example work Film Visual Effects

Film Visual Effects

Studierichting van de opleiding Creative Media and Game Technologies

Nederlands

Ben je geïnteresseerd in filmpostproductie en wil je leren visuele effecten te creëren voor films, tv-programma’s en videogames? Deze richting bereidt je voor op een rol als previsualisation artist, creature technical director, matte painter of lighting artist, om er maar een paar te noemen.  

Je leert over virtuele productie en motion capture, maar ook over het maken van filmassets, belichting en rendering. Je leert hoe je personages, wezens, voertuigen, omgevingen en rekwisieten creëert voor gebruik in visuele effecten en animatie. Je gaat werken met de nieuwste tools, software en hardware, zoals Unreal Engine en SideFX Houdini. Op de campus van Breda University of Applied Sciences is zelfs een volwaardige XR-stage met LED-schermen beschikbaar voor studenten.

We hebben samenwerkingen met bedrijven zoals:

Een visuele wereld

Bekijk ons beste werk in de wereld van visuele effecten en pre-productie. Geniet van onze showreel die je meeneemt op een reis door onze spannende en meeslepende visuele wereld, gewoon thuis vanuit je luie stoel. 

Vakken per jaar

Tijdens deze vierjarige bacheloropleiding krijg je de kans om te werken aan real-world projecten, samen te werken met internationale professionals uit het werkveld en een portfolio op te bouwen waarin je je vaardigheden kunt laten zien.

Jaar 1

Het eerste jaar bestaat uit vier blokken. In de eerste drie blokken volg je colleges en seminars en je werkt aan duidelijk omschreven projecten. Op die manier ontwikkel je basisvaardigheden en vergroot je je kennis. In het vierde blok komt daar het werken in multidisciplinaire teams bij. Dat betekent dat je in een klein team van studenten uit verschillende studierichtingen werkt aan de ontwikkeling van een game. Ieder in een eigen rol. Zo kun je je vaardigheden oefenen, maar ook het samenwerken in een ontwikkelteam.  

De vaardigheden die je ontwikkelt:

  • Art theory
  • Drawing skills
  • Modelling
  • Texturing
  • Lighting/rendering
  • Animation 
Jaar 2

Het tweede jaar bestaat ook uit vier blokken. Je werkt eerst twee blokken verder aan je vaardigheden in de rol die jij hebt gekozen. Daarna werk je weer twee blokken in multidisciplinaire teams en je volgt ook nog colleges en seminars. In het tweede jaar kun je ook een semester (twee blokken) op uitwisseling en ervaring opdoen in het buitenland.  

De vaardigheden die je ontwikkelt:

  • VFX/technical art
  • Animation
  • Environments
  • Procedural modelling
  • Compositing 
Jaar 3

In het derde jaar ga je je echt specialiseren in de rol die jij hebt gekozen. Je werkt in een multidisciplinair of een gespecialiseerd team aan een game project dat een jaar duurt. Ook in dit jaar heb je de mogelijkheid om op uitwisseling te gaan.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Advanced visual arts
  • Workshops 
Jaar 4

In je afstudeerjaar kun je letterlijk alle kanten op. In het vierde jaar werken studenten aan projecten bij bedrijven over heel de wereld! Je rondt dit laatste jaar twee projecten af. Je kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:  

  • Werken aan je portfolio, individueel of in teamverband. Je wordt overigens altijd individueel beoordeeld. 
  • Werken bij een bedrijf, waarbij je uiteindelijk een projectresultaat oplevert.
  • Het schrijven van een bedrijfsplan of het starten van je eigen bedrijf, waarbij je wordt geholpen door onze specialisten in ondernemerschap.
  • Een semester op uitwisseling gaan, waarbij je studeert aan één van onze partnerinstellingen.

Je kunt uit bovenstaande ook twee projecten combineren en daar een jaar aan werken. Je kunt ook een jaarlang werkervaring opdoen in een afstudeerstage. 

 

Werk van studenten

Female protagonist
Space ship near planet
man meets robot

Meer van ons werk vind je op GitHub

 

Portfolio-opdracht en selectiecriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding vragen we je een intakeopdracht te maken. Wanneer je opdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt je opdracht besproken, maar ook je eerder gemaakte werk.

De intakeopdracht bestaat uit een CV, motivatiebrief en een digitaal portfolio met observational artwork in analoge of digitale media. Hier lees je meer informatie over de opdracht en de criteria waaraan de opdracht moet voldoen. 

Criteria

Het CV, de motivatiebrief, de portfolio-opdracht en het interview worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

Motivatie (15%)
  • We geven kleinschalig en intensief onderwijs, dit betekent dat we van jou ook iets extra's verwachten: een inzet van 40 uur per week te besteden aan je studie, sterk teamwerk, betrokkenheid bij regelmatige (1-op-1) feedbacksessies, zelfstandig kunnen studeren, interesse in buitenschoolse activiteiten, een proactieve houding.
    Pas jij in dit profiel? Leg uit waarom.
  • Hoeveel tijd heb je aan de opdracht besteed?
  • Hoe heb je je voorbereid? Welke leermiddelen heb je gebruikt?
Communicatie (15%)
  • Licht je opdracht toe
  • Hoe is het met je Engelse taalvaardigheid?
  • Kun je duidelijk en beknopt de vragen beantwoorden?
Reflectie (10%)
  • Welk aspect van de game-opdracht vond je het leukst?
  • Wat heb je geleerd van het maken van de opdracht?
  • Wat zou je verbeteren als je meer tijd had?
Portfolio + opdracht – Vaardigheden & Kennis (60%)
  • Kwaliteit van de opdracht
  • Voorbeelden van jouw beste werk
  • Vaardigheden en kennis die je al hebt (inclusief vooropleiding)

 

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar?

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Media and Game Technologies. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn. 

Informatie over toelatingsvoorwaarden

 

Wat kost deze studie?

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld+ €3.250. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc.

Informatie over studiekosten

 

Hoe kan ik mij aanmelden?

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Dit is een selectie-opleiding, wat betekent dat er ieder jaar slechts 220 studenten worden toegelaten (verdeeld over de 4 Games studierichtingen).  Lees meer over de aanmeld- en selectieprocedure.

Meer info over aanmelden

 

Creativiteit, een artistieke blik en technisch topniveau

Als Lead Lighting Artist voor Ghost VFX ben ik betrokken geweest bij het creëren van visuele effecten voor series als Shadow and Bone, Star Trek: Picard en The Mandalorian.

In 2013 ben ik gestart met de Visual Arts-track van de opleiding Creative Media and Games Technologies die toen uitsluitend op games was gericht. De track Film Visual Effects bestond nog niet. De focus lag echter op creativiteit, het ontwikkelen van ons artistieke blik en het bereiken van technisch topniveau. Drie aspecten die net zo relevant zijn bij het maken van films als bij het maken van games. Daarom heeft het me dus toch geholpen om te slagen in de branche.

Tijdens mijn studie deelden studenten en docenten allemaal hetzelfde enthousiasme om te creëren. Onze focus lag niet alleen op het verdienen van schoolpunten, maar ook op het scheppen van prachtige werelden en meeslepende verhalen. Dit bevorderde een sterke werkethiek waar ik tot op de dag van vandaag profijt van heb.

Max

Alumnus