Studentenwerk van de BUas Games opleiding

Unreal Engine cursussen

BUas is er trots op een Gold Academic Partner van Unreal Engine te zijn. Met Unreal Engine Authorised Trainers in huis leren we zowel studenten als professionals de ins en outs van deze krachtige real-time engine. 

Binnen onze Bachelor Creative Media and Game Technologies bieden we een aantal cursussen gericht op Unreal Engine waarin alles aan bod komt, van de basis tot geavanceerde technieken. 

 

Onze Unreal Engine trainers

Tim van Kan

Een van onze Unreal Engine Authorised trainers is Tim van Kan, momenteel werkzaam als docent Technical Design voor tweedejaars studenten van de opleiding Game Design & Production binnen de opleiding Creative Media and Game Technologies aan BUas. Met expertise in de diverse toepassingen van Unreal Engine, variërend van basistechnieken tot complexe ontwerpimplementaties, voorziet Tim studenten van individuele begeleiding, feedback en uitgebreid lesmateriaal, waaronder video's, hoorcolleges/lessen en template projects. Voor vragen kunt u contact opnemen via [email protected]

LinkedIn profiel EPIC Certified Badge EPIC Community profiel

Portretfoto van Tim
Justin van Oort

Een andere Unreal Engine Authorised Trainer is Justin van Oort, die Technical Design doceert aan derdejaarsstudenten in het opleiding Game Design & Production. Met praktische AAA-ervaring bij studio's als Sumo Digital, Vertigo Games en Mojang Stockholm brengt Justin praktijkgerichte inzichten in de ontwikkeling van Unreal Engine. Zijn lessen zijn erop gericht studenten te begeleiden bij hun productieprojecten die een jaar duren, met de nadruk op prototyping en schaalbare productiemethodologieën voor grote teams. Voor vragen kun je contact opnemen met [email protected].

LinkedIn ProfielEPIC Certified BadgePersonal Website

Portretfoto van Justin van Oort
Joey Relouw

Joey Relouw is een Unreal Engine-gecertificeerde trainer en werkt als R&D-coördinator en art lead bij Cradle, het onderzoeks- en ontwikkelingsteam binnen de Academie voor AI, Games & Media van BUas. Hij geeft leiding aan een multidisciplinair team dat zich richt op innovatie op gebieden als VR/AR, virtuele productie, virtuele mensen en serious games. Joey heeft een achtergrond in digitale kunst en opkomende media, won in 2023 de Unreal Fellowship: Worldbuilding, en werd in 2025 een Unreal Authorised Instructor. Als je vragen hebt, kun je altijd contact opnemen via [email protected].

LinkedIn Profiel | EPIC Certified Badge 1 | EPIC Certified Badge 2 | Cradle Website 

Portretfoto van Joey Relouw
Remco Willemsen

Een van onze Unreal Engine Authorised trainers is Remco Willemsen, een veelzijdige technical artist en generalist. Hij houdt zich bezig met allerlei dingen binnen de game- en media-industrie, zoals shaderontwikkeling, belichting, texturing, rigging, animatie, sculpting, optimalisatie en platformspecifieke ontwikkeling voor VR, AR, mobiel en console. Met een sterke mix van artistieke visie en technische kennis helpt Remco studenten om de kloof te overbruggen tussen creatieve ideeën en praktische uitvoering. Hij begeleidt hen bij het vinden van goede oplossingen voor een hoge visuele kwaliteit in realtime omgevingen. Vragen? Neem gerust contact op via [email protected].

LinkedIn Profiel | EPIC Certified Badge | ArtStation

Portretfoto van Remco Willemsen
Dana van der Wal

Een van onze Unreal Engine Authorised trainers is Dana van der Wal, die eerstejaarsstudenten Design & Production de basisbeginselen van Technical Design bijbrengt. Dana richt zich specifiek op het vertrouwd maken van studenten met Unreal Engine als professioneel hulpmiddel, met als doel het aanleren van kerncompetenties en werkveldgerichte werkprocessen vanaf de basis. Het curriculum legt de nadruk op essentiële basisprincipes van de engine, projectorganisatie en best practices die studenten voorbereiden op het maken van games en professionele ontwikkeling. Door middel van gestructureerde tutorials, praktische oefeningen en begeleide projecten bouwen studenten vertrouwen op in het navigeren door de interface en kernsystemen van Unreal Engine. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via [email protected].

LinkedIn Profiel | EPIC Certified Badge | Persoonlijke Website

Portretfoto van Dana van der Wal

Unreal Engine cursusaanbod

Cursus Unreal Engine Deep Dive (beginners)

Onderwerpen:

  • Materials and shaders: Van material instances naar dynamische material instances en World Position Offset. Hiermee wordt duidelijk wat de kracht en veelzijdigheid van materialen in Unreal is.
  • Sequencer: Het animeren van game-objecten en maken van filmische overgangen van en naar gameplay.
  • Animatie Blueprints: Deelnemers gaan aan de slag met animation blueprints, skeletal meshes en animation montages.
  • Procedural Content Generation (PCG): Het combineren van procedurele technieken met handmatig levelontwerp. Deze inleiding biedt inzicht in hoe PCG kan dienen als hulpmiddel voor designers.
  • Artificial intelligence: Behavior Trees, AI-controllers en op maat gemaakte AI-gedrag.
  • Marketplace Content: Het ontwerpen, voorbereiden en publiceren van pakketten voor Fab (voorheen Unreal Marketplace).  
     
Materialen en shaders

Deelnemers leren de basis van materials in Unreal Engine, van eenvoudige material instances tot meer geavanceerde, dynamische material instances. Gevorderde technieken zoals World Position Offset komen ook aan bod, waarmee dynamische interacties en indrukwekkende omgevingseffecten kunnen worden gemaakt. 

Sequencer

Deze module behandelt het gebruik van de krachtige Sequencer-tool van Unreal om game-objecten te animeren en filmsequenties te maken. Deelnemers leren hoe ze animaties en overgangen kunnen instellen en filmische intro's en outro's kunnen maken. Ze krijgen ook voorbeelden te zien van hoe Sequencer kan worden gebruikt voor gameplay of hoe je als level designer je werk door het blok heen kunt laten zien. 

Animatie Blueprints

Deelnemers leren hoe ze personages tot leven kunnen brengen met behulp van Animation Blueprints, waarbij ze leren over skeletal meshes, animation montages en de interactie tussen Standaard Blueprints en Animation Blueprints om meeslepende personage-animaties te maken. 

Procedural Content Generation (PCG)

Deze sessie biedt een kennismaking met PCG (procedurele content genereren) in Unreal engine en laat zien hoe je aan de slag kunt gaan met deze nieuwe tool. Het combineren van procedurele generatietechnieken met handmatig Level Design wordt ook behandeld, zodat deelnemers omgevingen efficiënt kunnen vullen, terwijl ze controle houden over de belangrijkste ontwerp elementen. 

Artificial intelligence

Een uitgebreide inleiding tot het AI-framework van Unreal, inclusief Behavior trees, AI-controllers en op maat gemaakte gedragsinstellingen. Deelnemers krijgen een beter inzicht in hoe ze hun eigen AI kunnen maken die beslissingen neemt en daarnaar handelt.

Marketplace content

Deelnemers krijgen praktische begeleiding bij het maken en mogelijk publiceren van content voor Fab (de Unreal Marketplace), het verkrijgen van inzicht in best practices, marktplaatsstandaarden en hoe ze zich effectief kunnen richten op specifieke gebruikersgroepen met aantrekkelijke, professionele pakketten.

Cursus Twin Stick Jukebox - Toolkit voor actiespellen (intermediate)

Belangrijkste leerresultaten

  • Het ontwikkelen en integreren van gameplay mechanics (game modes, wapens, vijanden).
  • Deelnemers leren zich te houden aan de structuur die in het template project is vastgelegd.
  • Het toepassen van systeemdenken voor effectieve game balancing en ontwerp van de gebruikersbeleving.
  • Het oefenen van game-ontwikkeling met behulp van professionele workflows en Perforce.  

 

Overzicht projectopzet en toolkit

Deelnemers duiken in de meegeleverde Twin Stick Jukebox toolkit en verkennen de structuur waaronder Blueprints, inheritance hierarchies en component-based architecture. Deze uitgebreide, praktische toolkit is opgezet om de belangrijkste ontwikkelpraktijken van Unreal Engine te laten zien, zodat deelnemers zelf uitgebreide action game mechanics kunnen bouwen.

Pijplijn voor game development

Deelnemers volgen een Unreal-gerichte ontwikkelingsproces, met de volgende structuur: 

  1. Voorstel en conceptontwikkeling:
    • Deelnemers conceptualiseren hun game, met specifieke details over de technische implementatiedoelen in lijn met de mogelijkheden van Unreal Engine.
  2. Prototype en ontwerp:
    • Deelnemers maken prototypes van gameplay features met behulp van Blueprints en andere relevante functionaliteiten.
    • Het ontwerpdocument beschrijft expliciet Engine-specifieke implementaties, met de nadruk op zaken als gameplay loops en interacties tussen mechanics.
  3. Functionele ontwikkeling:
    • Deelnemers creëren core game loops en mechanics zoals Game Modes, Game States, Player Controllers, en pion/vijand-interacties.   
    • Eerste implementatie van wapen- en vijandelijke gedragssystemen met behulp van Blueprint en/of voortbouwen op het template project door gebruik te maken van bestaande actoren en AI behavior trees.
  4. Presentatie (Stretch Goal):
    • Deelnemers verfijnen de gameplay verder met geavanceerde Blueprint-technieken en creëren een gestroomlijnde gebruikersbeleving met verbeterde animaties, particle effects, UI en audio-integratie in Unreal Engine. In dit stadium is het aan de deelnemer om te beslissen wat het meeste toevoegt aan hun project 
Ontwikkeling van technische vaardigheden

Deelnemers krijgen diepgaande kennis over: 

  • Inheritance en components: Effectief gebruik van inheritance om schaalbare gamesystemen te bouwen en het gebruik van componenten voor modularity binnen Unreal.
  • Behavior trees en AI-controllers: Het ontwerpen van complex vijandelijk gedrag en besluitvormingsprocessen met de robuuste AI-tools van Unreal Engine.
  • Blueprint-interfaces: Het tot stand brengen van efficiënte communicatie tussen onafhankelijke gamesystemen. 

Projectresultaten: 

  • Uitgebreid Unreal Engine project, ingediend via Perforce, waarin vaardigheid in technische implementaties wordt aangetoond.
  • Speelbare, packaged build die geschikt is voor presentatie- en portfoliodoeleinden. 
Documentatie en bronnen

Met de uitgebreide, specifieke Unreal-documentatie, stapsgewijze implementatiehandleidingen en gerichte zelfstudievideo’s hebben deelnemers alles wat ze nodig hebben om duidelijke, meetbare vooruitgang te boeken en vaardigheid in Unreal Engine te ontwikkelen.