Design & Production

Studierichting van de opleiding Creative Media and Game Technologies

Van concept tot release

Heb je interesse in het Design & Production gedeelte van de gameindustrie? In deze richting bereiden we je voor op een rol als game designer, level designer, system/tech designer, of producer in de gameindustrie, waaronder console, mobile, PC, de nieuwste spelconsoles en VR games. 

Je leert alles over de game development cyclus, van concept development tot game design, game production, interactive storytelling en het maken en testen van prototypes en levels. De richting is populair bij studenten die ambities hebben op het gebied van leiderschap of conceptontwikkeling in de creatieve media en gameindustrie en die communicatief sterk zijn.

We hebben samenwerkingen met bedrijven over heel de wereld, waaronder grote gameontwikkelaars en uitgevers zoals:

logos partners: Sony, Epic Games, Ubisoft

Games gemaakt door onze studenten

Bekijk deze showreel met games die in samenwerking met studenten van de track Design & Production zijn gemaakt. De video bevat ook ander werk dat onze studenten het afgelopen collegejaar hebben gerealiseerd.

Vakken per jaar

Tijdens deze vierjarige bacheloropleiding krijg je de kans om te werken aan real-world projecten, samen te werken met internationale professionals uit het werkveld en een portfolio op te bouwen waarin je je design en production vaardigheden kunt laten zien.

Jaar 1
  • Physical prototyping
  • Team management
  • Essentials of gameplay design
Jaar 2
  • Level design
  • Technical design
Jaar 3
  • Large scale production
  • Publishing
  • Portfolio
  • Entrepreneurship
Jaar 4

Je maakt een keuze uit de volgende mogelijkheden:

  • Stage
  • Persoonlijk project
  • Uitwisselingsprogramma in het buitenland
  • Minor 

 

Werk van studenten

Dit en meer werk van studenten vind je op Steam Community

 

Portfolio-opdracht en selectiecriteria

Voor de richting Design & Production vragen we je een klein spel ontwikkelen. Dit spel moet getest zijn met de doelgroep.

Ter voorbereiding op deze uitdaging is het sterk aan te raden dat je een game engine gaat leren. Wij gebruiken meestal Unreal Engine op onze opleiding, maar je bent vrij om andere engines te gebruiken zoals Unity3D, Godot of GameMaker.

Hier lees je meer informatie over de opdracht en de criteria waaraan de opdracht moet voldoen. 

Wanneer je opdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt je opdracht besproken, maar ook eerder gemaakte werk. 

Criteria

De portfolio-opdracht en het interview worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

Motivatie (20%)
  • We geven kleinschalig en intensief onderwijs, dit betekent dat we van jou ook iets extra's verwachten: een inzet van 40 uur per week te besteden aan je studie, sterk teamwerk, betrokkenheid bij regelmatige (1-op-1) feedbacksessies, zelfstandig kunnen studeren, interesse in buitenschoolse activiteiten, een proactieve houding.
  • Pas jij in dit profiel? Leg uit waarom.
  • Hoeveel tijd heb je aan de opdracht besteed?
  • Hoe heb je je voorbereid? Welke leermiddelen heb je gebruikt?
Communicatie (20%)
  • Licht je opdracht toe
  • Hoe is het met je Engelse taalvaardigheid?
  • Kun je duidelijk en beknopt de vragen beantwoorden?
Reflectie (20%)
  • Welk aspect van de game-opdracht vond je het leukst?
  • Wat heb je geleerd van het maken van de opdracht?
  • Wat zou je verbeteren als je meer tijd had?
Portfolio + opdracht – Vaardigheden & Kennis (40%)
  • Kwaliteit van de opdracht
  • Voorbeelden van jouw beste werk
  • Vaardigheden en kennis die je al hebt (inclusief vooropleiding)

 

Ik sla een brug tussen verschillende disciplines

De richting Design & Production richt zich op het ontwikkelen van games die de spelers de leukste ervaring bieden. Ik heb voor deze richting gekozen omdat ik gemakkelijk een brug kan slaan tussen de verschillende disciplines. Hoewel visual arts niet mijn sterkste kant is, kan ik heel gemakkelijk de technische haalbaarheid en de waarde voor spelers overbrengen wanneer ik samenwerk met studenten uit andere richtingen, zoals visual arts.

Bij de inschrijving voor deze opleiding moet je een game maken met een game engine zoals Unreal Engine. Als hobbyist had ik al enige ervaring met deze game engine, wat handig was. Ook gaf deze intake-opdracht mij een goed inzicht in het game-bouwproces.

Ik geniet van mijn studie bij BUas. De werken in een gesimuleerde gamestudio en werken samen met andere studenten en onze docenten. We ontwikkelen hard skills zoals efficiënt gebruik van de game-engine, maar ook soft skills zoals communicatie met anderen, om het beste resultaat te bereiken.

Hidde

Derdejaars student

Toelating

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Media and Game Technologies. Lees meer over de volledige toelatingsvoorwaarden en de mogelijkheden die er zijn wanneer je niet aan de voorwaarden voldoet.

Aanmelding en selectie

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Toelating is gebaseerd op selectie. Lees meer over de aanmeld- en selectieprocedure

Kosten

Voor het collegejaar 2024-2025 is het collegegeld+ €3.160. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc. Lees meer over studiekosten