Programming

Studierichting van de opleiding Creative Media and Game Technologies

Ontdek de wereld van het programmeren

Ben je klaar voor een reis door de wereld van Programming? Deze studierichting bereidt je voor op een rol als hardware of software engineer in de creative media of games industrie, waaronder console, PC en mobiele platformen.

Je gaat aan de slag met C++, hardware technologie, game programming en graphics programming. De richting is populair bij studenten die technologisch vaardig zijn, goed zijn in wiskunde en graag games ontwikkelen. 

We hebben samenwerkingen met bedrijven zoals::

logos partners: Sony, Epic Games, Ubisoft

De intake was wel een uitdaging

Ontdek waarom Melvin voor Programming heeft gekozen, hoe hij is gegroeid en al zijn skills heeft ontwikkeld.

Vakken per jaar

Tijdens deze vierjarige bacheloropleiding krijg je de kans om te werken aan real-world projecten, samen te werken met internationale professionals uit het werkveld en een portfolio op te bouwen waarin je je programmeervaardigheden kunt laten zien.

Jaar 1
  • Programming design patterns
  • Fundamentals C++
  • Practical mathematics
  • Software architecture 
Jaar 2
  • Gameplay programming
  • Engine programming
  • Graphic programming
  • AI programming 
Jaar 3
  • Advanced programming
  • Workshops
  • Engine/rendering 
Jaar 4

Je maakt een keuze uit de volgende mogelijkheden:

  • Stage
  • Persoonlijk project
  • Uitwisselingsprogramma in het buitenland
  • Minor 

 

Werk van studenten

Meer van ons werk vind je op GitHub

 

Portfolio-opdracht en selectiecriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding vragen we je deel te nemen aan een selectieprocedure. Onderdeel van deze procedure is het maken van een portfolio-opdracht: het schrijven van een kleine 2D of 3D single-player game gebaseerd op het thema 'Bounce'. Hier lees je meer informatie over de opdracht en de criteria waaraan de opdracht moet voldoen. 

Wanneer je opdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt je opdracht besproken, maar ook je eerder gemaakte werk.

Criteria

De portfolio-opdracht en het interview worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

Motivatie (15%)
  • We geven kleinschalig en intensief onderwijs, dit betekent dat we van jou ook iets extra's verwachten: een inzet van 40 uur per week te besteden aan je studie, sterk teamwerk, betrokkenheid bij regelmatige (1-op-1) feedbacksessies, zelfstandig kunnen studeren, interesse in buitenschoolse activiteiten, een proactieve houding.
    Pas jij in dit profiel? Leg uit waarom.
  • Hoeveel tijd heb je aan de opdracht besteed?
  • Hoe heb je je voorbereid? Welke leermiddelen heb je gebruikt?
Communicatie (15%)
  • Licht je opdracht toe
  • Hoe is het met je Engelse taalvaardigheid?
  • Kun je duidelijk en beknopt de vragen beantwoorden?
Reflectie (10%)
  • Welk aspect van de opdracht van het spel vond je het leukst?
  • Wat heb je geleerd van het maken van de opdracht?
  • Wat zou je verbeteren als je meer tijd had?
Portfolio + opdracht – Vaardigheden & Kennis (60%)
  • Kwaliteit van de opdracht
  • Voorbeelden van je beste werk
  • Vaardigheden en kennis die je al hebt (inclusief vooropleiding)

 

Uitdagend en verrijkend

Programmeren is niet alleen dingen maken; het is jezelf voortdurend uitdagen om beter te worden. Als student Programming bij BUas heb ik waardevolle ervaring opgedaan in het leren van C++ en het werken aan custom game-engines. Deze reis is zowel uitdagend als verrijkend geweest. Een van de belangrijkste voordelen als student Programming is de mogelijkheid die je hebt om samen te werken met gelijkgestemden, waaronder studenten van andere studierichtingen, en de behulpzame medewerkers die voor onmisbare begeleiding en mentorschap hebben gezorgd.

Voordat ik me inschreef voor de opleiding Creative Media and Game Technologies, had ik enige ervaring met webontwikkeling, maar geen ervaring met game-ontwikkeling. Mijn oriëntatiedag was een ervaring om nooit te vergeten, omdat ik een diverse groep mensen ontmoette die me op nieuwe en spannende manieren uitdaagden. Gedurende de opleiding verbeterde ik mijn vaardigheden met Unreal Engine, terwijl ik ook werkte aan mijn soft en hard skills.

Mijn ervaringen als Programming student hebben me geïnspireerd om graphics programmer te worden, en ik ben dankbaar voor de kans om mijn passie na te streven en tegelijkertijd praktische vaardigheden op te doen waar ik in de toekomst profijt van zal hebben.

Melvin

Derdejaars student

Toelating

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Media and Game Technologies. Lees meer over de volledige toelatingsvoorwaarden en de mogelijkheden die er zijn wanneer je niet aan de voorwaarden voldoet.

Aanmelding en selectie

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Toelating is gebaseerd op selectie. Lees meer over de aanmeld- en selectieprocedure

Kosten

Voor het collegejaar 2024-2025 is het collegegeld+ €3.160. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc. Lees meer over studiekosten