example work Film Visual Effects

Film Visual Effects

Studierichting van de opleiding Creative Media and Game Technologies

Klaar voor de nieuwste filmtechnologie?

Ben je geïnteresseerd in filmpostproductie en wil je leren visuele effecten te creëren voor films, tv-programma’s en videogames? Deze richting bereidt je voor op een rol als previsualisation artist, creature technical director, matte painter of lighting artist, om er maar een paar te noemen.  

Je leert over virtuele productie en motion capture, maar ook over het maken van filmassets, belichting en rendering. Je leert hoe je personages, wezens, voertuigen, omgevingen en rekwisieten creëert voor gebruik in visuele effecten en animatie. Je gaat werken met de nieuwste tools, software en hardware, zoals Unreal Engine en SideFX Houdini. Op de campus van Breda University of Applied Sciences is zelfs een volwaardige XR-stage met LED-schermen beschikbaar voor studenten.

We hebben samenwerkingen met bedrijven zoals:

Een visuele wereld

Bekijk ons beste werk in de wereld van visuele effecten en pre-productie. Geniet van onze showreel die je meeneemt op een reis door onze spannende en meeslepende visuele wereld, gewoon thuis vanuit je luie stoel. 

Vakken per jaar

Tijdens deze vierjarige bacheloropleiding krijg je de kans om te werken aan real-world projecten, samen te werken met internationale professionals uit het werkveld en een portfolio op te bouwen waarin je je vaardigheden kunt laten zien.

Jaar 1
  • Art theory
  • Drawing skills
  • Modelling
  • Texturing
  • Lighting/rendering
  • Animation
Jaar 2
  • VFX/technical art
  • Animation
  • Environments
  • Procedural modelling
  • Compositing
Jaar 3
  • Advanced visual arts
  • Workshops
Jaar 4

Je maakt een keuze uit de volgende mogelijkheden:

  • Stage
  • Persoonlijk project
  • Uitwisselingsprogramma in het buitenland
  • Minor 

 

Stills uit films

Female protagonist
Space ship near planet
man meets robot

Portfolio-opdracht en selectiecriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding vragen we je een intakeopdracht te maken. Wanneer je opdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt je opdracht besproken, maar ook je eerder gemaakte werk.

De intakeopdracht bestaat uit een CV, motivatiebrief en een digitaal portfolio met observational artwork in analoge of digitale media. Hier lees je meer informatie over de opdracht en de criteria waaraan de opdracht moet voldoen. 

Criteria

Het CV, de motivatiebrief, de portfolio-opdracht en het interview worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

Motivatie (15%)
  • We geven kleinschalig en intensief onderwijs, dit betekent dat we van jou ook iets extra's verwachten: een inzet van 40 uur per week te besteden aan je studie, sterk teamwerk, betrokkenheid bij regelmatige (1-op-1) feedbacksessies, zelfstandig kunnen studeren, interesse in buitenschoolse activiteiten, een proactieve houding.
    Pas jij in dit profiel? Leg uit waarom.
  • Hoeveel tijd heb je aan de opdracht besteed?
  • Hoe heb je je voorbereid? Welke leermiddelen heb je gebruikt?
Communicatie (15%)
  • Licht je opdracht toe
  • Hoe is het met je Engelse taalvaardigheid?
  • Kun je duidelijk en beknopt de vragen beantwoorden?
Reflectie (10%)
  • Welk aspect van de game-opdracht vond je het leukst?
  • Wat heb je geleerd van het maken van de opdracht?
  • Wat zou je verbeteren als je meer tijd had?
Portfolio + opdracht – Vaardigheden & Kennis (60%)
  • Kwaliteit van de opdracht
  • Voorbeelden van jouw beste werk
  • Vaardigheden en kennis die je al hebt (inclusief vooropleiding)

 

Creativiteit, een artistieke blik en technisch topniveau

Als Lead Lighting Artist voor Ghost VFX ben ik betrokken geweest bij het creëren van visuele effecten voor series als Shadow and Bone, Star Trek: Picard en The Mandalorian.

In 2013 ben ik gestart met de Visual Arts-track van de opleiding Creative Media and Games Technologies die toen uitsluitend op games was gericht. De track Film Visual Effects bestond nog niet. De focus lag echter op creativiteit, het ontwikkelen van ons artistieke blik en het bereiken van technisch topniveau. Drie aspecten die net zo relevant zijn bij het maken van films als bij het maken van games. Daarom heeft het me dus toch geholpen om te slagen in de branche.

Tijdens mijn studie deelden studenten en docenten allemaal hetzelfde enthousiasme om te creëren. Onze focus lag niet alleen op het verdienen van schoolpunten, maar ook op het scheppen van prachtige werelden en meeslepende verhalen. Dit bevorderde een sterke werkethiek waar ik tot op de dag van vandaag profijt van heb.

Max

Alumnus

Toelating

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Media and Game Technologies. Lees meer over de volledige toelatingsvoorwaarden en de mogelijkheden die er zijn wanneer je niet aan de voorwaarden voldoet.

Aanmelding en selectie

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Toelating is gebaseerd op selectie. Lees meer over de aanmeld- en selectieprocedure

Kosten

Voor het collegejaar 2024-2025 is het collegegeld+ €3.160. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc. Lees meer over studiekosten