Associate degree Tourism Management

Tourism, Leisure & Hospitality

Associate degree
2 jaar
Voltijd
Nederlands
Start 1 september 2025

Duik in de wereld van reizen, recreatie en gastvrijheid met de tweejarige hbo-opleiding Tourism Management. Of je nu droomt van het creëren van onvergetelijke ervaringen op een event, of je wilt meedenken over de toekomst van toerisme, deze opleiding biedt jou de kennis en vaardigheden die je nodig hebt.  

Deze Associate degree opleiding bereidt je voor op een rol als verbinder tussen het uitvoerende team en het management in de toeristisch-recreatieve sector. Je ontwikkelt jouw kritisch denkvermogen op hbo-niveau en leert probleemoplossend handelen zodat je na twee jaar klaar bent voor jouw rol als Ad-professional. Uitdagend en afwisselend! 

Krijg je de smaak van studeren te pakken, en wil je op een meer strategisch niveau plannen uitwerken? Na het afronden van deze Ad-opleiding kun je direct doorstromen naar het derde jaar van zowel de bacheloropleiding Tourism Management als Leisure & Events Management bij BUas. 

Zo behaal je alsnog in vier jaar tijd je bachelor en ben je voorbereid op een uitdagende carrière in de toeristische of vrijetijdssector. 

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

Wat leer je bij deze opleiding?

Maak kennis met Ad Tourism Management

Ontdek de Associate degree opleiding Tourism Management in een interactieve story. Swipe door het programma, zie wat je later kunt worden en doe de quiz om te kijken of deze studie bij jou past!

Bekijk de interactieve story

Opbouw van de studie

Tijdens jaar 1 werk je aan vier projecten van ieder 9 weken. Ieder blok werk je aan een opdracht van een échte opdrachtgever. Daarbij leer je hoe je met oplossingsgericht handelen kan werken aan een goede oplossing voor een concrete uitdaging.  

Je gaat bijvoorbeeld aan de slag met een nieuw festivalconcept, een impactvol vakantieaanbod, het verbeteren van bedrijfsprocessen of het ontwerpen van een marketingcampagne waarmee je een nieuwe doelgroep bereikt.  

In alle gevallen houd je in de gaten of de door jou uitgewerkte oplossingen uitvoerbaar zijn; op een verantwoorde manier en met oog voor maatschappelijke ontwikkelingen. 

Tijdens de projecten werk je aan jouw kritische denkvermogen om te komen tot de kern van het probleem. Je leert je hoe je methodisch en efficiënt kan werken, en je werkt met creatieve methodes die jou helpen om tot vernieuwende oplossingen te komen. Met aandacht voor communicatievaardigheden kun jij de opdrachtgever overtuigen dat jouw oplossing de juiste is. 
 
Bepaal jouw studieroute 
In het eerste blok laten we jou kennismaken met het dynamische werkveld van Tourism, Leisure en Hospitality. Je gaat meteen een nieuw productidee uitwerken en nadenken hoe je de doelgroep enthousiast maakt voor dit idee.  

Daarna kies jij elk blok een opdrachtgever uit het werkveld dat het beste bij jou past. Dat kan zijn in de richting van reizen of juist vrije tijd.  

Dat betekent dat je je kunt bezighouden met het verbeteren van de klantervaring van een toerist, maar ook van bijvoorbeeld een bezoeker van een recreatiepark als Beekse Bergen of een leuk festival.  In het volgende project ligt de focus op innovatie en hoe jij een betekenisvol concept kan ontwikkelen. Tot slot gaan we dieper in op de interne organisatie en de impact van veranderingen. 
 


Meer weten? Bekijk de videopresentatie

Je begint jaar 2 met een stage van drie blokken in het binnen- of buitenland, waarbij je 1 dag per week in een Learning Community van studenten, docenten en professionals uit het werkveld, aan de slag gaat met een innovatieve ontwerpopdracht.   

Je rondt jouw opleiding af met een allerlaatste project van 9 weken waarin je kan laten zien dat je op een impactvolle manier iets kan bedragen voor een opdrachtgever in het werkveld van toerisme en vrije tijd.  

Stage

Je begint dit tweede jaar met een meeloopstage van 27 weken. Tijdens je stage doe je ervaring op in de praktijk, ontdek je wat bij je past en bereid je je voor op een functie in het werkveld van toerisme en vrije tijd. Naast het uitvoeren van stagewerkzaamheden voer je een omvangrijke ontwerpopdracht uit voor jouw stagebedrijf. Dit doe je aan de hand van de Design Thinking methode.  

Ter ondersteuning van deze ontwerpopdracht kom je 1 dag per week naar BUas om met een Learning Community onder begeleiding van een docent elkaar te ondersteunen en deze opdracht tot een goed einde te brengen.  

Voor je afstudeerstage mag je ook naar het buitenland. Dan zal de ondersteuning van de ontwerpopdracht en de Learning Community online worden aangeboden. 
 
De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod, zowel in binnen- als buitenland. 

Je kunt gebruikmaken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats. Het placement office helpt je hierbij.   

Denk aan: 

  • Operations & Product bij Khiri Travel Vietnam
  • Educatie & Beleving bij Libéma Beekse Bergen
  • Product Suriname bij Better Places
  • Social Media bij Delfins Beach Resort
  • Concepts & Development bij Roompot Vakantieparken
  • Touroperating bij Djoser
  • Duurzaam reisgedrag bij Better Places
  • Marketing & Communicatie bij Visit Brabant
  • Sales bij Middenoostenreizen.com 

Lees in het verhaal van Bente hoe alles wat zij tijdens haar opleiding geleerd heeft op zijn plaats viel tijdens haar stage bij Education First in Amsterdam. 

Tijdens je studie werk je veel samen met anderen, precies zoals dat later in je werkomgeving ook het geval is. De opleiding is kleinschalig en kent een vast team docenten. Al heel snel leer je je docenten en medestudenten kennen.   

Geen lessen maar projecten 
Dat lees je goed! Wij hebben geen klassikale lessen en geen lesrooster per uur. Op vaste lesdagen werk je met je groep aan een project op basis van echte bedrijfsopdrachten.  

In een project leer je door te doen, te onderzoeken, te ontdekken én samen te reflecteren. Dit doe je met studenten, docenten en professionals uit de industrie. Op deze manier ontwikkel je vaardigheden die je later in het bedrijfsleven goed kunt gebruiken. Daarnaast werk je aan individuele vaardigheden. Verder leer je door bedrijfsbezoeken en veldwerk hoe het er in de praktijk aan toegaat.   

Je wordt begeleid door docenten en je deelt informatie met medestudenten om zo gezamenlijk toe te werken naar een goed uitgedacht eindproduct of oplossing voor jouw opdrachtgever. Op de overige dagen spreek je af met je groep of werk je individueel aan een studieonderdeel.  

Geen standaard tentamenweken 
Hier geen standaard tentamenweken, de projecten zijn zo opgebouwd, dat wij jou kunnen beoordelen op basis van leeruitkomsten. Dit zijn losse activiteiten zoals bijvoorbeeld opdrachten, presentaties of kennistesten. Door regelmatig feedback te ontvangen en reflectie toe te passen, weet je gedurende het project precies wat al goed gaat, en waar je nog aan moet werken om het project te behalen. Als jouw ontwikkeling aan het einde van het project laat zien dat je de leeruitkomsten beheerst, dan heb je jouw studiepunten behaald.   

Baas over je eigen onderwijs   
Natuurlijk gaat dat niet altijd even soepel. Soms loop je vast en een andere keer heb je een briljant idee. Je kunt altijd terecht bij de docenten en natuurlijk bij je medestudenten met wie je samenwerkt.   

Alle feedback, feed up en feed forward helpen je te groeien. Je mag dus fouten maken. Daar leer je alleen maar van! Je leert ook veel van samenwerken in je groep, net als in een echt bedrijf. Ook leer je de touwtjes in handen te nemen en eigenaarschap over je onderwijs te tonen. Zo'n zelfstandige en actieve werkhouding is heel belangrijk voor later.   

De gemiddelde studiebelasting bedraagt ongeveer 40 uur in de week, gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok voor de meeste studenten relatief druk.  

Tijdens de projecten is er ook aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling en leer je kritisch naar jezelf te kijken door jezelf te vragen wie je bent, wat je wilt, wat je kunt, wat je doet, wat je doel is en wat je daarvoor nodig hebt. Je leert je te verplaatsen in een ander, in een andere cultuur en in andere situaties (empathisch vermogen).    

Je ontwikkelt je leervermogen. Daarnaast werk je aan een kritische houding, leer je om gefundeerde keuzes te maken en je aanpassings- en probleemoplossend vermogen verder te ontwikkelen. Belangrijke elementen zijn zelfsturing, zelfverantwoordelijkheid en reflectie.    

Het programma bestaat uit workshops zoals personal branding en je ontdekt met de Lumina Spark methode wie je bent en wat je te bieden hebt. Je krijgt met deze methode inzicht in je persoonlijke voorkeuren, je gedrag en hoe je reageert in verschillende situaties. Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken naar jezelf en naar anderen. Door jezelf en anderen beter te begrijpen, zet je grote stappen richting succes.   

Typische week

Een typische week kan er voor jou als volgt uitzien: 

  • Dinsdag (hele dag), donderdag (halve dag) en vrijdag (hele dag) werk je op school in jouw Learning Community aan een project. Tijdens deze dagen volg je een vast en gestructureerd schema van begeleid werken aan je project en ben je verplicht aanwezig.  
     
  • De overige dagen van de week werk je zelfstandig of met je groep aan opdrachten. Je bepaalt zelf, of in overleg met je groep of je dit op de campus of vanuit huis doet. Kortom ook deze dagen ben je actief en betrokken met je opleiding bezig.  

Tijdens de projecten werk je intensief samen met verschillende docenten en studenten. Je krijgt instructies van de docenten en wordt geïnspireerd door inspirerende kennissessies die jou de juiste begeleiding geven om je project goed te kunnen maken.    

Opmerking: Deze beschrijving geeft een algemeen beeld van een typische week van eerstejaars studenten en dient als voorbeeld. Het definitieve rooster kan variëren afhankelijk van specifieke omstandigheden en organisatorische wijzigingen.  

Studiereis 
Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je Ad-opleiding gericht op Tourism, Leisure & Hospitality en natuurlijk super waardevol voor je eigen persoonlijke ontwikkeling.    

Ook leer je je medestudenten en docenten op een andere manier kennen. Studiereis betekent ook werken in de praktijk; de bestemming en organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven maar ook op locatie bekijken en je geleerde vaardigheden tonen. De bestemming is elk jaar anders, eerdere bestemmingen waren Wenen & Bratislava en Madrid & Salamanca.    

Lees hier de studiereis ervaring van Jelmer in Madrid en Salamanca. 

Excursies 
Tijdens projecten doe je tijdens excursies op locatie kennis op die bijdraagt aan het project. De exacte invulling hangt af van het project; maar je kunt bijvoorbeeld denken aan: 

  • Bedrijfsbezoeken om een goed beeld te krijgen van het werkveld, 
  • Een bezoek aan een stad om consumentengedrag in kaart te brengen met behulp van een trendhunt,
  • Een museumbezoek om aan de hand van ontwerpprincipes van een beleving een analyse te maken hoe dit succesvol het museum de ontwerpprincipes heeft toegepast. 

Redenen om voor een Associate degree te kiezen kunnen zijn:  

  • Je wordt opgeleid tot een veelzijdige duizendpoot waarbij je de tactische schakel bent tussen operationeel en strategisch management.  
  • Je weet nog niet of vier jaar studeren iets voor jou is, maar je wilt wel de optie behouden om zonder vertraging door te gaan voor je hbo-bachelordiploma Tourism Management of Leisure & Event Management (bij BUas).  
  • Je haalt in slechts 2 jaar een erkend hbo diploma (niveau 5).  
  • Je wilt snel een baan met doorgroeimogelijkheden. 
  • Je hebt al een aantal jaren werkervaring en je wilt je graag verder specialiseren in je beroep.  

De opleiding is Nederlandstalig, maar het is mogelijk dat je excursies of gastcolleges in het Engels volgt. Daarnaast kan een gedeelte van de gebruikte literatuur Engelstalig zijn.  

Wat deze opleiding uniek maakt

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar?

Met een havo- of vwo- of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de Ad-opleiding Ad Tourism Management. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn.  

Informatie over toelatingsvoorwaarden


Wat kost deze studie? 

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld €2.601. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor boeken, excursies, etc. 

Informatie over studiekosten


Hoe kan ik mij aanmelden? 

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Doe je dit voor 1 mei dan kan je zeker beginnen met deze studie.

Meer info over aanmelden

Wat anderen zeggen over Ad Tourism Management

Ik begeleid nu zelf een stagiair

Iedere week ontvangen we zo’n 100 aanvragen van verhuurders die hun accommodatie willen aanbieden via Natuurhuisje.nl. Als productmanager ben ik ervoor verantwoordelijk dat elk nieuw aanbod past in ons concept. In een jong bedrijf moet je snel schakelen, dat is heel leerzaam. Tijdens mijn stage heb ik geholpen een nieuwe afdeling op te zetten en nu begeleid ik zelf een stagiair.

Rick Naebers

Afgestudeerd | werkt als productmanager bij Natuurhuisje.nl

Ik ken de meeste studenten bij naam

Toerisme is heel divers. Ik heb zelf gewerkt bij een kleine reisspecialist, maar ook bij één van de grootste reisorganisaties van Nederland. Dat maakt dat ik mijn studenten een heel breed beeld kan geven van de reisbranche en de uitdagingen waar we in de praktijk voor staan. Toon initiatief en wees nieuwsgierig, dat is wat ik mijn studenten vooral wil meegeven. BUas is een fijne plek om te werken, ik ken de meeste studenten bij naam en dat wordt erg gewaardeerd!

Kerensa de Vaan

Docent Ad Tourism Management

Precies wat ik nodig had

Na de open dag van BUas wist ik meteen dat ik daar wilde studeren. Ik was pas 16 en had nog geen idee wat ik wilde gaan doen. Wat ik wél wist, was dat ik op een plek wil studeren waar ik mezelf kan zijn. En dat voelde op de campus van BUas meteen goed. In het eerste jaar van de Associate degree Tourism Management krijg je een aantal modules waarin je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling. Dat was precies wat ik nodig had om meer over mezelf te weten te komen. Na mijn stage wist ik dat ik verder wilde studeren voor m’n bachelor. Vanuit de Associate degree kon ik zo doorstromen! 

Bente Welling

Afgestudeerd | volgt nu een bacheloropleiding

Wat kan je doen na de opleiding?

Met een Associate degree, een erkende graad op hbo-niveau, kun je snel aan de slag in de toeristische en vrijetijdssector. Bijvoorbeeld als specialist bij een touroperator, coördinator duurzaamheid bij een vakantiepark, eventcoördinator, of in een assistent-managementfunctie. 

Of je kunt verder studeren om in 2 jaar je hbo-bachelordiploma te halen. 
 

Meer informatie over na je opleiding