Creative Media and Game Technologies

4-jarige hbo-bacheloropleiding | Engelstalig

Ready for the next level?

Waarom games studeren bij BUas?

De juiste keuze?

Is Creative Media and Game Technologies de juiste hbo-opleiding voor jou?

Doe een korte test (ca. 4 minuten) en ontdek of deze opleiding bij jou past. De test is Engelstalig.


Naar de quiz

Quiz creative industries

Opbouw van de studie

Deze studie bereidt je voor op een toekomst in de internationale game-industrie. Je krijgt een brede kennis mee over game-technologie en verder ga je vooral werken aan vaardigheden. Je leert alles over het ontwikkelen van games, gameplay en level design, 3D visual arts, animatie, audio, productie en programmeren. In onze simulatiestudio ga je natuurlijk aan games werken. Dat doe je individueel, maar ook samen met andere studenten. Iedereen in een rol die het beste past bij interesses en eigen ontwikkelwensen.

Het studieprogramma bestaat uit blokken waarin je werkt aan projecten. In ieder blokproject kies je een rol die past bij de studierichting die je hebt gekozen. De studierichtingen zijn Visual Arts, Programming, en Design & Production. Voorbeelden van rollen zijn character artist, graphics programmer en level designer.

Hieronder leggen we uit wat je in elk jaar kunt verwachten.

Jaar 1

Het eerste jaar bestaat uit vier blokken. In de eerste drie blokken volg je colleges en seminars en je werkt aan duidelijk omschreven projecten. Op die manier ontwikkel je basisvaardigheden en vergroot je je kennis.

In het vierde blok komt daar het werken in multidisciplinaire teams bij. Dat betekent dat je in een klein team van studenten uit verschillende studierichtingen werkt aan de ontwikkeling van een game. Ieder in een eigen rol. Zo kun je je vaardigheden oefenen, maar ook het samenwerken in een ontwikkelteam.  

Jaar 2

Het tweede jaar bestaat ook uit vier blokken. Je werkt eerst twee blokken verder aan je vaardigheden in de rol die jij hebt gekozen. Daarna werk je weer twee blokken in multidisciplinaire teams en je volgt ook nog colleges en seminars. In het tweede jaar kun je ook een semester (twee blokken) op uitwisseling en ervaring opdoen in het buitenland.  

Jaar 3

In het derde jaar ga je je echt specialiseren in de rol die jij hebt gekozen. Je werkt in een multidisciplinair of een gespecialiseerd team aan een game project dat een jaar duurt. Ook in dit jaar heb je de mogelijkheid om op uitwisseling te gaan.

Jaar 4

In je afstudeerjaar kun je letterlijk alle kanten op. In het vierde jaar werken studenten aan projecten bij bedrijven over heel de wereld! Je rondt dit laatste jaar twee projecten af. Je kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  • Werken aan je portfolio, individueel of in teamverband. Je wordt overigens altijd individueel beoordeeld.
  • Werken bij een bedrijf, waarbij je uiteindelijk een projectresultaat oplevert.
  • Het schrijven van een bedrijfsplan of het starten van je eigen bedrijf, waarbij je wordt geholpen door onze specialisten in ondernemerschap.
  • Een semester op uitwisseling gaan, waarbij je studeert aan één van onze partnerinstellingen.

Je kunt uit bovenstaande ook twee projecten combineren en daar een jaar aan werken. Je kunt ook een jaarlang werkervaring opdoen in een afstudeerstage.

Premaster

In het vierde jaar kun je ook kiezen voor een premaster van een Nederlandse universiteit om direct toegang te krijgen tot hun masteropleidingen. 

BUas heeft ook een premaster: Strategic Business Management and Marketing (SBM). Je kunt deze premaster volgen als je studieresultaten goed genoeg zijn. Na afronding heb je direct toegang tot verschillende business-gerelateerde Master of Science opleidingen (op het gebied van management en marketing) bij onze universitaire partners. Een paar voorbeelden zijn de universiteit van Maastricht, Tilburg, Brussel (B) en Warwick (UK). Zo kun je in vijf jaar een wo-master halen en na een driejarig traject zelfs in vier jaar!

Studiebelasting en coaching

De Games studie van BUas is één van de beste in de wereld. Het programma is uitdagend en zwaar. Je maakt lange dagen op de campus van BUas of bij een stagebedrijf. Houd er dus rekening mee dat deze studie je veel tijd kost. We zoeken studenten die echt geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van games en die ook al een beeld hebben van de verschillende rollen/banen in de game-industrie. Het leuk vinden om te gamen is niet genoeg. Voordat je bij ons begint, moet je al een portfolio kunnen laten zien. Daar moet je dus tijd in investeren. Daar staat tegenover dat je tijdens je studie je portfolio verder opbouwt, hierbij wordt je geholpen door professionals uit de internationale game wereld. Dit helpt je bij het vinden van jouw plek in de game-industrie.

 

Direct in het eerste jaar kies je een studierichting. In het tweede jaar kun je ervoor kiezen om alsnog een ‘general developer’ te worden of je gaat verder in de richting die je in het eerste jaar hebt gekozen. De studierichtingen die je kunt kiezen zijn:

3D Visual Arts

Als je voor 3D Visual Arts kiest, dan bereiden we je voor op een rol als 3D modeller, animator, character artist of environment artist in de game- of filmindustrie. Je leert alles over 3D modelling, texturing, rendering, tekenen, animatie en het bouwen van virtuele werelden.

De richting is populair bij studenten die artistiek talent hebben, het visuele in de game context erg leuk vinden en een drive hebben om de techniek te begrijpen die nodig is om een game te laten doen wat het moet doen.

Overzicht per jaar:

Jaar 1: modelling, texturing, rendering, animation, art fundamentals (tekenen), technical art
J
aar 2: characters, animation, environments, procedural modelling, technical art
Jaar 3: advanced visual arts workshops
Jaar 4: stage, voorbereiding op het werk, afstudeerproject

Programming

Als je voor Programming kiest, dan bereiden we je voor op een rol als hardware/software engineer in de game-industrie, waaronder console, PC en mobiele platformen. Je gaat aan de slag met C++, hardware technologie, game programming, graphics programming, en technologieën op het gebied van mobiele en sociale netwerken.

Wiskunde is belangrijk. Dat moet je dus kunnen en leuk vinden. De richting is populair bij studenten die technologisch vaardig zijn en graag games ontwikkelen.

Overzicht per jaar:

Jaar 1: programming design patterns, games programming, game mathematics
Jaar 2: gameplay, engine, graphic, further AI programming
Jaar 3: advanced programming workshops
Jaar 4: stage, voorbereiding op het werk, afstudeerproject

Design & Production

Als je voor Design & Production kiest, bereiden we je voor op een rol als game designer, level designer, narrative designer, of producer in de gameindustrie, waaronder console, mobile, PC, en board games. Je leert alles over concept development, game design, game production, business management, interactive storytelling, basic programming en computer graphics.

Deze richting wordt vaak gekozen door studenten die ambities hebben op het gebied van leiderschap of conceptontwikkeling in de game-industrie en die communicatief sterk zijn.

Overzicht per jaar:

Jaar 1: physical prototyping, team management, the essentials of gameplay design
Jaar 2: level design, puzzle design, narrative design, business management
Jaar 3: campaign, multiplayer, casual, and experimental design, training in ondernemerschap
Jaar 4: stage, voorbereiding op het werk, afstudeerproject 

 

Als vwo’er kun je je hbo-bachelor in Creative Media and Game Technologies in 3 jaar halen. Het scheelt je een jaar tijd en collegegeld! Je moet natuurlijk wel voldoen aan de toelatingseisen. De selectieprocedure is gelijk aan die van het vierjarige traject.

Hoe werkt het?

  • Je start in de studierichting waarvoor je bent geselecteerd en moet in 1 jaar je propedeuse halen.
  • Daarna volg je het tweede jaar dat inhoudelijk gelijk is aan jaar 2 van de vierjarige opleiding.
  • In het derde jaar ga je afstuderen met een stage en/of een project. Zo’n project kun je individueel doen of in teamverband. Je wordt altijd individueel beoordeeld. 

Wil je meer weten over het driejarige traject voor vwo’ers, neem dan even contact op met Steve Morris via morris.s@buas.nl.

Als je bij ons Creative Media and Game Technologies studeert, kun je een tijdje in het buitenland studeren aan één van onze partneruniversiteiten. We stimuleren je om naar het buitenland te gaan, omdat je hierdoor beter internationaal inzetbaar bent na je afstuderen. Je vergroot je internationale netwerk, je leert een andere taal en krijgt meer inzicht in interculturele verschillen (en overeenkomsten!). Zeker weten dat je hierna met een bredere blik naar de wereld zult kijken!

Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Je krijgt les in entrepreneurship, ondernemerschap dus. Hiervoor zijn speciale vakken ontwikkeld en in je tweede studiejaar kun je met een Excellence Track in ondernemerschap beginnen.

In het vierde studiejaar kun je kiezen voor een BUas brede minor Ondernemerschap en je kunt zelfs afstuderen met je eigen bedrijf! Misschien heb je (tegen die tijd) al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support.

Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.

Eyecatchers

Toelating

Jouw carrière

Na je afstuderen ben je klaar voor een carrière als programmeur, designer of viual artist. Naast functies binnen de (console based) games-industrie hebben viual artists  ook kansen op het gebied van film special effects (VFX). Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je verder te ontwikkelen en door te studeren.

Lees meer: Na je bachelor Creative Media and Game Technologies.

(links: Matthijs van de Laar – Creative Director Twirlbound)