Tourism Management

Bachelor
4 jaar
Voltijd
Nederlands
Engels

Duik in de dynamische wereld van Tourism Management en word de drijvende kracht achter duurzame verandering. Deze hbo-opleiding focust op het bevorderen van innovatief toerisme, vanuit beleving en technologie. Word jij die change maker die zich wereldwijd inzet voor positieve verandering in toerisme?   

Je kunt de opleiding Tourism Management ook in het Engels volgen. 

Wat leer je bij deze opleiding?

Waarom BUas?

  • Internationaal erkend: meer dan 55 jaar ervaring
  • Groot internationaal netwerk van ongeveer 65 partneruniversiteiten
  • Focus op sociale impact, digitalisering in toerisme en duurzaamheid

Hbo bachelor Tourism Management in beeld

Stages en studiereizen

Breda als studentenstad

Favoriet op de campus

Onze introductieweek

Een rondje campus

De juiste keuze?

Is deze hbo-opleiding in toerisme precies wat je zocht?

Doe een korte test (ca. 4 minuten) en ontdek of de opleiding bij jou past.


Naar de quiz

Opbouw van de studie

Jaar 1

Jaar 1 is opgebouwd uit 2 semesters verdeeld over 4 blokken van 9 weken. Ieder blok werk je aan een nieuw project waarbij je kennismaakt met het dynamische toeristische werkveld.  

Blok 1: Travel Experience Design 

In dit blok leer je hoe je verwachtingen van reizigers kunt omzetten in een onvergetelijke reiservaring. Dat begint al online, bij het opwekken van gevoelens van ‘wanderlust’ bij vakantiegangers die zich oriënteren op reisbelevingen. ‘Wanderlust’ staat voor het verlangen om even uit de eigen leefwereld te stappen en andere dingen te beleven. Het is het verlangen naar het reizen. Als je dat kan omzetten in een fantastisch product dat reizigers ook echt gaan boeken, dan ben jij degene waar het werkveld op zit te wachten.  

Bij een opdracht binnen dit thema kun je denken aan het creeren van een nieuw, betekenisvol reisconcept voor een kleine reisorgansiatie of juist voor een grote zoals TUI. 

Blok 2: Destination development 

In dit blok maak je de stap van een bestemming bezoeken naar een bestemming begrijpen. Tijdens dit project ga je dus onderzoek doen op de bestemming zelf, dit noemen we veldwerk. Je ontdekt het verhaal achter de bestemming. Je presenteert de uitkomsten in de vorm van een korte film of documentaire tijdens het filmfestival ‘Untold Stories’.   

Blok 3: Travel Mobility 

In dit blok ga je aan de slag met de uitdaging hoe we kunnen reizen, de wereld en onszelf kunnen ontdekken, én daarbij het milieu kunnen ontzien. Je gaat in kaart brengen hoe toerisme en de reiswereld er nu uitzien en je gaat nadenken over hoe het anders kan. Met wie en wat moet je rekening houden? Wat zijn ontwikkelingen en kansen voor de manier van reizen: niet alleen op de bestemming, maar ook de reis ernaartoe. Hoe kun je reizen duurzamer maken, zodat het leuk blijft voor iedereen? 

Blok 4:  Tourism Hospitality 

Je gaat op zoek naar nieuwe vormen van gastvrijheid in de context van toerisme en vrije tijd. We kennen allemaal het begrip gastvrijheid, maar wat is het precies? Wat verwacht de toerist tegenwoordig op dit gebied? Grenzen vervagen, denk aan combinaties van business en pleasure, workation. Je leert ervaren wat hospitality en gastvrijheid is om daarna die beleving te gebruiken bij het realiseren van ‘het vakantiehuis, de safaritent of de glamping lodge van de toekomst’.

 

Jaar 2, 3 en 4

In het eerste semester van jaar 2 werk je aan twee projecten die te maken hebben met toerisme. Daarna krijg je de mogelijkheid om zelf je studieroute te bepalen door te kiezen voor een challenge, een uitwisseling of een stage. 

Een challenge is een onderwijsvorm waarbij studenten samen met docenten en professionals uit de praktijk aan de slag gaan met uitdagingen (challenges) uit de wereld om ons heen. Het zijn veelal maatschappelijke vraagstukken waar oplossingen voor bedacht worden die helpen om de reiswereld beter en een stukje mooier te maken. 

Overzicht van de keuzemogelijkheden: 

  • Jaar 2: In semester 3: twee toerisme projecten en in semester 4: challenge, uitwisseling of stage 
  • Jaar 3: in semester 5: challenge, uitwisseling, stage of minor en in semester 6: challenge, uitwisseling, stage of minor 
  • Jaar 4: in semester 7: challenge, uitwisseling, stage, minor of afstudeerproject en in semester 8: challenge, uitwisseling, stage, minor of afstudeerproject.

De spelregels zijn als volgt: 

  • Je doet een stage van minimaal 1 semester
  • Je mag 1 keer een internationale uitwisseling doen van 1 semester 
  • Je mag 1 keer een minor doen van 1 semester 
Stage

Je gaat minimaal twintig weken op stage. Tijdens je stage doe je ervaring op in de praktijk, ontdek je wat bij je past en bereid je je voor op een functie in het toeristisch-recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruikmaken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats. Je krijgt ondersteuning van het team student affairs in je zoektocht naar een stage.

Vind je 20 weken stage in totaal niet genoeg? Dan kun je er ook voor kiezen om meerdere stages te doen tijdens je studie.

Bij een stage kun je denken aan:

  • Communicatie bij Landal GreenParks 
  • Product zon bij TUI 
  • Sustainability bij Transavia 
  • Influencer marketing & social media bij NBTC Holland Marketing 
  • EF taalreizen in Madrid 
  • Marketing bij Corinthia Hotels Malta 
  • Sales bij Happy Gringo Travel in Ecuador 

Lees in het verhaal van Rianne hoe alles wat zij tijdens haar opleiding geleerd heeft op zijn plaats viel tijdens haar stage. En bekijk hier een dag in het leven van de stage van Jaleesa bij EF Taalreizen in Sydney

Uitwisseling

In het tweede, derde of vierde jaar van je studie kun je een half jaar in het buitenland gaan studeren. Het netwerk van de opleiding Tourism Management bestaat uit 100 partner universiteiten, verspreid over de hele wereld. Voor deelname aan een uitwisselingsprogramma moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Overweeg je om binnen Europa op uitwisseling te gaan, dan kun je in aanmerking komen voor een financiële vergoeding uit het Erasmus+ scholarship programma. Een paar voorbeelden van partneruniversiteiten:

  • Hong Kong Polytechnic University in China
  • Lapland University of Applied Sciences in Finland
  • Università degli Studi di Roma 'Tor Vergata' in Italië
  • Northern Arizona University in de Verenigde Staten
  • Hanyang University in Zuid-Korea
  • Munich University of Applied Sciences in Duitsland
  • Universidad Politécnica de Valencia in Spanje
Minors

In het derde of vierde jaar mag je een minor doen van 1 semester. Tijdens deze periode kun je zelf kiezen of je dieper wilt ingaan op je huidige vakgebied of juist je horizon wilt verbreden in een ander onderwerp. 

Je kunt ervoor kiezen om een minor bij BUas te volgen. Bekijk hier alle minoren die BUas aanbiedt. Je kunt ook een minor kiezen bij een andere hogeschool in Nederland.  

Vreemde talen

Wil je je graag een blok of semester verdiepen in een vreemde taal zoals Frans, Duits of Spaans? Dan kun je kiezen voor de minor Languages & Culture. We nemen je mee in de cultuur van het land. Je stroomt in op je eigen niveau en leert n wat je nodig hebt om effectief en succesvol te zijn in deze taal.  

Attractions & Theme Parks Management (Engelstalig)

Als je de hbo-bachelor Tourism Management volgt kun je je specialiseren in Attractions & Theme Parks Management. Dit is een specialisatie die ook bij de opleiding Leisure & Events Management wordt aangeboden, dus je komt in een gemixte klas wat super leerzaam is.

Waarom deze specialisatie?
Het aantal attractie- en themaparken groeit nog steeds en de concurrentie is groot. Niet alleen attractieparken blijven zichzelf vernieuwen, ook vakantieresorts, dierenparken, winkelcentra en musea – om een paar voorbeelden uit jouw toekomstige werkveld te noemen – richten zich steeds meer op beleving. Daarbij komt dat er nog veel winst valt te behalen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Kortom, het kan en moet anders, meer belevenisvol en duurzamer.

Een nieuwe generatie managers
Er is veel vraag naar een nieuwe generatie managers die in staat is om succesvolle en betekenisvolle concepten en ervaringen te creëren (concept design) vanuit een zakelijk perspectief (business design). In deze specialisatie leer je hoe je het aanbod op zo’n manier kunt vernieuwen dat het iets toevoegt voor de bezoeker én het bedrijf waar je voor werkt.

De uitdaging
Er bestaat niet zoiets als één bedrijfsmodel in de wereld van attractie- en themaparken. De uitdaging is de juiste combinaties te maken en iets te bedenken waarmee je het onderscheid maakt en goodwill opbouwt. Een voorbeeld? Dierentuinen maken een draai naar een meer ethisch verantwoorde en educatieve aanpak, musea voegen juist wat meer beleving en interactie toe. En attractieparken proberen mensen in complete themawerelden onder te dompelen.

Wat ga je doen?
Je duikt in de wereld van marketing, financiën, personeelsplanning en veiligheid, omdat je die kennis nodig hebt. Maar je gaat ook aan de slag met Hospitality, Imagineering en Storytelling. Je werkt aan jouw creatieve leiderschap skills en leert over verandermanagement. Elk onderwerp wordt gekoppeld aan een echte opdrachtgever uit de wereld van attracties. Tijdens je studie kun je stage lopen bij ‘wereldparken’ zoals Walt Disney World in Orlando, Europa-Park en Efteling. 

Waarom kiezen voor Attractions & Theme Parks Management?

  • Je leert vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar het bedrijfsmodel;
  • Je leert alles over operationeel, business management én imagineering & Storytelling;
  • Je werkt tijdens je studie voor grote (internationale) parken of toeleveranciers van de parken;
  • Je krijgt de kans deel te nemen aan het Disney International Programme in Orlando (VS);
  • Je krijgt les van internationale docenten en gastsprekers;
  • De opleiding is erkend door de World Tourism Organization/ World Leisure Organization

Meer informatie vind je op de website van Attractions & Theme Parks Management en in de video hieronder.

Social Innovation (Nederlands- en Engelstalig) 

Vanaf het tweede jaar kun je kiezen om de drie-jarige track Social Innovation te volgen. Oplossingen niet vóór maar mét mensen bedenken. Dat is de kracht van Social Innovation. Samen met anderen bedenk je creatieve oplossingen voor maatschappelijke issues. Initiatieven op het gebied van social innovation zijn gekoppeld aan grote uitdagingen in de samenleving bijvoorbeeld binnen de thema’s duurzaamheid, gelijkheid of beeldvorming.   

Je zou er op 2 manieren naar kunnen kijken: 

  • Je gebruikt toerisme om aan maatschappelijke uitdagingen een bijdrage te leveren. 
    • Maatschappelijk probleem: haastige maatschappij
    • Bijdrage toerisme: onthaasting faciliteren 
  • Je probeert binnen het toerisme de wijze waarop we met deze uitdagingen omgaan te verbeteren. 
    • Probleem toerisme: weglekken van winst naar grote buitenlandse investeerder
    • Bijdrage aan maatschappij: winst laten terugvloeien naar lokale initiatieven

In deze specialisatie ga je aan de slag met concrete vraagstukken uit de praktijk. Dat doe je voor organisaties binnen en buiten het werkveld van toerisme, zoals tour operators, destinatie management organisaties, kleine en grote toeristische ondernemingen, musea, festivals, maar ook zorginstellingen, of overheden. Meestal werk je op het snijvlak van meerdere sectoren. De kennis uit je opleiding gebruik je om draagvlak te creëren bij betrokken mensen, burgers, bewoners en organisaties. Iedereen brengt vanuit zijn eigen achtergrondkennis of kunde mee die bijdraagt aan een bruikbare oplossing. 

Bijzonder aan deze specialisatie is dat je, binnen een duidelijk kader, zelf je volgorde van het programma bepaalt. Je geeft zelf vorm aan jouw leerproces door de keuze voor bepaalde onderwerpen en projecten. Ieder studiejaar werk je aan ongeveer acht ‘real life’ projecten, waarbij je gebruik maakt van methoden uit de kerndomeinen experience, community en tourism design. Daarnaast werk je in zelfgekozen teams, samen met studenten uit andere jaren en andere opleidingen.

Pre-master

We bieden alle studenten de kans om in het laatste studiejaar de wetenschappelijke pre-master Strategic Business Management and Marketing (SBM) te volgen. Met deze pre-master heb je direct toegang tot Master of Science programma’s in business gerelateerde studies bij onze universitaire partners, zoals de universiteit van Amsterdam, Maastricht, Tilburg, Brussel (B) of Warwick (UK). Na deze pre-master heb je ook direct toegang tot onze wo-master Leisure and Tourism Studies. Zo kun je in 5 jaar een wo-master halen en na een 3-jarig traject zelfs in 4 jaar! 

Wil je je verder verdiepen in Leisure en Tourism, dan is onze pre-master Pre-master Leisure and Tourism Studies misschien iets voor jou. Hiermee start je na je hbo-bacheloropleiding. De pre-master duurt een jaar en daarna kun je doorstromen naar de wo-master Leisure and Tourism Studies aan Breda University of Applied Sciences (1 jaar). Na een verkorte hbo-bachelor kun je dus in 5 jaar een wo-master halen! 


 

Studierichtingen

Vanaf semester 4 in jaar 2 kun je je verder specialiseren in de thema's waar je in jaar 1 kennis mee hebt gemaakt. Je kiest steeds zelf een thema waarin je je wilt verdiepen en gaat hiermee in challenges aan de slag. Dat kan een challenge zijn die een blok duurt, maar je kunt ook kiezen om je juist de rest van je studie in één thema verder te specialiseren. Er zijn 4 hoofdthema’s: 

  • Travel Mobility. Verkennen en ontwikkelen van verantwoorde manieren van reizen. Een voorbeeld van een challenge is het vraagstuk: Hoe kun je de avontuurlijke reiziger motiveren om met de trein te reizen in plaats van met het vliegtuig? Welke oplossingen kun je bedenken – voor bijvoorbeeld Eurail – om het reizen per trein binnen Europa gemakkelijker te maken? 
  • Tourism Hospitality. Verkennen en combineren van nieuwe vormen van gastvrijheid in toerisme. Hoe kun je hospitality naar een next level brengen en meer integreren in producten als cruises, vakantieparken en dagattractiebestemmingen? Binnen dit thema kun je ook kiezen voor Attractions & Theme Parks Management, een Engelstalige track samen met International Facility Management en Leisure & Events Management. Dit kun je 1 semester volgen, maar je kunt er ook voor kiezen om dit 2 jaar te doen en erin af te studeren. 
  • Destination Development. Dit gaat over het ontwerpen van aantrekkelijke toeristische bestemmingen voor zowel bezoekers als inwoners. ‘Rethink Tourism’ tijdens veldwerk, daar draait het om bij dit thema. Hoe ga jij persoonlijke impact maken op een bestemming door voor lokale toeristische bedrijven oplossingen te bedenken die duurzaam zijn. 
  • Travel Experience Design. Het omzetten van verwachtingen van reizigers in onvergetelijke ervaringen. Aan de hand van ‘Design Thinking’  ga je voor diverse reisbedrijven complexe problemen oplossen, je leert prototypes te maken en gaat daarmee experimenteren en testen. Ons leerbedrijf Newways valt ook onder dit thema. Je kunt hier vanaf jaar 3 kiezen voor een stage van 20 weken. Je kunt er ook voor kiezen om in je afstudeerjaar een traineeship volgen van 40 weken. Bij ons leerbedrijf organiseer je de meest uiteenlopende reizen en (zakelijke) evenementen. 

Studiemethode

Tijdens de hbo-bachelor Tourism Management werk je aan projecten in een ‘learning community’. Je werkt samen in kleine groepen met studenten, docenten en professionals uit de industrie. Je werkt aan echte opdrachten van bedrijven en wordt tijdens het maken van de projecten ondersteund door een docententeam, maar ook door je medestudenten! 

In een learning community leer je door te doen, te onderzoeken en te ontdekken en samen te reflecteren. Op deze manier ontwikkel je vaardigheden die je later in het bedrijfsleven goed kunt gebruiken.  

Verder leer je door bedrijfsbezoeken en veldwerk hoe het er in de praktijk aan toegaat. 

Nederlands- versus Engelstalig

Deze opleiding is er in het Nederlands en in het Engels. Kies je voor Engels, dan kom je in een internationale klas terecht. Door de mix van studenten uit binnen- en buitenland krijgen interculturele verschillen de aandacht die zij verdienen. Niet alleen in het onderwijs, maar ook in onderlinge contacten. Engels is de voertaal. Dit versterkt de internationale samenwerking en sfeer en zo word je nog beter voorbereid op een internationale carrière. 

Bij de Nederlandstalige opleiding kan het voorkomen dat je projecten of gastcolleges in het Engels volgt. Daarnaast kan een gedeelte van de gebruikte literatuur Engelstalig zijn. Vanaf jaar 2 zijn veel opdrachten (challenges) ook in het Engels. 
 

Studiebelasting

De studiebelasting komt neer op een gemiddelde van 40 uur per week per jaar. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Je hebt 2 a 3 volledige lesdagen op de campus. Dit zijn vaste dagen die het hele jaar gelijk blijven. Op de andere dagen werk je aan projecten op de campus of thuis.  

Persoonlijke ontwikkeling 

Met de Lumina Spark methode ontdek je wie je bent en wat je te bieden hebt. Je krijgt inzicht in je persoonlijke voorkeuren, je gedrag en hoe je reageert in verschillende situaties. Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken naar jezelf en naar anderen. 

Zelfinzicht is de basis voor veel persoonlijke en professionele vaardigheden die je in jouw toekomstige (werkende) leven blijvend kunt inzetten, zoals reflecteren, effectief samenwerken, feedback geven en het omgaan met stressvolle situaties. Door jezelf en anderen beter te begrijpen, zet je grote stappen richting succes.

Typische week

Een typische week in jaar 1 van de opleiding Tourism Management in collegejaar 2024-2025 ziet er voor jou als volgt uit: maandag (hele dag), woensdag (hele dag) en vrijdag (ochtend) werk je op school in je learning community aan een project. Tijdens deze dagen volg je een vast en gestructureerd schema van teamvergaderingen en begeleide bijeenkomsten. Tijdens deze dagen ben je verplicht aanwezig op school. De overige dagen van de week werk je zelfstandig of met je groep aan individuele -en groepsopdrachten. Je bepaalt zelf, of in overleg met je groepje of je dit op school of vanuit huis doet. Kortom ook deze dagen ben je actief en betrokken met je opleiding bezig.

Dagelijkse structuur op maandag (hele dag) – woensdag (hele dag) - vrijdagochtend:

  • 09:00u-10:00u: Teamvergadering
  • 10:00u-12:30u: Begeleide bijeenkomsten.
  • 13:00u-16:00u: Begeleide bijeenkomsten.
  • 16:00u-16:30u: Dag afsluiting.

In de begeleide bijeenkomsten werk je intensief samen met verschillende docenten en studenten. Je volgt hoorcolleges en workshops die jou de juiste begeleiding geven om je praktijkopdrachten en projectwerk goed te kunnen doen. Het doel van deze begeleide bijeenkomsten is het verdiepen van je theoretische kennis en het ontwikkelen van praktische vaardigheden die essentieel zijn voor een carrière in toerisme waarbij jij het verschil gaat maken!

Opmerking: Deze beschrijving geeft een algemeen beeld van een typische week van eerstejaars studenten in het collegejaar 2024-2025. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het definitieve rooster kan variëren afhankelijk van specifieke omstandigheden en organisatorische wijzigingen.

Studietrajecten na mbo, havo, vwo, hbo of wo

De reguliere opleiding duurt vier jaar. Met de juiste vooropleiding is er ook een traject van drie jaar mogelijk. 

 

Met vwo-diploma, hbo- of wo-propedeuse 

Als je een vwo-diploma hebt en aan de opleidingseisen voldoet, dan kun je de opleiding Tourism Management in 3 jaar doen (versneld traject). Dat kan ook met een propedeuse certificaat van een economische hbo- of wo-opleiding. Mail naar ATapplication@buas.nl  voor meer informatie. 

Met het versnelde traject begin je in jaar 1 en sla je vanaf het tweede semester in jaar 2, 2 semesters over. Omdat je zelf de indeling van je opleiding kunt bepalen, heb je hierna de vrijheid om de overige 3 semesters in te delen zoals jij wilt. Ook in het versnelde traject loop je minimaal 20 weken (1 semester) stage. 

Met deze achtergrond kom je ook in aanmerking voor onze 3-jarige universitaire opleiding Bachelor of Science Tourism.
 

Met havo-diploma 

Alleen voor Nederlandse studenten: Het maatwerktraject voor havisten: je doet eerst een Nederlandstalige opleiding bij De Rooi Pannen (mbo-niveau) en dan begin je bij BUas in jaar 2 van de reguliere (vierjarige) opleiding. 

Mhbo-traject voor havo leerlingen

Ben jij bijna klaar met de havo maar twijfel je over een directe overstap naar het hbo? Dan hebben wij een oplossing voor je: een mhbo-traject. BUas biedt samen met De Rooi Pannen een traject aan waarmee je in vijf jaar een mbo-diploma (niveau 4) én een hbo-diploma behaalt in het vakgebied dat jij leuk vindt!

Denk je aan een vervolgopleiding in toerisme, de media of de evenementenbranche, denk dan eens aan deze mogelijkheid: Mhbo Tourism | Leisure | Creative Business

Je volgt deze niveau 4-opleiding versneld bij De Rooi Pannen in Tilburg of Breda. Na 2 jaar haal je je mbo-diploma en heb je de keuze uit drie hbo-opleidingen bij BUas. Hier stroom je in het tweede jaar in: 

  • hbo bachelor Creative Business
  • hbo bachelor Leisure & Events Management  
  • hbo bachelor Tourism Management

Je hebt dus iets meer tijd om jouw talent te ontdekken: je kiest je hbo-opleiding pas na 2 jaar.


 

Studiereizen en excursies

Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je opleiding Tourism Management en super waardevol voor je eigen persoonlijke ontwikkeling.  

Veldwerken betekent werken in de praktijk; de bestemming en organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven maar ook op locatie bekijken en je geleerde vaardigheden tonen.  

Met behulp van BUas en lokale partijen in het toeristisch-recreatief werkveld leer je een bestemming vanuit andere perspectieven kennen.  Je bent namelijk niet alleen bezoeker en toerist, maar ook professional in spe. Je leert een cultuur kennen waar je misschien niet zo vertrouwd mee bent. Je komt voor dilemma's te staan die je samen met je groep moet overwinnen. Dat zorgt ervoor dat je op allerlei terreinen sterker in je schoenen komt te staan. 

In jaar 1 reis je in Nederland of Europa (bijvoorbeeld naar Brugge, Berlijn of Malaga), maar bezoek je bijvoorbeeld ook de Vakantiebeurs in Utrecht of een internationale beurs in Londen. In jaar 2 heb je de optie om verder te reizen, bijvoorbeeld naar Bali of Turkije.  
 

Ondernemerschap

Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Naast je studie kan je bovendien aansluiten bij BUas Startup Support, BUSS. BUSS organiseert (netwerk)evenementen en verbindt startende student ondernemers, er is zelfs de mogelijkheid om begeleiding van een eigen startup coach aan te vragen.

Ook kun je binnen BUas afstuderen met je eigen bedrijf! Elke academie biedt deze mogelijkheid, er kan wel een selectie proces van toepassing zijn. Misschien heb je tegen die tijd al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support. 

Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.

Eye-catchers

Toelating

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot deze hbo-opleiding toerisme. Lees meer over de toelatingsvoorwaarden en de mogelijkheden die er zijn wanneer je niet aan de voorwaarden voldoet.

Aanmelden

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Meld je dan aan voor 1 mei, dan kun je in september starten met de opleiding. Later aanmelden kan ook nog, maar dan ben je niet verzekerd van een plaats. 

Kosten

Voor het collegejaar 2024-2025 is het collegegeld €2.530. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor boeken, excursies, etc. Lees meer over studiekosten

BUas Tourism Management Lisa

De juiste studie kiezen?

Ga vooral op je gevoel af en bezoek zoveel mogelijk open dagen! Een sfeer op een school bepaalt al de helft van je gehele opleiding. En je hoeft niet meteen al te weten wat je later wilt worden, kies een vakgebied wat je leuk lijkt en ontwikkel je daarin verder. Lisa vertelt over haar studiekeuze

Weten wat je allemaal kunt doen om je te orienteren? Volg Your Road to BUas

Lisa Hoenderdop

Student Tourism Management

Een eerlijk verhaal!

Ik vind het echt geweldig dat ik een groot deel van mijn studieprogramma zelf kan invullen. De opleiding werkt niet met zenden en ontvangen, maar met creatief denken en initiatief nemen. Docenten zijn begeleiders en geen voorlezers van de theorie. De sfeer is open en eerlijk. Dat merkte ik al tijdens de open dag, ik heb  daar vooral studenten gesproken die met een eerlijk verhaal kwamen.

Ryan

Vierdejaarsstudent

Er is ruimte voor de nodige humor

Ik vind het erg leuk dat ik mag lesgeven in iets wat iedereen leuk vindt; vakanties, reizen, avontuur... need I say more? Ik put vaak uit persoonlijke voorbeelden en houd de lesstof zo dicht bij mezelf, bijvoorbeeld aan de hand van eigen reiservaringen . Ik krijg veel energie van de interactie met studenten. Samen sparren in een klas waarin ik niet de traditionele docent ben die aan het zenden is, maar waarin we continu van elkaar leren. En waar ruimte is voor de nodige humor.

Martijn Smeenge

Leraar Tourism Management

Deze toffe baan heb ik te danken aan mijn stage

“Ik ben operationeel verantwoordelijk voor de attractie Symbolica en voor de 50 collega’s die daar werken. Ik organiseer Werving & Selectie events, zorg dat de planning klopt en dat mijn team goed en prettig kan werken. Met de afdeling Strategie & Innovatie bekijk ik wat we kunnen doen om de gastbeleving nog beter te maken en welke investeringen hiervoor nodig zijn. Het is een toffe baan, die ik eigenlijk te danken heb aan mijn stage. Daarna heb ik gesolliciteerd naar deze functie van Operational Team Lead. Ik was nog niet klaar met mijn studie, best pittig, maar het is me gelukt!”  

Naomi Tang

Alumna, studeerde Attractions & Theme Parks Management

Wat kun je worden?

Toerisme is een ‘people’s business’. Het draait om mensen, gastvrijheid en beleving. Maar ook om zakelijk inzicht, creativiteit en organisatietalent. Je kunt aan de slag als adviseur, manager, marketeer of inkoper bij toeristische bedrijven.

Meer weten? Na je bachelor.