Tourism Management

Bachelor
4 jaar
Voltijd
Nederlands
Engels

Toerisme is fantastisch!

Kun jij mensen een geweldige reiservaring bezorgen én tegelijkertijd rekening houden met de natuur en lokale bevolking? Welkom aan boord bij de hbo-opleiding Tourism Management in Breda! 

Ons reisgedrag - en ook de manier waarop we vakanties boeken en vieren - verandert. Hoe speelt de toeristische sector op deze veranderingen in? Hoe kun je milieubelangen en het belang van lokale ondernemers meewegen? Wat kun je met technologie en hoe creëer je een optimale klantbeleving? Je leert het in deze brede economische managementopleiding.

Je kunt de opleiding Tourism Management ook in het Engels volgen. 

Waarom BUas?

  • Internationaal erkend: meer dan 55 jaar ervaring
  • Groot internationaal netwerk van ongeveer 65 partneruniversiteiten
  • Focus op sociale impact, digitalisering in toerisme en duurzaamheid

Hbo bachelor Tourism Management in beeld

Stages en studiereizen

Breda als studentenstad

Favoriet op de campus

Onze introductieweek

Een rondje campus

De juiste keuze?

Is deze hbo-opleiding in toerisme precies wat je zocht?

Doe een korte test (ca. 4 minuten) en ontdek of de opleiding bij jou past.


Naar de quiz

Opbouw van de studie

Learning community

Tijdens de hbo-bachelor Tourism Management werk je, samen met mensen uit het werkveld, in een internationale leeromgeving. In deze ‘learning community’ vindt het leren plaats in een actief en sociaal proces van samenwerkend leren, waarbij studenten, docenten en professionals uit de industrie de drijvende kracht vormen. Je werkt aan echte opdrachten van echte bedrijven. Verder leer je door bedrijfsbezoeken, excursies, stages en een studiereis hoe het er in de praktijk aan toegaat.

Nederlands- versus Engelstalig

Deze opleiding bieden we in het Nederlands en in het Engels aan. Bij de Engelstalige variant maak je deel uit van de international classroom. Door de mix van studenten uit binnen- en buitenland krijgen interculturele verschillen vanzelf meer aandacht; niet alleen in het onderwijs, maar ook in onderlinge contacten. Zo word je nog beter voorbereid op een internationale loopbaan.

Bij de Nederlandstalige opleiding kan het voorkomen dat je minors of gastcolleges in het Engels volgt. Daarnaast kan een gedeelte van de gebruikte literatuur Engelstalig zijn.

Curriculum

De wereld verandert in rap tempo en je moet als professional in de toeristisch-recreatieve industrie in staat zijn nieuwe technologieën op een maatschappelijk verantwoorde en duurzame manier toe te passen in je (commerciële) activiteiten. Met een proactieve en onderzoekende houding leer je breed en vernieuwend denken. 

Jaar 1

Jaar 1 is opgebouwd uit twaalf modules verdeeld over zes blokken van zes weken. Daarnaast krijg je Engels en één moderne vreemde taal. Je kunt kiezen uit Frans, Duits of Spaans. Je keuze is afhankelijk van jouw instroom niveau en of er voldoende aanmeldingen zijn om die taal aan te bieden.

De modules focussen zich op de reisindustrie, de recreatiesector en toeristische bestemmingen waarbij je ingaat op onderwerpen duurzaamheid, online marketing, financieel management en consumentengedrag. Je vindt hierover meer informatie in de beknopte versie van de studiegids over het eerste jaar van deze opleiding.

Jaar 2

In jaar 2 ga je je verder verdiepen in de toeristische sector. Je komt uitgebreid in aanraking met de internationale reis – en luchtvaartindustrie,  de recreatie & hospitality wereld en je gaat aan de slag met alle uitdagingen die bestemmingen dichtbij en ver weg ondervinden.

Het jaar bestaat uit zes blokken van elk zes weken met drie modules per blok. Je krijgt ook nog Engels en één moderne vreemde taal. 

In het tweede jaar verdiep je je in onderwerpen zoals de impact van toerisme op een bestemming, trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme, marketing en technologie, online consumentengedrag met focus op social media en je leert wie de spelers zijn in de luchtvaart- en reisindustrie. 

Je wordt begeleid door een coach met individuele gesprekken en workshops  waarin de Student Profiel Analyse centraal staat. Dit is een rapport dat inzicht geeft in je gedrag, motivatie en je talenten. Hierdoor leer je jezelf en je kwaliteiten beter kennen waardoor je betere keuzes kunt maken in de toekomst.

Meer uitleg over alle vakken vind je in de studiegids

 

Specialisatie: Attractions & Theme Parks Management

In jaar 2 kun je je specialiseren in Attractions & Theme Parks Management. Dit is een Engelstalige specialisatie die je – samen met studenten van Leisure & Events Management en International Facility Management – volgt in jaar 2 , 3 en eventueel jaar 4 (minor van Attractions & Theme Parks Management of een andere minor.).

Attractie- en themaparken vernieuwen continue. Zo groeien attractieparken door tot vakantieresorts met meerdere hotels, bungalowparken, uitgaanscentra en waterparken. Attracties krijgen digitale toevoegingen, dierentuinen bouwen klimparken, winkelcentra breiden uit met attracties zoals een aquarium of simulator en musea en science centra richten zich niet meer uitsluitend op educatie, maar voegen vermaak en beleving toe in de vorm van thematisering, interactie en attracties.

Bij deze specialisatie krijg je inzicht in marketing, financiën, personeelsplanning, hospitality en veiligheid. Ook krijg je de mogelijkheid om stage te lopen bij toonaangevende parken zoals Walt Disney World Resort in Orlando, Europa-Park in Duitsland en bij de Efteling.  

Meer informatie vind je op de website van Attractions & Theme Parks Management en in de video hieronder.

Jaar 3

Vanaf het derde jaar bepaal je steeds meer je eigen studieroute. Je hebt inmiddels al genoeg kennis opgedaan over de toeristische industrie om te bepalen waar je interesses liggen. In jaar 3 ga je op stage en volg je een specialisatie.

Stage

Je gaat twintig weken op stage. Zo doe je ervaring op in de praktijk en bereid je je voor op een functie in het toeristisch recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruik maken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats. Je krijgt ondersteuning van het praktijkbureau in je zoektocht naar een stage.

Bij een stage kun je denken aan:

  • Communicatie bij Landal GreenParks
  • Supervisor Tikibad bij Duinrell
  • Product zon bij TUI
  • Sustainability bij Transavia
  • Influencer marketing & social media bij NBTC Holland Marketing
  • EF taalreizen in Madrid
  • Marketing bij Corinthia Hotels Malta
  • Sales bij Happy Gringo Travel in Ecuador

Lees in het stageverhaal van Rianne hoe alles wat zij tijdens haar opleiding geleerd heeft op zijn plaats viel tijdens haar stage. En bekijk hier een dag in het leven van de stage van Jaleesa bij EF Taalreizen in Sydney.

Specialisaties

In dit jaar kies je uit een van de volgende specialisaties:

  • E-Tourism: bedenken, implementeren en uitvoeren van digital marketing en management strategieën voor organisaties in de toerismebranche
  • Tourism Design & Development: ontwikkelen van innovaties, aanpak en en strategieën voor de ontwikkeling van internationaal duurzaam toerisme
  • Tourism Business: ontwikkelen van ondernemersgeest en medewerkers inspireren om toeristen hoge kwaliteit en service te bieden
  • Tourist Experience: organisaties in de toerismebranche adviseren om zichzelf te overtreffen in servicegerichtheid

Heb je gekozen voor Attractions & Theme Parks Management, dan blijf je dat volgen in jaar 3 en hoef je geen van de bovenstaande specialisaties te kiezen.

Jaar 4

In het vierde jaar begin je met een minor. Dit kan een verdiepende minor zijn waarin je je verder specialiseert binnen toerisme, of je kijkt juist eens buiten de grenzen van toerisme: een verbredende minor. Een minor duurt meestal vijf maanden, maar wij bieden ook een minor aan die je het gehele academisch jaar volgt via ons leerbedrijf Newways. Je kunt er ook voor kiezen om op een andere hogeschool in Nederland of het buitenland je minor te volgen. Of je volgt in het vierde jaar het pre-master programma Strategic Business Management and Marketing. Na deze pre-master ben je direct toelaatbaar tot Master of Science programma’s bij onze partner universiteiten.

Na de afronding van je minor begin je aan je afstudeertraject. Hierbij schrijf je een scriptie voor een opdrachtgever. Deze opdrachtgever dien je zelf te vinden en je bent vrij om te kiezen voor een afstudeerstage of alleen een onderzoek. Onderwerpen van scripties zijn erg verschillend, hieronder vind je een kleine opsomming met wat voorbeelden van afgelopen studiejaar:

Je krijgt een supervisor aangewezen die jou gaat begeleiden in het afstudeertraject. Het afstudeertraject is individueel, maar je komt wel in een learning community terecht waarbij je met medestudenten en docenten elkaar regelmatig ontmoet, inspireert en helpt. Na het inleveren van je scriptie volgt een verdediging van je scriptie. Als je deze hebt gehaald, ben je officieel geslaagd en mag je jezelf een echte Tourism professional noemen!

Studiebelasting en coaching

De studiebelasting komt neer op een gemiddelde van 40 uur per week gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok en de tentamenweken voor de meeste studenten relatief druk.

Gedurende je gehele opleiding word je door een coach ondersteund in de routes die je kiest en in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. We leren je kritisch naar jezelf te kijken en jezelf te vragen wie je bent, wat je wilt, wat je kunt, wat je doet, wat je doel is en wat je daarvoor nodig hebt. Je leert je te verplaatsen in een ander, in een andere cultuur en in andere situaties (empathisch vermogen). Daarnaast werk je aan een kritische grondhouding, leer je om gefundeerde keuzes te maken en je aanpassingsvermogen en probleemoplossend vermogen verder te ontwikkelen.

In jaar 2 krijgt elke student een uniek assessment wat een persoonlijk profiel analyse (gebaseerd op de DISC methode) oplevert. Deze analyse geeft inzicht in gedrag, talent en hoe jij de dingen aanpakt en het liefst doet, en ondersteunt bij het maken van keuzes.

Pre-master

We bieden alle studenten de kans om in het laatste studiejaar de wetenschappelijke pre-master Strategic Business Management and Marketing (SBM) te volgen. Met deze pre-master heb je direct toegang tot Master of Science programma’s in business gerelateerde studies bij onze universitaire partners, zoals de universiteit van Amsterdam, Maastricht, Tilburg, Brussel (B) of Warwick (UK). Na deze pre-master heb je ook direct toegang tot onze wo-master Leisure and Tourism Studies. Zo kun je in 5 jaar een wo-master halen en na een 3-jarig traject zelfs in 4 jaar! 

Wil je je verder verdiepen in Leisure en Tourism, dan is onze pre-master Pre-master Leisure and Tourism Studies misschien iets voor jou. Hiermee start je na je hbo-bacheloropleiding. De pre-master duurt een jaar en daarna kun je doorstromen naar de wo-master Leisure and Tourism Studies aan Breda University of Applied Sciences (1 jaar). Na een verkorte hbo-bachelor kun je dus in 5 jaar een wo-master halen! 

 

Studietrajecten na mbo, havo, vwo of ho

De reguliere opleiding duurt vier jaar. Maar bij een juiste vooropleiding is er ook een traject van drie jaar beschikbaar.

  • Met vwo-diploma
    Een driejarig (versneld) traject speciaal voor studenten die al een vwo-diploma of een vergelijkbare opleiding hebben

    Met een vwo-diploma kom je ook in aanmerking voor onze 3-jarige universitaire opleiding Bachelor of Science Tourism
     
  • Met havo-diploma
    Alleen voor Nederlandse studenten: Het maatwerktraject voor havisten: je doet eerst een Nederlandstalige opleiding bij De Rooi Pannen (mbo-niveau) en dan stroom je bij Breda University of Applied Sciences in in jaar 2 van de reguliere vierjarige opleiding.

Driejarig traject na vwo

Als je het vwo-diploma gehaald hebt en aan de opleidingseisen voldoet, dan kom je in aanmerking om in drie jaar de opleiding Tourism Management te doen  (versneld traject). Ook wanneer je in het bezit bent van een hbo- of wo- (propedeuse-)diploma van een economische opleiding kun je in aanmerking komen voor dit versnelde traject. Neem in dit geval contact op met ATapplication@buas.nl als je meer informatie wilt.

Opbouw van het curriculum

Het driejarig traject van de opleiding Tourism Management is als volgt opgebouwd:

Jaar 1

Je begint in het 2e jaar van de 4-jarige opleiding. Hier ga je je verdiepen in de toeristische sector. Je komt uitgebreid in aanraking met de internationale reis- en luchtvaartindustrie, de wereld van recreatie & hospitality en je gaat aan de slag met alle uitdagingen die bestemmingen, zowel dichtbij als ver weg, ondervinden. De focus ligt op duurzaamheid, sociale impact, en de ontwikkeling van je digitale vaardigheden.

Naast inhoudelijke vakken krijg je Engels en een tweede vreemde taal. Je werkt aan je Persoonlijke & Professionele Ontwikkeling onder begeleiding van een coach. In jaar 2 kun je je ook direct specialiseren in Attractions & Theme Parks Management. Dit is een Engelstalige specialisatie die je in jaar 2 en 3 afrondt, samen met studenten van Leisure & Events Management en International Facility Management.

Meer informatie vind je op de website van Attractions & Theme Parks Management en in de video hieronder.

Jaar 2

In jaar 2 ga je je verder specialiseren net zoals de studenten uit het reguliere derde jaar. Vanaf dit jaar volg je steeds meer je eigen studieroute. Je hebt ondertussen genoeg kennis verworven over de toeristische sector om te bepalen waar je interesses liggen. Je gaat twintig weken op stage. Je doet praktische ervaring op en bereid je voor op een baan op het gebied van recreatie & toerisme. BUas heeft een uitgebreid nationaal en internationaal netwerk, wat betekent dat je veel keuzes hebt wat betreft stageplekken, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt van dit netwerk gebruikmaken of zelf een geschikte stageplek zoeken. In dit jaar kies je uit een van de volgende specialisaties:

E-Tourism: bedenken, implementeren en uitvoeren van digitale marketing- en managementstrategieën voor organisaties die in de toeristische sector actief zijn; Tourism Design & Development: ontwikkelen van innovaties, aanpak en strategieën voor de ontwikkeling van internationaal duurzaam toerisme; Tourism Business: ontwikkelen van ondernemerszin, en medewerkers inspireren om toeristen een hoge kwaliteit en diensten te bieden. Tourist Experience: adviseren van organisaties in de toeristische sector om ze in staat te stellen om uit te blinken in servicegerichtheid.

Jaar 3

Het derde jaar is gelijk aan het laatste jaar van de vierjarige opleiding. In dit jaar begin je met een minor. Dit kan een verdiepende minor zijn waarin je je verder specialiseert binnen toerisme, of je kijkt juist eens buiten de grenzen van toerisme: een verbredende minor. Een minor duurt meestal vijf maanden, maar wij bieden ook een minor aan die je het gehele academisch jaar volgt via ons leerbedrijf Newways. Je kunt er ook voor kiezen om op een andere hogeschool in Nederland of het buitenland je minor te volgen. Of je volgt in het vierde jaar het pre-master programma Strategic Business Management and Marketing. Na deze pre-master ben je direct toelaatbaar tot Master of Science programma’s bij onze partner universiteiten.

Na de afronding van je minor begin je aan je afstudeertraject. Hierbij schrijf je een scriptie voor een opdrachtgever. Deze opdrachtgever dien je zelf te vinden en je bent vrij om te kiezen voor een afstudeerstage of alleen een onderzoek. Onderwerpen van scripties zijn erg verschillend, hieronder vind je een kleine opsomming met wat voorbeelden van afgelopen studiejaar:

  • Onderzoek naar de verbetering van de marktpositie van het platform Gardameer.nl
  • Vrijwilligerswerk en sociale gevolgen - negatieve sociale gevolgen en het bewustzijn van backpackers
  • Duurzaam overnachten in Latijns-Amerika
  • De vernieuwende kijk op het toeristisch aanbod van de gemeente Berg en Dal
  • De weg naar verduurzaming bij Vacansoleil

Je krijgt een supervisor aangewezen die jou gaat begeleiden in het afstudeertraject. Het afstudeertraject is individueel, maar je komt wel in een learning community terecht waarbij je met medestudenten en docenten elkaar regelmatig ontmoet, inspireert en helpt. Na het inleveren van je scriptie volgt een verdediging van je scriptie. Als je deze hebt gehaald, ben je officieel geslaagd en mag je jezelf een echte Tourism professional noemen!

 

 

Mhbo-traject voor havo leerlingen

Ben jij bijna klaar met de havo maar twijfel je over een directe overstap naar het hbo? Dan hebben wij een oplossing voor je: een mhbo-traject. BUas biedt samen met De Rooi Pannen een traject aan waarmee je in vijf jaar een mbo-diploma (niveau 4) én een hbo-diploma behaalt in het vakgebied dat jij leuk vindt!

Denk je aan een vervolgopleiding in toerisme, de media of de evenementenbranche, denk dan eens aan deze mogelijkheid: Mhbo Tourism | Leisure | Creative Business

Je volgt deze niveau 4-opleiding versneld bij De Rooi Pannen in Tilburg of Breda. Na 2 jaar haal je je mbo-diploma en heb je de keuze uit drie hbo-opleidingen bij BUas. Hier stroom je in het tweede jaar in: 

  • hbo bachelor Creative Business
  • hbo bachelor Leisure & Events Management  
  • hbo bachelor Tourism Management

Je hebt dus iets meer tijd om jouw talent te ontdekken: je kiest je hbo-opleiding pas na 2 jaar.

Let op: wil je de richting Attractions & Theme Parks Management gaan volgen, dan moet je je voor 1 april aanmelden bij studielink om meegenomen te kunnen worden in de selectieprocedure.
 

Uitwisseling

In het tweede, derde of vierde jaar van je studie kun je een half jaar in het buitenland gaan studeren. Het netwerk van de opleiding Tourism Management bestaat uit 100 partner universiteiten, verspreid over de hele wereld. Voor deelname aan een uitwisselingsprogramma moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Overweeg je om binnen Europa op uitwisseling te gaan, dan kun je in aanmerking komen voor een financiële vergoeding uit het Erasmus+ scholarship programma. Een paar voorbeelden van partneruniversiteiten:

  • Hong Kong Polytechnic University in China
  • Lapland University of Applied Sciences in Finland
  • Università degli Studi di Roma 'Tor Vergata' in Italië
  • Northern Arizona University in de Verenigde Staten
  • Hanyang University in Zuid-Korea
  • Munich University of Applied Sciences in Duitsland
  • Universidad Politécnica de Valencia in Spanje

 

Studiereis

Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je opleiding Tourism Management. Dat betekent werken in de praktijk; de bestemming/organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven maar ook op locatie bekijken en je geleerde competenties tonen. 

Met behulp van BUas en lokale partijen in het toeristisch-recreatief werkveld leer je een bestemming vanuit andere perspectieven kennen.  Je bent namelijk niet alleen bezoeker en toerist, maar ook professional in spe. Je leert een cultuur kennen waar je misschien niet zo vertrouwd mee bent.

De studiereis in jaar 1 gaat naar diverse Europese bestemmingen bijvoorbeeld Wenen en Bratislava. In jaar 2 zijn de reizen naar diverse bestemmingen zoals Malaga, Berlijn, Split/Zagreb, Lissabon of Brugge/Gent. Romee reisde zelfs af naar Turkije. Lees hier haar reisverslag.

Ondernemerschap

Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Naast je studie kan je bovendien aansluiten bij BUas Startup Support, BUSS. BUSS organiseert (netwerk)evenementen en verbindt startende student ondernemers, er is zelfs de mogelijkheid om begeleiding van een eigen startup coach aan te vragen.

Ook kun je binnen BUas afstuderen met je eigen bedrijf! Elke academie biedt deze mogelijkheid, er kan wel een selectie proces van toepassing zijn. Misschien heb je tegen die tijd al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support. 

Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.

Eyecatchers Tourism Management

Toelating

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot deze hbo-opleiding toerisme. Lees meer over de toelatingsvoorwaarden en de mogelijkheden die er zijn wanneer je niet aan de voorwaarden voldoet.

Aanmelden

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Meld je dan aan voor 1 mei, dan kun je in september starten met de opleiding. Later aanmelden kan ook nog, maar dan ben je niet verzekerd van een plaats. 

Kosten

Voor het collegejaar 2024-2025 is het collegegeld €2.530. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor boeken, excursies, etc. Lees meer over studiekosten

BUas Tourism Management Lisa

De juiste studie kiezen?

Ga vooral op je gevoel af en bezoek zoveel mogelijk open dagen! Een sfeer op een school bepaalt al de helft van je gehele opleiding. En je hoeft niet meteen al te weten wat je later wilt worden, kies een vakgebied wat je leuk lijkt en ontwikkel je daarin verder. Lisa vertelt over haar studiekeuze

Weten wat je allemaal kunt doen om je te orienteren? Volg Your Road to BUas

Lisa Hoenderdop

Student Tourism Management

Een eerlijk verhaal!

Ik vind het echt geweldig dat ik een groot deel van mijn studieprogramma zelf kan invullen. De opleiding werkt niet met zenden en ontvangen, maar met creatief denken en initiatief nemen. Docenten zijn begeleiders en geen voorlezers van de theorie. De sfeer is open en eerlijk. Dat merkte ik al tijdens de open dag, ik heb  daar vooral studenten gesproken die met een eerlijk verhaal kwamen.

Ryan

Vierdejaarsstudent

Er is ruimte voor de nodige humor

Ik vind het erg leuk dat ik mag lesgeven in iets wat iedereen leuk vindt; vakanties, reizen, avontuur... need I say more? Ik put vaak uit persoonlijke voorbeelden en houd de lesstof zo dicht bij mezelf, bijvoorbeeld aan de hand van eigen reiservaringen . Ik krijg veel energie van de interactie met studenten. Samen sparren in een klas waarin ik niet de traditionele docent ben die aan het zenden is, maar waarin we continu van elkaar leren. En waar ruimte is voor de nodige humor.

Martijn Smeenge

Leraar Tourism Management

Wat kun je worden?

Toerisme is een ‘people’s business’. Het draait om mensen, gastvrijheid en beleving. Maar ook om zakelijk inzicht, creativiteit en organisatietalent. Je kunt aan de slag als adviseur, manager, marketeer of inkoper bij toeristische bedrijven.

Meer weten? Na je bachelor.