Visual Arts

Studierichting van de opleiding Creative Media and Game Technologies

Artistiek met een vleugje technisch inzicht

Als je voor Visual Arts kiest, dan bereiden we je voor op een rol als 3D modeller, animator, character artist of environment artist in de game- of filmindustrie. Je leert alles over 3D modelling, texturing, rendering, tekenen, animatie, en het bouwen van virtuele werelden.  

Je werkt met software zoals Unreal Engine, ZBrush en Maya. De richting is populair bij studenten die artistiek talent hebben, het visuele in de game context erg leuk vinden en een drive hebben om de techniek te begrijpen die nodig is om een game te laten doen wat het moet doen. 

We hebben samenwerkingen met bedrijven zoals:

logos partners: Sony, Epic Games, Ubisoft

De inzet van tools

Deze video toont het werk van onze studenten Visual Arts. Ze gebruiken verschillende tools om hun visual arts te ontwerpen en creëren, zoals Maya, Substance Painter en Unreal Engine.

Vakken per jaar

Tijdens deze vierjarige bacheloropleiding krijg je de kans om te werken aan real-world projecten, samen te werken met internationale professionals uit het werkveld en een portfolio op te bouwen waarin je je creatieve en artistieke vaardigheden kunt laten zien.

Jaar 1
  • Drawing skills
  • Modelling
  • Texturing
  • Lighting/rendering
  • Animation
  • Technical art
Jaar 2
  • Characters
  • Animation
  • Environments
  • Procedural modelling
  • Technical art
Jaar 3
  • Advanced visual arts
  • Workshops
  • Outsource teams: concept, tech art, cinematic/VP
Jaar 4

Je maakt een keuze uit de volgende mogelijkheden:

  • Stage
  • Persoonlijk project
  • Uitwisselingsprogramma in het buitenland
  • Minor 

 

Werk van studenten

 

 

 

Mika Merced

Student work by Mika Merced

 

 

 

Ruben Smit

 

 

 

Costa Borghart

Visual art - student work - Costa Borghart

 

 

 

Manouk Kennis

Visual Art - student work - Manouk Kennis

 

 

 

Robert Mouthaan

Visual Art - student work - Robert Mouthaan

Dit en meer werk van studenten vind je op ArtStation

 

Portfolio-opdracht en selectiecriteria

Voor je aanmelding voor de richting Visual Arts stel je een portfolio op waaruit je proces en voortgang blijkt bij het uitvoeren van een bepaalde taak. Deze 'taak' is het maken van een nauwkeurig en technisch vaardig 3D-model van een muziekinstrument, bijvoorbeeld een trompet, viool, vleugel of drumstel, op basis van first-hand observations. Lees je meer over de opdracht en de criteria waaraan de opdracht moet voldoen. 

Wanneer je opdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt je opdracht besproken, maar ook je eerder gemaakte werk.

Criteria

De portfolio-opdracht en het interview worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

Motivatie (15%)
  • We geven kleinschalig en intensief onderwijs, dit betekent dat we van jou ook iets extra's verwachten: een inzet van 40 uur per week voor je studie, sterk teamwerk, betrokkenheid bij regelmatige (1-op-1) feedbacksessies, zelfstandig kunnen studeren, interesse in buitenschoolse activiteiten, een proactieve houding.
  • Pas jij in dit profiel? Leg uit waarom.
  • Hoeveel tijd heb je aan de opdracht besteed?
  • Hoe heb je je voorbereid? Welke leermiddelen heb je gebruikt?
Communicatie (15%)
  • Licht je opdracht toe
  • Hoe is het met je Engelse taalvaardigheid?
  • Kun je duidelijk en beknopt de vragen beantwoorden?
Reflectie (10%)
  • Welk aspect van de portfolio-opdracht vond je het leukst?
  • Wat heb je geleerd van het maken van de opdracht?
  • Wat zou je verbeteren als je meer tijd had?
Portfolio + opdracht – Vaardigheden & Kennis (60%)
  • Kwaliteit van de opdracht
  • Voorbeelden van jouw beste werk
  • Vaardigheden en kennis die je al hebt (waaronder je vooropleiding)

 

Creativiteit met een duidelijk doel

In deze richting leer je over de verschillende aspecten van visual arts voor games, zoals character art, environment art, rigging, animatie en 3D concept art. Je hebt de vrijheid om je focus te kiezen na het eerste jaar, waarin iedereen hetzelfde leert. Persoonlijk vond ik environment arts het leukst.

Ik heb deze richting gekozen omdat ik iets creatiefs wilde doen met een duidelijk doel. Na het vwo keek ik aanvankelijk naar universiteiten, maar dat was me allemaal te theoretisch. Ik heb ook kunstacademies overwogen, maar die voelden een beetje vaag aan. De opleiding Games van BUas daarentegen heeft duidelijke opdrachten en biedt een creatieve uitlaatklep met een specifiek doel.

Het intakeproces voor deze opleiding was een beetje zenuwslopend. Ik kreeg een thuisopdracht waarbij ik een 3D-model van een muziekinstrument en 30 observatietekeningen moest maken. Na de opdracht werd ik uitgenodigd om naar de campus te komen voor een gesprek. Ik had al eerder aan een game gewerkt, dus ik kon met een gerust hart mijn ervaring delen met de docenten.

Al met al ben ik dankbaar voor mijn tijd bij BUas. Vooral de groepsprojecten waren erg leuk, omdat iedereen gemotiveerd is en we allemaal dezelfde interesses hebben. Ik voel me voorbereid op de toekomst omdat ik van plan ben mijn eigen indie-gamebedrijf te beginnen.

Daniëlle

Derdejaars student

Toelating

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Media and Game Technologies. Lees meer over de volledige toelatingsvoorwaarden en de mogelijkheden die er zijn wanneer je niet aan de voorwaarden voldoet.

Aanmelding en selectie

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Toelating is gebaseerd op selectie. Lees meer over de aanmeld- en selectieprocedure

Kosten

Voor het collegejaar 2024-2025 is het collegegeld+ €3.160. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc. Lees meer over studiekosten