Tourism Management (NL)

Kun je mensen een topvakantie bezorgen en tegelijkertijd rekening houden met de gevolgen van toerisme voor natuur en lokale bevolking? Hoe speel je in op de veranderende markt waarin technologische ontwikkelingen en klantbeleving steeds belangrijker worden? Je leert het in deze economische managementopleiding.

Breda University of Applied Sciences staat al vijftig jaar bekend om haar uitstekende toerismeopleiding. Wil jij veel keuzemogelijkheden, internationaal studeren en werken en tegelijkertijd onderwijs volgen met veel persoonlijke begeleiding in een informele cultuur? Dan is de bacheloropleiding Tourism Management (NL) iets voor jou.

Na je opleiding

Toerisme is een ‘people’s business’. Het draait om mensen, gastvrijheid en beleving. Maar ook om zakelijk inzicht, creativiteit en organisatietalent. Je kunt aan de slag als adviseur, manager, marketeer of inkoper bij toeristische bedrijven. Na je afstuderen aan deze economische managementopleiding Tourism Management (NL) mag je jezelf Bachelor of Arts noemen.

Meer weten? Na je studie.

Opbouw van de studie

Tijdens de opleiding Tourism Management (NL) werk je in projectgroepen aan vraagstukken uit de praktijk, gekoppeld aan basisvakken zoals (online) marketing, e-business, financieel management en consumentengedrag. Naast het werken aan kennis, werk je ook aan de ontwikkeling van competenties. Het gaat om een mix van eigenschappen, houding en vaardigheden die je als professional inzet tijdens je werk. De opleiding is deels Nederlandstalig en deels Engelstalig. Datzelfde geldt voor het studiemateriaal en de gebruikte literatuur.

Jaar 1

Jaar 1 is opgebouwd uit twaalf modules die de basis van het studieprogramma vormen. De modules focussen zich op de reisindustrie en toeristische bestemmingen waarbij je ingaat op onderwerpen als e-business, marketing, onderzoek, financieel management en consumentengedrag. Je vindt hierover uitgebreide informatie in de studiegids over het eerste jaar van deze opleiding.

Jaar 2

Het tweede jaar is opgebouwd uit twaalf modules: zes algemene modules en zes modules die specifiek horen bij de richting die je kiest. Daarnaast krijg je Engels, een andere vreemde taal en Personal and professional Development. De algemene modules zijn: Online Consumer Behaviour 2, Change Management, Smart Organisation, Experience Design 2, Online Marketing & Communication 2 en Financial Management.

In dit jaar kies je een van de richtingen:

  • Travel Industry
    De internationale reis- en luchtvaartindustrie is door (online) ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en toenemende concurrentie volop in beweging. Continue focus op de vakantieganger en reiziger van de toekomst is essentieel om te begrijpen hoe de consument zoekt en boekt en wat zijn wensen en behoeften zijn. Het is daarom belangrijk trends en ontwikkelingen in de reisindustrie te signaleren en te blijven vernieuwen. 
  • Recreation & Hospitality
    De hedendaagse gast is uit op een originele, authentieke beleving, vindt comfort belangrijk en een topservice vanzelfsprekend. Je leert hoe je dit, als ondernemende en innovatieve manager, voor elkaar kunt krijgen. 
  • Tourism Destinations
    Over de hele wereld wordt door steeds meer mensen gereisd. Toerisme is in toenemende mate voor steeds meer mensen een inkomstenbron. Je leert een bestemming vanuit verschillende perspectieven (overheid, bedrijven, lokale bevolking en toeristen) te bestuderen en hoe je de bestemming kunt ontwikkelen, promoten en managen. 
  • Attractions & Theme Parks Management
    De attractie- en themaparkensector groeit en ontwikkelt zich snel. Je leert hoe een park zich kan onderscheiden van de concurrentie door je creatieve ideeën en kennis van de markt in te zetten. 
Jaar 3

Vanaf het derde jaar bepaal je steeds meer je eigen studieroute. Je hebt inmiddels al genoeg kennis opgedaan over de toeristische industrie om te bepalen waar je interesses liggen. Je gaat twintig weken op stage. Zo doe je ervaring op in de praktijk en bereid je je voor op een functie in het toeristisch recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruik maken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats.

Specialisaties

In dit jaar kies je uit een van de volgende specialisaties:

  • E-Tourism: bedenken, implementeren en uitvoeren van digital marketing en management strategieën voor organisaties in de toerismebranche
  • Tourism Design & Development: ontwikkelen van innovaties, aanpak en en strategieën voor de ontwikkeling van internationaal duurzaam toerisme
  • Tourism Business: ontwikkelen van ondernemersgeest en medewerkers inspireren om toeristen hoge kwaliteit en service te bieden
  • Tourist Experience: organisaties in de toerismebranche adviseren om zichzelf te overtreffen in servicegerichtheid
Jaar 4

Het vierde jaar van je studie begin je met een verdieping van je specialisatie (jaar 3) of een verbredende BUas minor die wordt gevolgd door een afstudeertraject waarin je een scriptie schrijft. Iedere specialisatie werkt met een aantal verdiepende modules. Daarnaast werk je gedurende drie blokken aan een praktijkopdracht voor een opdrachtgever in het Tourism Impact Lab, waarbij innovatie en impact centraal staan. Het is ook mogelijk om je afstuderen te combineren met een jaar werkervaring bij leerbedrijven Newways of YTP@Work . Omdat je drie dagen per week voor het leerbedrijf en twee dagen aan je afstudeeropdracht werkt, leg je veel contacten binnen het werkveld.

Bij goede studieresultaten krijg je in het vierde jaar de mogelijkheid om het pre-master programma Strategic Business Management and Marketing te volgen. Met dit diploma kun je op diverse universiteiten in één jaar een Master of Science (MSc) graad halen.
Studiebelasting

De studiebelasting komt neer op een gemiddeld 40 uur in de week, gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok en de tentamenweken voor de meeste studenten relatief druk.

 

Heb je je vwo-diploma op zak en voldoe je aan de toelatingseisen? Dan kom je in aanmerking om de opleiding Tourism Management (NL) in drie jaar te doen. Ook wanneer je in het bezit bent van een hbo- of wo-(propedeuse)diploma van een economische opleiding kun je in aanmerking komen voor het versnelde traject. Neem in dit geval contact op over de mogelijkheden via intaketourism@buas.nl.

Verloop van de studie

Het verloop van de studie van het driejarige traject van de opleiding Tourism Management (NL) ziet er als volgt uit:

Jaar 1
Voor je start met de opleiding kies je één van de volgende richtingen:

  • Travel Industry
  • Recreation & Hospitality
  • Tourism Destinations
  • Attractions & Theme Parks Management.

Voor meer informatie over deze richtingen, zie studieprogramma jaar 2.

Jaar 2
In dit jaar specialiseer je je verder, net als de studenten uit het reguliere derde jaar.

Jaar 3
Het derde jaar komt overeen met het laatste jaar van de vierjarige opleiding.

Maatwerktraject voor havisten

Vind je de stap van havo naar hbo nét iets te groot of je bent niet toelaatbaar bij Breda University of Applied Sciences? Dan is het Maatwerktraject wat voor jou. Je studeert eerst twee jaar op mbo-niveau bij De Rooi Pannen in Tilburg of Breda. Dit sluit je af met een mbo-diploma toerisme niveau 4 Leidinggevende travel & hospitality. Aansluitend studeer je verder aan deze opleiding, Tourism Management (NL), of aan de Engelstalige variant Tourism Management en haal je na drie jaar je bachelordiploma.

Let op: wil je de richting Attractions & Theme Parks Management gaan volgen, dan moet je je voor 1 april aanmelden bij studielink om meegenomen te kunnen worden in de selectieprocedure.
 

E-lab

In het E-Lab gaan eerstejaars studenten Toerisme zelf aan de slag met online toepassingen. Ze ontwikkelen een mock-up voor een toeristische app, maken content zoals een 360˚ film, een infographic en een animatievideo. Ze doen research online en maken social media analyses. De studenten ervaren hoe makkelijk het eigenlijk is om met digitale tools te werken. Ze ervaren ook hoe belangrijk digitale hulpmiddelen zijn om informatie te delen en in contact te komen met klanten.

Vraagstukken waarmee de studenten werken zijn: Hoe informeer je toeristen digitaal? Hoe ervaren toeristen online tools? Hoe creëer je engagement via sociale media? Hoe leer je meer over toeristen met online tools? Meer informatie vind je in deze video.

Leerbedrijven

Al tijdens jouw studie sta je met één been in het werkveld. In jaar vier kun je bij deze leerbedrijven  het afstuderen combineren met een jaar werkervaring. Twee dagen per week werk je aan jouw afstudeeropdracht. In de drie dagen bij het leerbedrijf, leg je veel contacten binnen het werkveld. Je ontwikkelt jezelf als professional en bent andere studenten net een stapje voor met de extra werkervaring op jouw CV.

Bij Leerbedrijf Newways organiseer je evenementen, studiereizen, congressen en seminars voor zowel interne als externe klanten en je voert deze ook uit.
Bij de Newways Travel Desk worden zakelijke reizen voor medewerkers van Breda University of Applied Sciences geboekt.

Bij Young Tourism Professionals@Work wordt je als junior consultant ingezet om vragen vanuit het werkveld op te lossen. De ene keer is dat een customer journeyonderzoek, de volgende keer werk je aan een online marketingstrategie of ontwikkel je een nieuw product. De vraag van de opdrachtgever is bepalend. Jij geeft een advies gebaseerd op de informatie die je hiervoor hebt onderzocht. Dit doe je voor heel diverse toeristische opdrachtgevers zoals bijvoorbeeld Riksja Travel, Den Haag Marketing, Keukenhof of VVV-Noordoost Brabant.
 

Personal and Professional development programme

Gedurende je gehele opleiding word je door een coach ondersteund in de routes die je kiest, in je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
We leren je kritisch naar jezelf te kijken en jezelf te vragen wie je bent, wat je wilt, wat je kunt, wat je doet, wat je doel is en wat je daarvoor nodig hebt. Je leert je te verplaatsen in een ander, in een andere cultuur en in andere situaties (empathisch vermogen). Daarnaast werk je aan een kritische grondhouding, leer je om gefundeerde keuzes te maken en je aanpassingsvermogen en probleemoplossend vermogen verder te ontwikkelen. In jaar 2 krijgt elke student een uniek assessment wat een persoonlijk profiel analyse (gebaseerd op de DISC methode) oplevert. Deze analyse geeft inzicht in gedrag, talent en hoe jij de dingen aanpakt en het liefst doet, en ondersteunt bij het maken van keuzes.

Tourism Impact lab -  connected to the industry

In het Tourism Impact lab werken alle vierdejaars studenten samen met vooraanstaande bedrijven uit de toeristische industrie en docenten aan problemen of vraagstukken die door het werkveld zijn aangedragen. Studenten gaan aan een impactvolle oplossing voor het probleem of vraagstuk werken. Doordat de opdrachtgevers nauw zijn betrokken bij deze learning community brengen we studenten en bedrijven dicht bij elkaar. Voorbeelden van grote opdrachtgevers zijn TUI en Transavia, maar ook kleine start-ups werken mee, denk aan Travel Diaries en Breakzy.

Minor Aviation Management

Although the aviation industry has been under pressure lately because of pollution and other sustainability issues, it is still a fascinating industry. Despite the fact that is a highly technology driven business, it will always remain a people’s business. During the minor aviation management you will encounter all the aspects of the ‘flying world’. We ‘fly’ from topic to topic like; cargo transport, changing business models, consolidators, airports and business travel management.

Within this minor we also benefit from our intense cooperation with companies in the work field of aviation management. We are very proud to be well connected with airlines like KLM, airports like Eindhoven Airport and Brussels Airport.

Studiereis / Field work

Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je opleiding Tourism Management. Dat betekent in de praktijk werken, de bestemming/organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven, maar op locatie bekijken, en je geleerde competenties tonen. 

Met behulp van BUas en lokale partijen in het toeristisch-recreatief werkveld leer je een bestemming vanuit andere perspectieven kennen.  Je bent namelijk niet alleen bezoeker en toerist, maar ook professional in spe.  Je leert een cultuur kennen waar je misschien niet zo vertrouwd mee bent.

De studiereis in jaar 1 gaat naar diverse Europese bestemmingen. In jaar 2 zijn de reizen zowel binnen als buiten Europa. Er is ook altijd een alternatief in Nederland.

 

In het tweede of derde jaar van je studie kun je een half jaar in het buitenland gaan studeren. Het netwerk van de opleiding Tourism Management (NL) bestaat uit 100 partner universiteiten, verspreid over de hele wereld. Voor deelname aan een uitwisselingsprogramma moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Overweeg je om binnen Europa op uitwisseling te gaan, dan kun je in aanmerking komen voor een financiële vergoeding uit het Erasmus+ scholarship programma.

Miniatuurvoorbeeld

 

Nieuwe campus

We werken aan een nieuwe campus in Breda, waar vanaf september 2019 al onze opleidingen samenkomen. Het idee is dat een campusomgeving uitnodigt elkaar te ontmoeten. Dat biedt dus nog meer mogelijkheden elkaar te inspireren en kennis uit te wisselen.

Meer over de campus