Prachtig uitzicht op zee. In de hbo-bachelor Tourism Management leer je hoe je mensen een topvakantie bezorgt.

Tourism Management (NL)

Kun jij mensen een topvakantie bezorgen én tegelijkertijd rekening houden met de natuur en lokale bevolking? Welkom aan boord bij de hbo-opleiding Tourism Management! 

Werk aan innovatie en beleving in toerisme

Waarom kiezen voor BUas?

  • 55 jaar ervaring in toerisme en een groot internationaal netwerk voor stages en uitwisseling
  • Veel keuzemogelijkheden waardoor je je studie zelf vorm kunt geven
  • Focus op duurzaam toerisme, sociale impact, digitalisering en experience design 

De juiste keuze?

Is deze hbo toerisme-opleiding net wat voor jou?

Doe een korte test (ca. 4 minuten) en ontdek of deze opleiding bij jou past. De quiz is Engelstalig.


Naar de quiz

Opbouw van de studie

Tijdens de hbo-bachelor Tourism Management werk je in projectgroepen aan vraagstukken uit de praktijk, gekoppeld aan basisvakken zoals (online) marketing, e-business, financieel management en consumentengedrag. In onze learning community werk je niet alleen aan kennis, maar ook aan de ontwikkeling van competenties. Het gaat om een mix van eigenschappen, houding en vaardigheden die je als professional nodig hebt in je werk als professional in de toeristische sector. 

De opleiding is deels Nederlandstalig en deels Engelstalig. Datzelfde geldt voor het studiemateriaal en de gebruikte literatuur.

Jaar 1

Jaar 1 is opgebouwd uit twaalf modules die de basis van het studieprogramma vormen. De modules focussen zich op de reisindustrie en toeristische bestemmingen waarbij je ingaat op onderwerpen als e-business, marketing, financieel management en consumentengedrag. Je vindt hierover meer informatie in de beknopte versie van de studiegids over het eerste jaar van deze opleiding.

Jaar 2

In jaar 2 ga je je verder verdiepen in de toeristische sector. Je komt uitgebreid in aanraking met de internationale reis – en luchtvaartindustrie,  de recreatie & hospitality wereld en je gaat aan de slag met alle uitdagingen die bestemmingen dichtbij en ver weg ondervinden. De focus ligt op duurzaamheid en sociale impact. Je ontwikkelt je digitale vaardigheden en je management skills.

De reis- en luchtvaartindustrie verandert snel door de klimaatdiscussie, ander consumentengedrag en toenemende concurrentie. Je volgt trends en ontwikkelingen op de voet en ontwikkelt je tot verandermanager. Een voorbeeld? In de module Travel Transportation ga je op zoek naar duurzame en toekomstbestendige vervoersmogelijkheden. 

De consument zoekt en boekt reizen en accommodaties vooral online. Dat betekent dat jij als professional in toerisme digitaal sterk moet zijn. In de opleiding leer je alles over online marketing en de inzet van nieuwe technologieën die een beleving bijzonder maken. Denk aan de ontwikkeling van een app waarmee je spelenderwijs een stad leert kennen.

Consumenten zijn op zoek naar een bijzondere beleving, vinden comfort belangrijk en top service vanzelfsprekend. Als ondernemende en innovatieve manager leer jij hoe je dit zo gunstig mogelijk voor iedereen voor elkaar kunt krijgen. In de module Yield Management speel je met andere studenten een simulatie game waarin je een bedrijf adviseert over het prijsbeleid.

Toerisme heeft een grote sociale en economische impact. Tijdens een studiereis leer je vanuit verschillende perspectieven naar een bestemming te kijken, vanuit de overheid, het lokale bedrijfsleven, toeristen en locals. Wat is de impact van toerisme op de locatie, hoe kun je de bestemming ontwikkelen, hoe zet je het imago op de kaart en hoe kun je alles managen?

Naast inhoudelijke vakken krijg je Engels en je gaat verder met de taal die je in jaar 1 hebt gekozen. Je werkt aan je Personal & Professional Development onder begeleiding van een coach.

In jaar 2 kun je je specialiseren in Attractions & Theme Parks Management. Dit is een Engelstalige specialisatie die je – samen met studenten van Leisure & Events Management en International Facility Management – volgt in jaar 2 en 3.

Attractions & Theme Parks Management

Attractie- en themaparken blijven zichzelf vernieuwen. Attractieparken breiden uit met een vakantieresort, hotel, uitgaanscentrum of waterpark. Themaparken maken gebruik van Virtual Reality, dierentuinen bouwen klimparken, en musea bieden naast educatie ook vermaak en beleving, bijvoorbeeld in de vorm van thematisering en storytelling.

Je duikt in de dynamische wereld van de attractieparken en leert alles over conceptontwikkeling, marketing, financiën, planning, hospitality en veiligheid. Je krijgt de mogelijkheid stage te lopen bij grote parken, zoals Walt Disney World Resort in Orlando, Europa-Park in Duitsland en de Efteling.  

Meer informatie vind je op de website Discover Attractions and Theme Parks Management.

Jaar 3

Vanaf het derde jaar bepaal je steeds meer je eigen studieroute. Je hebt inmiddels al genoeg kennis opgedaan over de toeristische industrie om te bepalen waar je interesses liggen. Je gaat twintig weken op stage. Zo doe je ervaring op in de praktijk en bereid je je voor op een functie in het toeristisch recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruik maken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats.

Specialisaties

In dit jaar kies je uit een van de volgende specialisaties:

  • E-Tourism: bedenken, implementeren en uitvoeren van digital marketing en management strategieën voor organisaties in de toerismebranche
  • Tourism Design & Development: ontwikkelen van innovaties, aanpak en en strategieën voor de ontwikkeling van internationaal duurzaam toerisme
  • Tourism Business: ontwikkelen van ondernemersgeest en medewerkers inspireren om toeristen hoge kwaliteit en service te bieden
  • Tourist Experience: organisaties in de toerismebranche adviseren om zichzelf te overtreffen in servicegerichtheid

Doe je de Attractions & Themeparks management dan volg je dat ook nog in jaar 3 en hoef je geen van de bovenstaande specialisaties te kiezen.

Jaar 4

Het vierde jaar van je studie begin je met een verdieping van je specialisatie (jaar 3) of een verbredende BUas minor die wordt gevolgd door een afstudeertraject waarin je een scriptie schrijft. Iedere specialisatie werkt met een aantal verdiepende modules. Daarnaast werk je gedurende drie blokken aan een praktijkopdracht voor een opdrachtgever in het Tourism Impact Lab, waarbij innovatie en impact centraal staan. Het is ook mogelijk om je afstuderen te combineren met een jaar werkervaring bij leerbedrijven Newways of YTP@Work . Omdat je drie dagen per week voor het leerbedrijf en twee dagen aan je afstudeeropdracht werkt, leg je veel contacten binnen het werkveld.

Bij goede studieresultaten krijg je in het vierde jaar de mogelijkheid om het pre-master programma Strategic Business Management and Marketing te volgen. Met dit diploma kun je op diverse universiteiten in één jaar een Master of Science (MSc) graad halen.
Studiebelasting en coaching

De studiebelasting komt neer op een gemiddeld 40 uur in de week, gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok en de tentamenweken voor de meeste studenten relatief druk.

Personal and Professional Development programme 

Gedurende je gehele opleiding word je door een coach ondersteund in de routes die je kiest, in je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
We leren je kritisch naar jezelf te kijken en jezelf te vragen wie je bent, wat je wilt, wat je kunt, wat je doet, wat je doel is en wat je daarvoor nodig hebt. Je leert je te verplaatsen in een ander, in een andere cultuur en in andere situaties (empathisch vermogen). Daarnaast werk je aan een kritische grondhouding, leer je om gefundeerde keuzes te maken en je aanpassingsvermogen en probleemoplossend vermogen verder te ontwikkelen. In jaar 2 krijgt elke student een uniek assessment wat een persoonlijk profiel analyse (gebaseerd op de DISC methode) oplevert. Deze analyse geeft inzicht in gedrag, talent en hoe jij de dingen aanpakt en het liefst doet, en ondersteunt bij het maken van keuzes.

Premaster

We bieden alle studenten de kans om in het laatste studiejaar de wetenschappelijke premaster Strategic Business Management and Marketing (SBM) te volgen. Met deze premaster heb je direct toegang tot Master of Science programma’s in business gerelateerde studies bij onze universitaire partners, zoals de universiteit van Amsterdam, Maastricht, Tilburg, Brussel (B) of Warwick (UK). Na deze premaster heb je ook direct toegang tot onze wo-master Leisure and Tourism Studies. Zo kun je in 5 jaar een wo-master halen en na een 3-jarig traject zelfs in 4 jaar! 

Wil je je verder verdiepen in Leisure en Tourism, dan is onze premaster Pre-master Leisure and Tourism Studies misschien iets voor jou. Hiermee start je na je hbo-bacheloropleiding. De premaster duurt een jaar en daarna kun je doorstromen naar de wo-master Leisure and Tourism Studies aan Breda University of Applied Sciences (1 jaar). Na een verkorte hbo-bachelor kun je dus in 5 jaar een wo-master halen! 

 

Driejarig traject

Heb je je vwo-diploma op zak en voldoe je aan de toelatingseisen? Dan kom je in aanmerking om de opleiding Tourism Management (NL) in drie jaar te doen. Ook wanneer je in het bezit bent van een hbo- of wo-(propedeuse)diploma van een economische opleiding kun je in aanmerking komen voor het versnelde traject. Neem in dit geval contact op over de mogelijkheden via ATapplication@buas.nl.

Het verloop van de studie ziet er als volgt uit:

Jaar 1

Je begint in het 2e jaar van de 4-jarige opleiding. Hier ga je je verdiepen in de toeristische sector: Je komt uitgebreid in aanraking met de internationale reis – en luchtvaartindustrie,  de recreatie & hospitality wereld en je gaat aan de slag met alle uitdagingen die bestemmingen dichtbij en ver weg ondervinden. De focus ligt op duurzaamheid en sociale impact. Je ontwikkelt je digitale vaardigheden en je management skills.

Naast inhoudelijke vakken krijg je Engels en nog een tweede vreemde taal. Je werkt aan je Personal & Professional Development onder begeleiding van een coach. (Meer over de inhoud vind je onder curriculum bij jaar 2 van de 4-jarige opleiding).

Je kunt er ook voor kiezen je direct te specialiseren in Attractions & Theme Parks Management. Dit is een Engelstalige specialisatie die je – samen met studenten van Leisure & Events Management en International Facility Management – voor 2 jaar volgt.

Attractions & Theme Parks Management

Attractie- en themaparken blijven zichzelf vernieuwen.Je duikt in de dynamische wereld van de attractieparken en leert alles over conceptontwikkeling, marketing, financiën, planning, hospitality en veiligheid. Je krijgt de mogelijkheid stage te lopen bij grote parken, zoals Walt Disney World Resort in Orlando, Europa-Park in Duitsland en de Efteling.  

Meer informatie vind je op de website Discover Attractions and Theme Parks Management.

Jaar 2

Dit jaar komt overeen met jaar 3 van de vierjarige opleiding. Je volgt steeds meer je eigen studieroute en je gaat in dit jaar twintig weken op stage. 

Je kiest een van de volgende specialisaties:

  • E-Tourism
  • Tourism Design & Development
  • Tourism Business
  • Tourist Experience

Heb je gekozen voor Attractions & Themeparks management, dan hoef je geen van de bovenstaande specialisaties te kiezen.

Jaar 3

Het derde jaar komt overeen met het laatste jaar van de vierjarige opleiding waarbij je een minor en een afstudeertraject volgt.

Bij goede studieresultaten krijg je in het laatste jaar de mogelijkheid om het pre-master programma Strategic Business Management and Marketing te volgen. Met dit diploma kun je op diverse universiteiten in één jaar een Master of Science (MSc) graad halen.

Maatwerktraject voor havisten

Vind je de stap van havo naar hbo nét iets te groot of je bent niet toelaatbaar bij Breda University of Applied Sciences? Dan is het Maatwerktraject wat voor jou. Je studeert eerst twee jaar op mbo-niveau bij De Rooi Pannen in Breda. Dit sluit je af met een mbo-diploma toerisme niveau 4 Leidinggevende travel & hospitality. Aansluitend studeer je verder aan deze opleiding, Tourism Management (NL), of aan de Engelstalige variant Tourism Management en haal je na drie jaar je bachelordiploma.

Let op: wil je de richting Attractions & Theme Parks Management gaan volgen, dan moet je je voor 1 april aanmelden bij studielink om meegenomen te kunnen worden in de selectieprocedure.
 

In het tweede of derde jaar van je studie kun je een half jaar in het buitenland gaan studeren. Het netwerk van de opleiding Tourism Management (NL) bestaat uit 100 partner universiteiten, verspreid over de hele wereld. Voor deelname aan een uitwisselingsprogramma moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Overweeg je om binnen Europa op uitwisseling te gaan, dan kun je in aanmerking komen voor een financiële vergoeding uit het Erasmus+ scholarship programma.

Miniatuurvoorbeeld

 

Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je opleiding Tourism Management. Dat betekent in de praktijk werken, de bestemming/organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven, maar op locatie bekijken, en je geleerde competenties tonen. 

Met behulp van BUas en lokale partijen in het toeristisch-recreatief werkveld leer je een bestemming vanuit andere perspectieven kennen.  Je bent namelijk niet alleen bezoeker en toerist, maar ook professional in spe.  Je leert een cultuur kennen waar je misschien niet zo vertrouwd mee bent.

De studiereis in jaar 1 gaat naar diverse Europese bestemmingen. In jaar 2 zijn de reizen zowel binnen als buiten Europa. Er is ook altijd een alternatief in Nederland.

Special features Tourism Management

Toelating

Jouw carrière

Toerisme is een ‘people’s business’. Het draait om mensen, gastvrijheid en beleving. Maar ook om zakelijk inzicht, creativiteit en organisatietalent. Je kunt aan de slag als adviseur, manager, marketeer of inkoper bij toeristische bedrijven.

Meer weten? Na je bachelor.