Creative Business

Bachelor
4 jaar
Voltijd
Engels

Wat is creative business?

Vraag je je af hoe toffe mediaconcepten werken? Volg je de trends? En ben je benieuwd hoe je zelf mediaproducten kunt maken? Breda is dé plek om het te ontdekken. Sounds good? Kies dan voor Creative Business!

In deze Engelstalige opleiding leer je alles over radio, televisie, magazines, online platforms, virtual reality, evenementen, buitenreclame, online marketing, database marketing en meer. Je werkt tijdens je studie in het Production House en kunt naar de USA of de UK om ervaring op te doen in een professionele tv studio. 

Waarom deze opleiding bij BUas?

  • Kleinschalig, intensief, met multidisciplinaire projecten
  • Production House waarin je werkt aan real-life opdrachten
  • Ultramoderne XR Stage voor virtuele producties

Hbo Creative Business in beeld

Inhoud van de studie

Ervaringen

'Tijdens mijn stage in Sydney heb ik ervaren hoe het is om in het buitenland te wonen.'

Maxime, afgestudeerd

Favoriet op de campus

'Ik kon zelf mijn studieroute bepalen.'

Sammie, afgestudeerd

Opbouw van de studie

Learning community

In de opleiding Creative Business leer je alle ‘ins en outs’ van het internationale media landschap van docenten die veel actuele ervaring hebben in het vakgebied. Door te werken aan opdrachten, meestal voor echte klanten, ontdek je de wereld van Creative Business.

Production House

Dat werken aan opdrachten doe je in het leerbedrijf van de opleiding, het Production House. Hier werk je één dag per week (in alle studiejaren!) samen met andere studenten aan projecten voor het bedrijfsleven. Je ontwikkelt bijvoorbeeld een website, organiseert een media event of je schrijft een communicatieplan. Zo leer je in de praktijk!

Curriculum

In het studieprogramma komt onderstaande samen:

  • Management van verschillende disciplines op het gebied van media
  • Focus op trends en innovaties in het mediavak
  • Productie en integratie van content
  • Betrokkenheid van het werkveld in de learning community
  • Samen leren in het Production House
  • Ontwikkeling van sociale en professionele vaardigheden

Het resultaat is een ‘community-based’ curriculum waarin je als student ervaring opdoet in de volle breedte van het vakgebied en waarin de theorie zichtbaar terugkomt in de praktijkonderdelen.

Hieronder leggen we uit wat je in elk jaar kunt verwachten. 

 

Jaar 1

In het eerste jaar duik je in het internationale media landschap. Er zijn twee semesters. In elk semester volg je vakken en werk je aan projecten.

Voorbeelden van de vakken in het eerste jaar zijn:

  • Storytelling (wat is het en wat kun je ermee?)
  • Adobe Indesign (hoe werkt dit grafische programma)?
  • Marketing & Communication (de basis)
  • Production (inclusief pre-productie en post-productie van audiovisuele content; waaronder Short Film Production en Image Editing)
  • Content Orientation (je leert hoe je goede content kunt herkennen met behulp van Story Analysis en Digital Concept Development)
  • Media Legislation (wat moet je weten over regelgeving?)
  • Research (hoe zet je een onderzoek op?)

In het eerste semester maak je een online magazine en in het tweede semester maak je een korte film.

 

Jaar 2

 

In het tweede jaar leer je hoe je ideeën of concepten ontwikkelt voor reclamecampagnes, televisieprogramma’s en multimedia events. Je krijgt meer inzicht in de productietechnieken van ‘klassieke’ media, zoals radio en televisie.

Het is een managementopleiding, dus je leert ook over de organisatorische en commerciële aspecten van het werk. Hoe zorg je ervoor dat een project op tijd – vóór de deadline – en binnen budget wordt afgerond? Hoe stuur je mensen aan en hoe ga je om met verschil in (creatief) inzicht?

Belangrijke vakken in het tweede jaar zijn:

In het tweede jaar werk je ook aan projecten. Dit zijn:

Je hebt de mogelijkheid om naar Bournemouth University in de UK te gaan of naar Northern Arizona University, Flagstaff in de USA. Daar kun je werken in een professionele, ultramoderne televisiestudio!
 

 

 

Jaar 3 en jaar 4

Vanaf jaar 3 bepaal je je eigen studieroute. Je kunt jezelf bijvoorbeeld verder ontwikkelen door een stage, uitwisseling of minor. Ook kies je zelf waar je de focus op wilt leggen; dat kan zijn content, productie of marketing.

Drie onderdelen zijn in ider geval verplicht in de laatste twee jaar. Je kunt in principe zelf bepalen wanneer je wat doet. De onderdelen zijn:

  • Een semester@BUas
  • Een stage
  • Het capstone eindproject

Tijdens het semester@BUas krijg je de kans om te ontdekken hoe je als ondernemer in een concurrerende bedrijfsomgeving functioneert. Je werkt ook aan projecten in het Production House. Uiteraard kies je een project dat het beste aansluit bij jouw interesses!

De projecten zijn:

  • Trendwatching
  • Cross-platform denken
  • Data-gestuurde beslissingen
  • Het creëren en produceren van innovatieve concepten

In jouw project zoom je in op content, production of marketing. Daarnaast werk je binnen het project aan een onderzoek. Die ervaring kun je gebruiken in je Capstone eindproject.

 

Pre-master

In het vierde jaar kun je ook kiezen voor een pre-master van een Nederlandse universiteit om direct toegang te krijgen tot hun masteropleidingen. 

BUas heeft ook een pre-master: Strategic Business Management and Marketing (SBM). Je kunt deze pre-master volgen als je studieresultaten goed genoeg zijn. Na afronding heb je direct toegang tot verschillende business-gerelateerde Master of Science opleidingen (op het gebied van management en marketing) bij onze universitaire partners. Een paar voorbeelden zijn de universiteit van Maastricht, Tilburg, Brussel (B) en Warwick (UK). Zo kun je in vijf jaar een wo-master halen en na een driejarig traject zelfs in vier jaar!

Studiebelasting en coaching

Studiebelasting

Je volgt 15 uur per week college en je werkt daarnaast 8 uur per wek in het Production House. Dit komt neer op een totaal van 23 contacturen per week. De rest van de week werk je aan zelfstudie.

Studiecoaching

Het is de bedoeling dat je de regie neemt over je eigen ontwikkeling tijdens je studie. Daar is het studieprogramma ook op ingericht. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om keuzevakken te volgen en je leiderschap skills te trainen. Je wordt hierin begeleid door een studiecoach en ook in projecten krijg je altijd een briefing en een deskundige begeleider die jou op weg helpt naar het gewenste eindresultaat.

 

Studietraject na vwo, mbo-hbo traject na havo

Driejarig traject voor vwo'ers

Als vwo’er kun je je hbo-bachelor in Creative Business in 3 jaar halen. Dat scheelt je een jaar tijd en collegegeld! Ook als je al een propedeuse hebt gehaald aan een andere Nederlandse Creative Business (met hetzelfde CROHO nummer 35516) kun je deze studie in 3 jaar doen. Daarna heb je toegang tot de hbo-masteropleidingen van BUas.

Check hier of je in aanmerking komt voor het driejarige programma voor vwo’ers. Het aanbevolen profiel is E+M. Heb je een ander profiel, dan kun je alsnog in aanmerking komen, maar dan zul je door zelfstudie het vereiste niveau moeten behalen.

Hoe ziet het driejarig traject voor vwo’ers eruit?

In drie jaar tijd haal je een volledig bachelordiploma. Versneld dus. En om dat mogelijk te maken hebben we een speciaal programma gemaakt, waarin alle beroepsvaardigheden aan bod komen. In de drie jaar van je studie volg je een professioneel ontwikkeltraject waarin je je persoonlijke en professionele leiderschapsvaardigheden leert ontwikkelen. 

Jaar 1 en jaar 2

In de eerste twee jaar dompelen we je volledig onder in de internationale mediawereld. Alle vakken en projecten hebben te maken met het creëren van content, het produceren van mediaproducten en het vermarkten van deze producten.

Elk jaar bestaat uit twee semesters. In elk semester werk je aan een project. Voorbeelden hiervan zijn: het maken van een korte film of theaterstuk of een branding project.

Ook heb je de mogelijkheid om naar Bournemouth University in de UK te gaan of naar Northern Arizona University, Flagstaff in de USA. Daar kun je werken in een professionele, ultramoderne televisiestudio!

In het Production House werk je in teams aan praktijkopdrachten. In het eerste jaar zijn de opdrachten fictief, maar in het tweede jaar werk je voor bestaande bedrijven. Je mag zelf kiezen waar je graag mee aan de slag wilt, denk aan TV, Radio, Publishing, Interactive and Design Experiences.

Voorbeelden van de vakken die je in jaar 1 en 2 krijgt:

  • Marketing & Communication (de basis)
  • Production (inclusief pre-productie en post-productie van audiovisuele content; waaronder Short Film Production en Image Editing)
  • Content Orientation (je leert hoe je goede content kunt herkennen met behulp van Story Analysis en Digital Concept Development)

Jaar 3

Je derde jaar bestaat uit een semester@BUas en je Capstone stageproject.

Tijdens het semester@BUas krijg je de kans om te ontdekken hoe je als ondernemer in een concurrerende bedrijfsomgeving functioneert. Je volgt een cursus Ondernemerschap en werkt aan projecten in het Production House. Uiteraard kies je een project dat het beste aansluit bij jouw interesses!

De projecten zijn:

  • Trendwatching
  • Cross-platform denken
  • Data-gestuurde beslissingen
  • Het creëren en produceren van innovatieve concepten

In jouw project zoom je in op content, production of marketing. Daarnaast werk je binnen het project aan een onderzoek. Die ervaring kun je gebruiken in je Capstone stageproject.

In je Capstone stage komt alles wat je hebt geleerd samen. Het project waaraan je werkt bij een bedrijf naar keuze vormt jouw afstudeeropdracht.

Meer weten over het driejarige traject voor vwo’ers?

Stuur ons dan een mail via AGMapplication@buas.nl.

 

Mhbo-traject voor havo leerlingen

Ben jij bijna klaar met de havo maar twijfel je over een directe overstap naar het hbo? Dan hebben wij een oplossing voor je: een mhbo-traject. BUas biedt samen met De Rooi Pannen een traject aan waarmee je in vijf jaar een mbo-diploma (niveau 4) én een hbo-diploma behaalt in het vakgebied dat jij leuk vindt!

Denk je aan een vervolgopleiding in toerisme, de media of de evenementenbranche, denk dan eens aan deze mogelijkheid: Mhbo Tourism | Leisure | Creative Business

Je volgt deze opleiding niveau 4-opleiding versneld bij De Rooi Pannen in Tilburg of Breda. Na 2 jaar haal je je mbo-diploma en heb je de keuze uit drie hbo-opleidingen bij BUas. Hier stroom je in het tweede jaar in: 

  • hbo bachelor Creative Business
  • hbo bachelor Leisure & Events Management  
  • hbo bachelor Tourism Management bij BUas 

Je hebt dus iets meer tijd om jouw talent te ontdekken: je kiest je hbo-opleiding pas na 2 jaar.

Lees hier hoe het maatwerktraject voor havisten werkt.

Uitwisseling

Als je bij ons Creative Business studeert, kun je een tijdje in het buitenland studeren aan één van onze partneruniversiteiten. We stimuleren je om naar het buitenland te gaan, omdat je hierdoor beter internationaal inzetbaar bent na je afstuderen. Je vergroot je internationale netwerk, je leert een andere taal en krijgt meer inzicht in interculturele verschillen (en overeenkomsten!). Zeker weten dat je hierna met een bredere blik naar de wereld zult kijken!

We werken samen met een groot aantal partneruniversiteiten over de hele wereld die jou graag ontvangen voor een uitwisseling. 

Onze partneruniversiteiten: 

  • Bournemouth University (UK)
  • Northern Arizona University (Flagstaff, USA)
  • Hanyang University (Seoul, Zuid-Korea)
  • London School of Public Relations (Jakarta, Indonesië)
  • Ehrvervaskademiet Lillebaelt (Denemarken)
  • University of Vic (Spanje)
  • Bilkent University (Ankara, Turkije)
  • Bilgi University (Istanbul, Turkije)
  • Westerdals (Oslo, Noorwegen)

Ondernemerschap

Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Naast je studie kan je bovendien aansluiten bij BUas Startup Support, BUSS. BUSS organiseert (netwerk)evenementen en verbindt startende student ondernemers, er is zelfs de mogelijkheid om begeleiding van een eigen startup coach aan te vragen.

Ook kun je binnen BUas afstuderen met je eigen bedrijf! Elke academie biedt deze mogelijkheid, er kan wel een selectie proces van toepassing zijn. Misschien heb je tegen die tijd al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support. 

Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.

Wat deze opleiding uniek maakt

Toelating

Wanneer ben ik toelaatbaar?

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Business. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn. 

Lees meer over de toelatingsvoorwaarden.

Wat kost deze studie?

Voor het collegejaar 2024-2025 is het collegegeld+ €3.160. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc.
Lees meer over studiekosten.

Hoe kan ik mij aanmelden?

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Toelating is gebaseerd op selectie, elk jaar worden 180 studenten toegelaten. Lees meer over de aanmeld- en selectieprocedure

 

De juiste keuze?

Is Creative Business de juiste hbo-opleiding voor jou?

Doe een korte test (ca. 4 minuten) en ontdek of deze opleiding bij jou past. De test is Engelstalig.


Naar de quiz

Ik vind het een fijn idee om de wereld aan mijn voeten te hebben

Ik heb voor BUas gekozen om het persoonlijke en internationale aspect van de school. Ik spar regelmatig met docenten en vind het een fijn idee om de wereld aan mijn voeten te hebben. Media heeft altijd mijn interesse gehad en sinds ik les heb gehad in marketing vind ik dat ook erg tof.  

Ben je er nog niet uit welke studie bij je past? Ik help je graag op Your Road to BUas

Benthe

Student Creative Business

Ik kreeg de kans om te groeien en nieuwe dingen te leren

Ik heb mijn stage gedaan bij Red Agency – een public relations en social media bureau – in Sydney, Australië. Als stagiaire bij het social media team heb ik algemene ondersteuning gegeven aan het hele team. Daarnaast heb ik me beziggehouden met community management, content creatie en planning en concurrentie onderzoek. Red Agency heeft me de kans gegeven om te groeien en om nieuwe dingen te leren – en die kans heb ik met beide handen gegrepen!

Maxime

Afgestudeerd | Werkt nu als Social Media Manager bij Fraimworks

Nina-Saunders_CB

Studenten inspireren geeft energie

Het leukste vak om les in te geven vind ik ‘scenario schrijven’. Ik krijg er energie van als ik studenten kan inspireren om diep te graven en zo hun eigen waarden en stemgeluid als schrijver te vinden. Op die manier kunnen zij onvertelde verhalen boven water halen . Het voelt voor mij echt magisch als ik zie hoe zij zelf bevlogen raken en heel doelgericht een verhaal vertellen. En vervolgens zien hoe die verhalen zich gaandeweg transformeren, op weg naar het witte doek, dat geeft echt voldoening!

Nina Saunders

Docent Creative Business

Wat kan je doen na de opleiding?

Volgens Dylan Boet weet je in de mediawereld nooit wat er op je pad komt.

Na het afronden van je studie kun je 'achter de schermen' werken bij productiemaatschappijen, entertainmentbureaus, internetproviders, televisie- en radiostations en de marketingafdelingen van grote bedrijven waar je aan de slag kunt als mediaplanner, project-, content- of marketingmanager, communicatie adviseur of producent.

Meer informatie over na je opleiding