Tourism Management (NL)

Waarom werkt de ene bookingsite beter dan de andere? Hoe worden nieuwe concepten als glamping ontwikkeld? En hoe draagt toerisme bij aan duurzaamheid? Leer alles over de ontwikkelingen binnen het toerisme.

Breda University of Applied Sciences staat al vijftig jaar bekend om haar uitstekende toerismeopleiding. Wil jij veel keuzemogelijkheden, internationaal studeren en werken en tegelijkertijd onderwijs volgen met veel persoonlijke begeleiding in een informele cultuur? Dan is de Bachelor Tourism Management (NL) iets voor jou.

Na je opleiding

Toerisme is een ‘people’s business’. Het draait om mensen, gastvrijheid en beleving. Maar ook om zakelijk inzicht, creativiteit en organisatietalent. Je kunt aan de slag als adviseur, manager, marketeer of inkoper bij toeristische bedrijven. Na je afstuderen aan Breda University of Applied Sciences verleg jij grenzen met jouw professionalisme en ondernemende instelling en kennis van management en economie.
Meer weten? Na je studie Tourism Management (NL).

Opbouw van de studie

Tijdens de opleiding Tourism Management (NL) werk je in projectgroepen aan vraagstukken uit de praktijk, gekoppeld aan basisvakken zoals (online) marketing, e-business, financieel management en consumentengedrag. Naast het werken aan kennis, werk je ook aan de ontwikkeling van competenties. Het gaat om een mix van eigenschappen, houding en vaardigheden die je als professional inzet tijdens je werk. De opleiding is deels Nederlandstalig en deels Engelstalig. Datzelfde geldt voor het studiemateriaal en de gebruikte literatuur.

Jaar 1

In het eerste jaar staan de reisindustrie, de recreatieve sector en de toeristische bestemming centraal. Twaalf modules vormen de kern van de opleiding waaraan een aantal bezoeken aan steden en bedrijven is gekoppeld. Ook ga je op studiereis. Daarnaast zijn talen belangrijk: je volgt Engels en kiest nog één andere moderne vreemde taal: Frans, Duits, Spaans, Italiaans of Chinees.

Jaar 2

Het tweede jaar is opnieuw opgebouwd uit twaalf modules: zes algemene modules en zes modules die specifiek horen bij de richting die je kiest. De algemene modules zijn bijvoorbeeld Change Management, Smart Organisation en Experience Design 2.

In dit jaar kies je een van de studierichtingen:

  • Travel Industry
    Je leert hoe je door creativiteit en gebruik van nieuwe media en technologie vernieuwende diensten en reisproducten kunt ontwikkelen om de moderne consument een optimale reisbeleving te geven. 
  • Recreation & Hospitality
    De hedendaagse gast is uit op een originele, authentieke beleving, vindt comfort belangrijk en een topservice vanzelfsprekend. Je leert hoe je dit, als ondernemende en innovatieve manager, voor elkaar kunt krijgen. 
  • Tourism Destinations
    Over de hele wereld wordt door steeds meer mensen gereisd. Toerisme is in toenemende mate voor steeds meer mensen een inkomstenbron. Je leert een bestemming vanuit verschillende perspectieven te bestuderen. 
  • Attractions & Theme Parks Management
    De attractie- en themaparkensector groeit en ontwikkelt zich snel. Je leert hoe een park zich kan onderscheiden van de concurrentie door je creatieve ideeën en kennis van de markt in te zetten. 
Jaar 3

Vanaf het derde jaar bepaal je steeds meer je eigen studieroute. Je hebt inmiddels al genoeg kennis opgedaan over de toeristische industrie om te bepalen waar je interesses liggen. Je gaat twintig weken op stage. Zo doe je ervaring op in de praktijk en bereid je je voor op een functie in het toeristisch recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruik maken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats. Voorbeelden van stageplaatsen

Specialisaties

In dit jaar kies je uit een van de volgende specialisaties:

  • Tourism Business focust op verbeteringen binnen toeristische bedrijven door mensen te inspireren, geld te verdienen, nieuwe bedrijfsactiviteiten te creëren en slimme processen te realiseren.
  • Tourist Experience focust op consumentengedrag, creativiteit, customer experience en entertainment.
  • Tourism Design & Development focust op innovatieontwikkeling, dynamische cross-culturele context, multi-stakeholder processen en design thinking.
  • E-Tourism focust op online tools, e-business, e-commerce en online marketing.
Jaar 4

Het vierde jaar van je studie begin je met een verbredende of verdiepende minor die wordt gevolgd door een afstudeertraject waarin je een scriptie schrijft. Het is mogelijk om je afstuderen te combineren met een jaar werkervaring bij leerbedrijven Newways of YTP@Work. Omdat je drie dagen per week voor het leerbedrijf en twee dagen aan je afstudeeropdracht werkt, leg je veel contacten binnen het werkveld.

Bij Newways organiseer en realiseer je studiereizen, evenementen en congressen binnen een team van 12 tot 14 studenten. Dat doe je bijvoorbeeld voor Newways TravelDesk dat de zakenreizen voor medewerkers van Breda University of Applied Sciences boekt. Binnen het leerbedrijf Young Tourism Professionals @ Work werk je bijvoorbeeld aan customer journeyonderzoek en aan het creëren of analyseren van de online marketing- en communicatiestrategie. Dat doe je voor opdrachtgevers als Riksja Travel, CampingMonkey, Den Haag Marketing of de Keukenhof.

Bij goede studieresultaten krijg je in het vierde jaar de mogelijkheid om het pre-master programma Strategic Business Management and Marketing te volgen. Met dit diploma kun je op diverse universiteiten in één jaar een Master of Science (MSc) graad halen.

Studiebelasting

De studiebelasting komt neer op een gemiddeld 40 uur in de week, gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok en de tentamenweken voor de meeste studenten relatief druk.

 

Travel Industry

De internationale reisindustrie is door (online) ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en toenemende concurrentie volop in beweging. Continue focus op de vakantieganger en reiziger van de toekomst is essentieel om te begrijpen hoe de (internationale) consument zoekt en boekt en wat zijn wens en behoefte is. Het is daarom belangrijk trends en ontwikkelingen in de reisindustrie te signaleren en te blijven vernieuwen.

Recreation & Hospitality

De internationale reisindustrie is door (online) ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en toenemende concurrentie volop in beweging. Continue focus op de vakantieganger en reiziger van de toekomst is essentieel om te begrijpen hoe de (internationale) consument zoekt en boekt en wat zijn wens en behoefte is. Het is daarom belangrijk trends en ontwikkelingen in de reisindustrie te signaleren en te blijven vernieuwen. Je leert hoe je door creativiteit en gebruik van nieuwe media en technologie vernieuwende diensten en reisproducten kunt ontwikkelen om de moderne consument een optimale reisbeleving te geven.

Tourism Destinations

Over de hele wereld wordt door steeds meer mensen gereisd. Toerisme is voor steeds meer bestemmingen een belangrijke inkomstenbron. De internationale groei van toerisme vraagt om nieuwe investeringen, slimme plannen en creatieve ondernemers en organisaties die vorm geven aan het toerisme van de toekomst. Bij Tourism Destinations leer je hoe je een bestemming vanuit verschillende perspectieven (bedrijfsleven, overheid, toerist en de lokale bevolking) kunt analyseren en hoe je vervolgens de bestemming kunt ontwikkelen, promoten en managen.

Attractions & Theme Parks Management

De attractie- en themaparkensector groeit en ontwikkelt zich snel. Musea en science centra richten zich niet meer uitsluitend op educatie, maar voegen vermaak en beleving toe in de vorm van thematisering, interactie en attracties. Dierentuinen bouwen klimparken, winkelcentra breiden uit met attracties zoals een aquarium en simulators. Tegelijkertijd groeien de bestaande grote attractieparken uit tot vakantieresorts met meerdere hotels, een uitgaanscentrum en waterpark. Voor al die attracties is het meer dan ooit van belang zich te onderscheiden van de concurrentie. Daardoor groeit de vraag naar jonge professionals met creatieve ideeën en kennis van de markt.

 

Heb je je vwo-diploma op zak en voldoe je aan de toelatingseisen? Dan kom je in aanmerking om de opleiding Tourism Management (NL) in drie jaar te doen. Ook wanneer je in het bezit bent van een hbo- of wo-(propedeuse)diploma van een economische opleiding kun je in aanmerking komen voor het versnelde traject. Neem in dit geval contact op over de mogelijkheden via academyfortourism@buas.nl.

Verloop van de studie

Het verloop van de studie van het driejarige traject van de opleiding Tourism Management (NL) ziet er als volgt uit:

Jaar 1
Voor je start met de opleiding kies je één van de volgende richtingen:

  • Travel Industry
  • Recreation & Hospitality
  • Tourism Destinations
  • Attractions & Theme Parks Management. Deze Engelstalige richting wordt aangeboden samen met Leisure en Hotel. Meer informatie vind je op de website Discover Attractions and Theme Parks Management.

Jaar 2
In dit jaar specialiseer je je verder, net als de studenten uit het reguliere derde jaar [link].

Jaar 3
Het derde jaar komt overeen met het laatste jaar van de vierjarige opleiding [link].

Maatwerktraject voor havisten

Vind je de stap van havo naar hbo nét iets te groot of je bent niet toelaatbaar bij Breda University of Applied Sciences? Dan is het Maatwerktraject wat voor jou. Je studeert eerst twee jaar op mbo-niveau bij De Rooi Pannen in Tilburg of Breda. Dit sluit je af met een mbo-diploma toerisme niveau 4 Leidinggevende travel & hospitality. Aansluitend studeer je verder aan deze opleiding, Tourism Management (NL), of aan de Engelstalige variant Tourism Management en haal je na drie jaar je bachelordiploma.
Lees meer over het studieverloop bij de Rooi Pannen.
Lees meer over het studieverloop bij Breda University of Applied Sciences

In het tweede of derde jaar van je studie kun je een half jaar in het buitenland gaan studeren. Het netwerk van de opleiding Tourism Management (NL) bestaat uit 100 partner universiteiten, verspreid over de hele wereld. Voor deelname aan een uitwisselingsprogramma moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Overweeg je om binnen Europa op uitwisseling te gaan, dan kom je in aanmerking voor een financiële vergoeding uit het Erasmus+ scholarship programma.

Miniatuurvoorbeeld


Double Degree

Studenten Tourism Management (NL) hebben bovendien de mogelijkheid om een 'Double Degree' te halen. Dit betekent dat je het laatste jaar van je studie volgt op een partnerinstituut. Bij je afstuderen krijg je dan zowel een Breda University of Applied Sciences-diploma als een diploma van het betreffende partnerinstituut.

Nieuwe campus

We werken aan een nieuwe campus in Breda, waar vanaf september 2019 al onze opleidingen samenkomen. Het idee is dat een campusomgeving uitnodigt elkaar te ontmoeten. Dat biedt dus nog meer mogelijkheden elkaar te inspireren en kennis uit te wisselen.

Meer over de campus