel wilt studeren, maar 4 jaar te lang vindt.
  • Je wilt snel een baan met doorgroeimogelijkheden.
  • Je hebt een aantal jaren werkervaring en je wilt je graag verder specialiseren in je beroep.

Wat deze opleiding uniek maakt

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar?

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de Ad-opleiding Ad Tourism Management. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn.  

Informatie over toelatingsvoorwaarden


Wat kost deze studie? 

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld €2.601. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor boeken, excursies, etc. 

Informatie over studiekosten


Hoe kan ik mij aanmelden? 

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Doe je dit voor 1 mei dan kan je zeker beginnen met deze studie.

Meer info over aanmelden

Ontdek of deze opleiding bij jou past

Wil je snel weten of onze kleinschalige studieomgeving iets is voor jou? Doe de test en binnen vijf minuten weet je of BUas bij jou past. (De quiz is Engelstalig).


Naar de quiz

Ik begeleid nu zelf een stagiair

Iedere week ontvangen we zo’n 100 aanvragen van verhuurders die hun accommodatie willen aanbieden via Natuurhuisje.nl. Als productmanager ben ik ervoor verantwoordelijk dat elk nieuw aanbod past in ons concept. In een jong bedrijf moet je snel schakelen, dat is heel leerzaam. Tijdens mijn stage heb ik geholpen een nieuwe afdeling op te zetten en nu begeleid ik zelf een stagiair.

Rick Naebers

Afgestudeerd | werkt als productmanager bij Natuurhuisje.nl

Ik ken de meeste studenten bij naam

Toerisme is heel divers. Ik heb zelf gewerkt bij een kleine reisspecialist, maar ook bij één van de grootste reisorganisaties van Nederland. Dat maakt dat ik mijn studenten een heel breed beeld kan geven van de reisbranche en de uitdagingen waar we in de praktijk voor staan. Toon initiatief en wees nieuwsgierig, dat is wat ik mijn studenten vooral wil meegeven. BUas is een fijne plek om te werken, ik ken de meeste studenten bij naam en dat wordt erg gewaardeerd!

Kerensa de Vaan

Docent Ad Tourism Management

Precies wat ik nodig had

Na de open dag van BUas wist ik meteen dat ik daar wilde studeren. Ik was pas 16 en had nog geen idee wat ik wilde gaan doen. Wat ik wél wist, was dat ik op een plek wil studeren waar ik mezelf kan zijn. En dat voelde op de campus van BUas meteen goed. In het eerste jaar van de Associate degree Tourism Management krijg je een aantal modules waarin je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling. Dat was precies wat ik nodig had om meer over mezelf te weten te komen. Na mijn stage wist ik dat ik verder wilde studeren voor m’n bachelor. Vanuit de Associate degree kon ik zo doorstromen! 

Bente Welling

Afgestudeerd | volgt nu een bacheloropleiding

Wat kan je doen na de opleiding?

Met een Associate degree, een erkende graad op hbo-niveau, kun je snel aan de slag in de toeristische sector. Bijvoorbeeld als specialist bij een touroperator, coördinator duurzaamheid bij een vakantiepark of in een assistent-managementfunctie.
Of je kunt verder studeren om een hbo bachelordiploma te halen.

Meer informatie over na je opleiding