Studiekeuzeactiviteiten
Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten.
Waarom deze master bij BUas?
- Bestuderen van innovatie, design thinking en geavanceerde media
- Docententeam met ervaring in het werkveld van media, samenwerking met internationale partners
- Combineert met succes theorie en praktische toepassing
Opbouw van de studie
De Master Media Innovation is een internationale opleiding met docenten uit een aantal academische en commerciële disciplines op het gebied van digitale media. Deze master media heeft een unieke, multidisciplinaire aanpak. Je doet analytische vaardigheden op, waarmee je digitale media tot in detail onder de loep kunt nemen. Daarnaast word je gestimuleerd om deze vaardigheden praktisch toe te passen in innovatieve mediaconcepten.
- Focus
In de Master Media Innovation krijg je de strategische vaardigheden die nodig zijn om baanbrekende concepten te bedenken. Je wordt dus een echte innovator. Je leert digital media op een diepgaande manier te benaderen om een aantal zeer bepalende kernprocessen (ontologieën) aan het licht te brengen, te begrijpen hoe ze functioneren, en het vermogen te krijgen om deze vaardigheden toe te passen in creatieve, innovatieve en toekomstgerichte mediaproducten.
- Internationaal netwerk
De Master Media Innovation is een zeer internationale studie; niet alleen is een groot deel van onze studenten en docenten internationaal, maar je komt tijdens de opleiding ook in contact met internationale onderzoekers en partners uit het werkveld. De media industrie is een wereldwijde industrie, en afgestudeerden van deze hbo master media zijn bij uitstek in staat om in die industrie te werken.
De opleiding duurt 12 maanden en omvat vier blokken. Gedurende het jaar doorloop je drie leerpaden om zo tot naar je afstudeerproject (15ECTS) toe te werken. Meer informatie over deze onderdelen vind je hieronder:
- Research en Development
Research and Development (R&D)
In deze module verbeter je je toegepaste R&D-vaardigheden op masterniveau. Je verdiept je vaardigheden in wetenschappelijk onderzoek in relatie tot het vakgebied en leert hoe je inzichten uit onderzoek en theorieën kunt toepassen op nieuwe (immersieve) media-innovaties. Na afronding van de module ben je in staat om inzichten te vertalen naar duidelijke probleemstellingen en (onderzoeks)vragen, en bevindingen om te zetten in praktische aanbevelingen voor mediaontwerp en -ontwikkeling met een kritische houding ten opzichte van onderzoek binnen het vakgebied media.
Onder begeleiding van docenten met ervaring in R&D-projecten in zowel de academische wereld als het bedrijfsleven pas je de kennis toe rond drie doelstellingen:
- het creëren en testen van innovatieve, overtuigende boodschappen (advertenties)
- het ontwikkelen van vaardigheden om ideeën effectief te pitchen in zowel academische contexten als die van het werkveld
- voorbereiding op je afstuderen en ondersteuning bij R&D rondom de andere modules
Daarnaast krijg je de kans om kennis te maken met, te oefenen met en gebruik te maken van de faciliteiten in onze R&D-labs, waaronder het Experience Lab, VR Lab en XR Stage, terwijl je meewerkt aan internationale R&D-projecten met echte klanten. Deze module biedt ook ondersteuning en mogelijkheden bij het vertalen van je werk naar publicaties of presentaties binnen de academische wereld of de media-industrie.
Docenten
- Prof. Dr. Marnix van Gisbergen - Lector Digital Media Concepts (XR Strategies)
- Dr. Shima Rezaei Rashnoodi - Coördinator & Senior Researcher (XR Architecture & Participatory Design)
- Dr. Fabio Campos - Senior Researcher & Docent (XR Adoption & Predictive Modelling and Design)
- Dr. Miruna Doicaru - Senior Researcher & Lecturer (XR Film & Journalism Flow and Experience)
Voorbeelden van R&D-opdrachtgevers en kennisinstellingen
Banijay Benelux, DPG Media, Google, NPO, 4DR Studios, Queensland University of Technology, University of Oregon, Mindlabs, Griffith University, Universidade Federal de Pernambuco, Manchester Metropolitan University.- Media Theory and Technologies
In het leerpad Media Theory and Technologies maak je kennis met (hedendaagse) mediatheorie, een interdisciplinair studiegebied dat zich richt op de inhoud, geschiedenis en effecten van verschillende media. Deze interdisciplinaire insteek komt tot uiting in de verschillende theoretische perspectieven en onderwerpen die aan bod komen, waaronder,maar niet beperkt tot, transmedia, ethiek, game design en narratology.
Vervolgens maak je kennis met het onderwerp opkomende (media)technologieën, innovatie en ontwerptechnieken, waarna je een pitch geeft voor een innovatief mediaconcept. Dit concept werk je vervolgens verder uit, terwijl je tegelijkertijd les krijgt over verschillende methoden om gebruikersbehoeften in kaart te brengen en te begrijpen, het beoordelen van de technische haalbaarheid, de principles voor het maken van een prototype van een gebruiksinterface en -interactie, en gebruikerstesten. Dit leidt tot een schriftelijk conceptvoorstel dat een iteratie is van de oorspronkelijke conceptpitch. Dit projectconcept ontwikkel je vervolgens verder als onderdeel van het vak Media Concept dat hoort bij het afstudeerproces.
Het leerpad heeft als uitgangspunt dat studenten geen technische of programmeerkennis hebben en is daarom geschikt voor studenten van alle studierichtingen. Daarnaast worden tijdens dit leerpad, afhankelijk van de behoeften van de studenten, verdiepingssessies aangeboden voor specifieke technologieën en concepten.
- Business and Industry Case
In het leerpad Business and Industry Case draait om de kennis, tools en praktische inzichten die nodig zijn als je je bezighoudt met onderwerpen als intellectueel eigendom, strategie, innovatie, ondernemerschap en consumentengedrag. Naast algemene concepten en onderwerpen ligt de nadruk op specifieke kenmerken van de media- en entertainmentindustrie.
Omdat een aanzienlijk deel van het lesmateriaal een strategische inhoud heeft, maakt de Master Media Innovation ook gebruik van een casestudie uit de media-industrie. Elk jaar wordt een andere opdrachtgever uit het werkveld geselecteerd en werken studenten aan een praktische casus. Dit geeft studenten de kans om de theorie die ze in de opleiding hebben geleerd toe te passen en te gebruiken bij het oplossen van echte, bestaande problemen.
Elk jaar is er een unieke casus, maar het kernconcept – het gebruik van de geïntroduceerde theorieën en vaardigheden om essentiële vraagstukken op te lossen en conceptuele oplossingen voor te stellen – blijft een constante factor. De opdrachtgever is betrokken bij het definiëren van de probleemstelling van de casus, het geven van formatieve feedback en het beoordelen van het eindwerk van de studenten. Eerdere opdrachtgevers waren onder meer Banijay, DPG Media, IBM, KLM en Samsung.
- Afstudeerproject
In het laatste deel van de Master Media Innovation schrijven studenten een master thesis op een zelfgekozen thema, waarin ze reflecteren op de opgedane kennis. Deze thesis wordt, samen met een onderzoeksposter, beoordeeld door een panel en afgesloten met een verdediging. Daarnaast ontwikkelen ze in de productgerichte afstudeeropdracht, onder begeleiding, een eigen media innovatief concept en een prototype van het innovatieve idee. Deze concepten worden tijdens een industrie dag gepresenteerd aan docenten en professionals.
De opleiding duurt 12 maanden en omvat vier blokken bestaande uit een mix van voornamelijk individuele en enkele groepsopdrachten, een praktijkopdracht en een afstudeerproject. Het afstudeerproject is een scriptie en een productgebaseerde afstudeeropdracht.
Voor de voltijdse variant zijn er twee a drie lesdagen per week op de campus in Breda, voor de Executive betreft het twee a drie avonden per week online
Deze master heeft een studiebelasting van ongeveer 40 uur per week.
De Master Media Innovation is een eenjarige, voltijdse opleiding. De totale studiebelasting is 60 ECTS. Om je een idee te geven: 1 ECTS staat gelijk aan 28 studie-uren. Dat betekent dat je zo’n 40 uur per week aan je studie zal besteden.
- Een typische week
Hieronder vind je een voorbeeld van een typische week. Let wel op: je rooster kan per week verschillen, dit is slechts een voorbeeld.
Maandag
- 11:00-12:00: hoorcollege Media Theory
- 12:00-13:00: Lunch
- 13:00-17:00: hoorcollege Media Technology
Woensdag
- 11:00-12:00: hoorcollege Research & Communication
- 12:00-13:00: Lunch
- 13:00-17:00: hoorcollege Research & Communication
Vrijdag
- 11:00-12:00: hoorcollege Media Theory
- 12:00-13:00: Lunch
- 13:00-17:00: hoorcollege Media Business
Soms heb je op dinsdag of donderdag een feedbackbijeenkomst.
Studiecoaching
Het is de bedoeling dat je de regie neemt over je eigen ontwikkeling tijdens je studie. Daar is het studieprogramma ook op ingericht. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om keuzevakken te volgen en je leiderschap skills te trainen. Je wordt hierin begeleid door een studiecoach en ook in projecten krijg je altijd een briefing en een deskundige begeleider die jou op weg helpt naar het gewenste eindresultaat.
Studentenwelzijn
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Bij BUas ontwikkel je je ondernemersvaardigheden binnen alle opleidingen. Daarnaast kun je je aansluiten bij BUas Startup Support (BUSS), waar je netwerkbijeenkomsten bijwoont en begeleiding krijgt van een startup coach.
Wil je afstuderen met je eigen bedrijf? Dat kan bij elke academie, al geldt soms een selectieprocedure. Of je nu al omzet draait of net een idee hebt, BUas Startup Support helpt je verder.
Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.
Wat deze opleiding uniek maakt

Industry Case
In de Industry Case kun je je kennis van MMI toepassen in impactvolle projecten voor grote bedrijven als KLM, Samsung, Blue Circle, 4DR Studios, Banijay Productions en anderen.

Docenten met expertise in het werkveld
Deniz Kurt is docent Media Technologies en richt zich op opkomende technologieën, waaronder AI. Met twee masterdiploma's - een in Media and Culture Studies en een in AI and Creativity – combineert ze verschillende vaardigheden in haar onderwijs.

'Odor in VR': Laura Lannone wint edcom Graduation Competition
Haar scriptie, ‘Odor in VR. A qualitative study on the value of olfactory stimuli to enhance presence and empathy in the VR project Being There’, onderzocht het verwerken van geurstimuli in een virtueel museum opgezet ter ondersteuning van migrantenvrouwen.
Toelating & aanmelding
Wanneer ben ik toelaatbaar?
Je bent toelaatbaar tot de Master Media Innovation met een bachelordiploma op het gebied van Business Administration, Media Studies, Communication Studies, IT, of een ander mediageralateerd gebied.
Bekijk de volledige toelatingsvoorwaarden
Wat kost deze studie?
In het studiejaar 2025-2026 is het wettelijk collegegeld voor masteropleidingen €2.601. Naast het collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor de aanschaf van studiemateriaal zoals studieboeken.
Hoe kan ik mij aanmelden?
Voldoe jet aan de toelatingvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Je kunt je tot 15 augustus aanmelden, maar vanwege de zomervakantie raden we je aan dit voor 1 juli te doen.
Wat anderen zeggen over Media Innovation

De beste aansluiting

Ik hoop een positieve impact te maken op de samenleving.

Ongelooflijk innovatief werk van studenten

Wat kan je doen na de opleiding?
Na afronding van de Master Media Innovation heb je de vereiste kwalificaties voor een scala aan mediafuncties, waaronder, maar niet beperkt tot: product owner, innovation lead, creative lead, digital marketer, creative consultant, digital strategist, and digital brand strategist. Na je afstuderen mag je de titel Master of Arts voeren.

3D kijkje Campus
Wij zijn trots op onze campus. Neem een kijkje in 3D en ontdek het Frontier gebouw waar jij gaat studeren en wat de campus jou verder te bieden heeft.

Meer weten?
Lees meer over projecten, onderzoek, innovatie en inzichten binnen het werkveld van de media.

Hulp bij je studiekeuze
Wil jij doorsturen na je bachelor of je professionele vaardigheden verder ontwikkelen en ben je op zoek naar een master? Ontdek, vergelijk en kies jouw masteropleiding bij BUas.