Master Strategic Event Management

Master Strategic Events Management

Master
Professionals
2 jaar
Deeltijd
Engels

Evenementen als strategische tool

Werk jij in de events sector? Ben je toe aan een volgende stap? Dan is de Master Strategic Events Management misschien iets voor jou. 

In de Master Strategic Events Management leer je hoe je deze meerwaarde kunt gebruiken om het evenement te versterken en de impact ervan te vergroten. Het principe van Strategic Value Creation leert je hoe je met persoonlijke en pakkende concepten betekenisvolle ervaringen creëert en hoe je evenementen kunt inzetten als strategische tool.

Het is een part-time masteropleiding van twee jaar, waarin je je werk in de evenementenbranche combineert met één dag studie op onze campus in Breda, zelfstudie en het werken aan een afstudeeropdracht die aansluit bij jouw werk. Zo kun je je nieuwe kennis direct toepassen.

Waarom kies je voor de Master Strategic Events Management bij BUas?

  • Het is een unieke master, het is de enige in Nederland in strategisch evenementenmanagement
  • De focus ligt op evenementen als tool voor strategische waardecreatie
  • BUas is één van de zeven World Leisure Centres of Excellence in de wereld
Why BUas?
What Strategic Events Management?

'It is all about value creation within the world of events.'

Peter, student

Programme content
Experience
Bachelor vs master

BUas Quiz

Op zoek naar een master opleiding in de richting van tourism, leisure of imagineering?
Doe deze korte quiz en ontdek welke master voor jou de beste match is.


Doe de quiz

Opbouw van de studie

De opleiding

In nauwe samenwerking met het werkveld hebben we in kaart gebracht welke kennis en vaardigheden professionals in de hectische en veranderende evenementenbranche nodig hebben. Op basis hiervan is het studieprogramma van de part-time masteropleiding Strategic Events Management ontwikkeld.
 
Die samenwerking met (evenementen)organisaties in het werkveld is kenmerkend voor de opleiding. Alles is met elkaar verbonden, dus we leren je vooral om altijd de connectie te blijven maken tussen het theoretische concept van Strategic Value Creation en ervaringen in de praktijk. Alleen dan kun je daadwerkelijk waarde toevoegen met werkbare en betekenisvolle initiatieven voor individuen, gemeenschappen, bedrijven en de maatschappij als geheel. 

Een ervaren team van docenten geeft je inzicht in strategisch management, verantwoord ondernemen, stakeholdermanagement, analyse & marketing, innovatie, Experience Design en Strategic Value Creation. 

Met deze kennis op zak ga je afstuderen met een project dat aansluit bij jouw eigen werk. Als je die uitdaging succesvol hebt afgerond, ben je in staat om vanuit een breed (holistisch) perspectief evenementen in te zetten met het doel (extra) waarde te creëren voor verschillende doelgroepen.

Curriculum

De Master Strategic Events Management is een part-time opleiding (60 ECTS) die in totaal twee jaar duurt. Het concept van Strategic Value Creation is de rode draad in de opleiding.

In het eerste jaar werk je aan de modules Business Strategy, Innovation & Change, Sustainability & Responsibility, Event Marketing en Experience Design. Dit doe je in onze learning community waarin je samenwerkt met je medestudenten die ook allemaal werkzaam zijn in de evenementenbranche. Op die manier kun je je kennis en expertise snel verdiepen. 

In het tweede jaar werk je aan de modules Collaboration & Co-Creation en Strategic Value Creation. In de learning community start je met de voorbereiding op je afstuderen. Afstuderen doe je in de context van je eigen werkomgeving in de evenementenbranche en leidt uiteindelijk tot een voor jou relevant afstudeerportfolio.

Introductieclips over de modules  
Wil je alvast meer weten over wat de studie nu precies inhoudt? Klik op de module om de introductieclip in een nieuw venster te openen.

 

Studiebelasting & -coaching

De Master Strategic Events Management is een part-time opleiding voor professionals in de evenementenbranche. De masteropleiding duurt twee jaar en staat voor 60 ECTS in totaal.

Om je een idee te geven: 1 ECTS-studiepunt staat gelijk aan 28 studie-uren. Dit komt neer op een totaal van 20 uur onderwijs en zelfstudie per week. Je krijgt één dag per week les op de campus (8 uur). Daarnaast werk je ongeveer 12 uur per week zelfstandig aan je studie.

Je studeert in een kleinschalige omgeving en docenten hebben tijd en aandacht voor jouw inhoudelijke vragen. Met je docent, en ook met de coördinator van het programma, kun je studiegerelateerde zaken bespreken. Als je persoonlijke dingen wilt bespreken, die van invloed kunnen zijn op je studievoortgang, dan kan dat met onze studentendecaan.

Al je medestudenten werken in de evenementenbranche. Door intensieve samenwerking versterk je elkaar en je kunt veel van elkaar leren. We werken samen in een learning community die bestaat uit event professionals, docenten en coaches. Dit vraagt om een actieve en inhoudelijke bijdrage van jou als masterstudent. Het mooie is dat je je netwerk uitbreidt en de kans krijgt jouw werk in de evenementenbranche verder te professionaliseren. Je werkt namelijk aan innovatieslagen die je direct kunt toepassen in je eigen werkomgeving.
 

Gastcolleges en bedrijfsbezoeken

Omdat we de connectie met het werkveld belangrijk vinden, organiseren we tijdens jouw masterstudie meerdere gastcolleges en bedrijfsbezoeken. Soms gaan we naar een bedrijf of organisatie waarvoor een masterstudent werkt.

De CCO van ID&T

Nederland is toonaangevend op het gebied van elektronische muziekevenementen. Om voorop te blijven lopen, moeten we getalenteerde jongeren opleiden tot professionals, vooral in de strategische aspecten van het werk. Als toekomstig evenementenmanager moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat alle betrokken partijen nauw samenwerken en dezelfde waarden delen. Deze masteropleiding zal jonge professionals helpen om de vaardigheden hiervoor te ontwikkelen.

Martijn

CCO ID&T

Onze business vraagt om een ‘next-level’ generatie

Tegenwoordig draait alles in onze business om evenementenstrategie, bedrijfsmodellen en investeringsrendement van evenementen – en dit alles in een snel veranderende omgeving. Het vraagt om een nieuwe, ‘next-level’ generatie professionals die de uitdaging aangaan om de stap naar dit volgende niveau in de vrijetijdsindustrie te zetten. Ik ben ervan overtuigd dat deze masteropleiding zal helpen om professionals met precies deze kwaliteiten op te leiden en hen naar dit nieuwe tijdperk zal leiden.

Michiel

MICE Sales Director van de Venues Division bij GL Events, General Manager bij World Forum Den Haag

Je gaat het grote plaatje zien

Deze masteropleiding laat je het grotere plaatje zien. Het gaf me nieuwe kennis en inzichten, en ik leerde dat strategisch ook van toepassing is op kleine dingen. Na mijn afstuderen ben ik meer strategische rollen gaan vervullen en was ik klaar voor nieuwe stappen. Het feit dat alle opdrachten direct gekoppeld waren aan mijn dagelijkse werk, maakte dit programma zo nuttig voor mij. Iedere module kon ik alles wat ik leerde meteen toepassen in mijn werk!

Karine

Alumna Master Strategic Events Management

Toelating

Studenten met een bachelordioloma op het gebied van bijvoorbeeld vrijetijdsbesteding, evenementen, toerisme, sport, hotel, facility, cultuur, bedrijfskunde of economie zijn toelaatbaar. Bekijk de volledige toelatingsvoorwaarden

Aanmelden

Als je voldoet aan de toelatingseisen kun je je aanmelden voor deze opleiding. Bekijk de aanmeldingsprocedure.

Kosten 

In het studiejaar 2024-2025 is het wettelijk collegegeld voor deze masteropleiding €1.770. Naast het collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor de aanschaf van studiemateriaal zoals studieboeken. Lees meer over  studiekosten.

Jouw carrière

Na afronding kun je aan de slag bij een festivalorganisatie om te zorgen dat alle belangen van stakeholders worden behartigd. Of juist aan de andere kant; bij een gemeente om evenementenbeleid te ontwikkelen.

Na je afstuderen krijg je de titel Master of Arts.