Executive Master Media Innovation

Online programma

Master
Professionals
1 jaar
Deeltijd
Engels

Ben je werkzaam in de media-industrie en wil je innovatieve concepten ontwikkelen? Of heb je een hbo-studie media afgerond en zoek je een master? Ontdek dan de Executive Master Media Innovation. 

Deze masteropleiding in digitale en interactieve media is ontwikkeld in samenwerking met het bedrijfsleven en wordt volledig online aangeboden, zodat je het overal ter wereld kunt volgen. Leer theorie praktisch toepassen om future-proof digitale mediaconcepten te creëren, met een focus op dagelijkse problemen, nieuwe trends en technologieën. Ontdek hoe je kansen voor media-innovatie kunt herkennen en omzetten in succesvolle producten. 

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

Wat is de executive master Media Innovation?

Waarom deze opleiding bij BUas?

  • Bestuderen van innovatie, ontwerpdenken en geavanceerde media
  • Combineert met succes theorie en praktische toepassing
  • Volledig online; deelname kan vanuit elk land ter wereld

Opbouw van de studie

Studie-inhoud & uitgangspunt

Het uitgangspunt van de Executive Master Media Innovation is om studenten op te leiden die in staat zijn inzichtelijk media-gerelateerd onderzoek en innovatieve, marktgerichte mediaproducten te ontwikkelen.

Hiertoe worden zij ondergedompeld in een breed scala aan onderwerpen, waaronder media theory, business models, emerging technologies, user-centred design, communication theory, en meer. 

Focus

In de Executive Master Media Innovation krijg je de strategische vaardigheden die nodig zijn om baanbrekende concepten te bedenken. Je wordt dus een echte innovator. Je leert digital media op een diepgaande manier te benaderen om een aantal zeer bepalende kernprocessen (ontologieën) aan het licht te brengen, te begrijpen hoe ze functioneren, en het vermogen te krijgen om deze vaardigheden toe te passen in creatieve, innovatieve en toekomstgerichte mediaproducten.  

Internationaal 

De Executive Master Media Innovation is een zeer internationale studie; niet alleen is een groot deel van onze studenten en docenten internationaal, maar je komt tijdens de opleiding ook in contact met internationale onderzoekers en partners uit het werkveld. De media industrie is een wereldwijde industrie, en afgestudeerden van deze executive master media zijn bij uitstek in staat om in die industrie te werken. 

De Executive Master Media Innovation is een internationale opleiding met docenten uit een aantal academische en commerciële disciplines op het gebied van digitale media. Deze executive master media heeft een unieke, multidisciplinaire aanpak. Je doet analytische vaardigheden op, waarmee je digitale media tot in detail onder de loep kunt nemen. Daarnaast wordt je gestimuleerd om deze vaardigheden praktisch toe te passen in innovatieve mediaconcepten. De opleiding duurt 12 maanden en omvat vier modules (44 ECTS), een industry case (3 ECTS) en een afstudeerproject (13 ECTS). Meer informatie over deze onderdelen vind je hieronder:  

Media Theory (11 ECTS) 

In de module Media Theory maak je kennis met het vakgebied van (hedendaagse) Media Studies and Media Theory. Media Studies wordt omschreven als een wetenschappelijk interdisciplinair studiegebied dat zich richt op de inhoud, geschiedenis en effecten van verschillende media. De interdisciplinaire insteek komt tot uitdrukking in de verschillende theoretische invalshoeken en onderwerpen die in deze module de revue passeren, waaronder, maar niet beperkt tot, transmedia, semiotics, game design, en narratology. 

Business (11 ECTS) 

In de module Business draait het om de kennis, tools en praktische inzichten die nodig zijn als je je bezighoudt met onderwerpen als intellectueel eigendom, strategie, innovatie, ondernemerschap en consumentengedrag. Naast de algemene concepten en onderwerpen ligt de nadruk op specifieke kenmerken van de media en entertainment industrie.

Media Technology (11 ECTS) 

De module Media Technology is ontwikkeld op basis van drie pijlers: methoden om de gebruikerseisen te begrijpen en te achterhalen; principes voor het maken van een prototype van de gebruikersinterface en -interactie voor het voorgestelde concept; en de aspecten die betrekking hebben op de technische haalbaarheid van het voorgestelde concept. Het achtergrondkader van de module is mens-computer interactie (HCI) en user-centred design. De module gaat ervan uit dat studenten geen technische of programmeerkennis hebben en is dus geschikt voor studenten uit alle studierichtingen. 

Research and Communication Studies (11 ECTS) 

Het doel van deze module is tweeledig. Ten eerste krijg je een gedegen inzicht in onderzoeksmethoden. Je doet ook de algemene kennis en praktische vaardigheden op die nodig zijn voor het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek op masterniveau en voor het toepassen van onderzoeksinzichten om innovaties te creëren. Het tweede doel is om studenten te voorzien van een theoretische basis in communicatietheorie en wetenschappelijke vaardigheden, en op theorie gebaseerde argumentatie in het algemeen. Deze twee doelstellingen zijn met elkaar verweven tijdens de volledige duur van de studie.  

Industrie case (3 ECTS) 

Omdat een aanzienlijk deel van het lesmateriaal een strategische inhoud heeft, maakt de Executive Master Media Innovation ook gebruik van een casestudie uit de media industrie, in aanvulling op de vier modules. Elk jaar wordt een andere opdrachtgever uit het werkveld geselecteerd en werken de studenten een praktijkgerichte case uit. Dit geeft studenten de kans om de theorie die ze in het programma hebben geleerd te gebruiken en toe te passen bij het oplossen van echte, bestaande problemen. Elk jaar is er een unieke case, maar het kernconcept – gebruikmaken van kennis van Media Theory, Business and Technology om essentiële vraagstukken op te lossen en conceptuele oplossingen voor te stellen - blijft een constante factor. De opdrachtgever uit de industrie is betrokken bij zowel het vaststellen van het probleemstelling van de case, het geven van formatieve feedback, en bij de beoordeling van het eindwerk van de studenten. Eerdere opdrachtgevers waren onder meer IBM, KLM en Samsung.

Afstudeerproject (13 ECTS) 

In het laatste deel van de Executive Master Media Innovation kiezen studenten een van de twee afstudeermogelijkheden; een pure thesis of een productgerichte afstudeeropdracht. In beide opties schrijven studenten een scriptie waarin ze reflecteren op de opgedane kennis, terwijl ze in de productgerichte afstudeeropdracht ook onder begeleiding werken aan het creëren van conceptuele documentatie en een elektronisch prototype van hun innovatieve idee.  

Een innovator die deze master media heeft afgerond, kan complexe processen in gang zetten, vormgeven en beheren. Technologie, inhoud, vormgeving, business en marktanalyse worden optimaal geïntegreerd. Hij anticipeert op toekomstige marktbehoeften en timing, en vertaalt analytische inzichten naar creatieve productontwikkeling.

 

Meer weten? Bekijk de videopresentatie

Studiemethode

De opleiding duurt 12 maanden en bestaat uit vier modules (Media Theory, Business, Media Technology en Research & Communication Studies) bestaande uit een mix van individuele en groepsopdrachten, een praktijkopdracht en een afstudeerproject. Het afstudeerproject is een scriptie of een productgebaseerde afstudeeropdracht. 

Deze master heeft een studiebelasting van ongeveer 40 uur per week.

Studiebelasting en coaching

De Executive Master Media Innovation is een eenjarige, voltijdse opleiding. De totale studiebelasting is 60 ECTS. Om je een idee te geven: 1 ECTS staat gelijk aan 28 studie-uren. Dat betekent dat je zo’n 40 uur per week aan je studie zal besteden.   

We bieden je een kleinschalige studieomgeving, aangezien het aantal studenten in de masteropleiding beperkt is. De opleidingscoördinator is altijd beschikbaar om je te helpen bij de dagelijkse gang van zaken. 

Studiecoaching
Het is de bedoeling dat je de regie neemt over je eigen ontwikkeling tijdens je studie. Daar is het studieprogramma ook op ingericht. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om keuzevakken te volgen en je leiderschap skills te trainen. Je wordt hierin begeleid door een studiecoach en ook in projecten krijg je altijd een briefing en een deskundige begeleider die jou op weg helpt naar het gewenste eindresultaat. 

Studentenwelzijn
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden. 

 

De beste aansluiting

Na mijn Bachelor in Journalistiek in Bulgarije wilde ik mijn kennis en ervaring uitbreiden door een master in het buitenland te behalen. Ik koos het beste programma dat optimaal aansloot bij mijn passie voor en nieuwsgierigheid naar media en innovatie. Deze opleiding bood me uiterst waardevolle praktische vaardigheden, leerde me hoe ik mijn ideeën moest verkopen en breidde mijn internationale zakelijke netwerk uit.

Gabriella

Afgestudeerd I TV News Reporter bij bTV Media Group EAD in Bulgarije

Op zoek naar diepgang en creativiteit

Ik koos voor deze masteropleiding omdat ik onderzoek wilde doen en concepten wilde creëren op basis van geavanceerde inzichten. Ik was op zoek naar diepgang en creativiteit. Onderwerpen als Media Theory and Technology  gaven me een goed inzicht in de psychologie achter media en mensgericht design. Door andere modules zoals Research en Communication ontwikkelde ik de mentaliteit om zowel op strategisch als creatief niveau te denken.

Piet

Afgestudeerd I Creative bij Norvell Jefferson

Ongelooflijk innovatief werk van studenten

Ik doe er moeite voor mijn studenten enthousiast te maken en daar gebruik ik graag een beetje droge Engelse humor bij. Het is belangrijk dat zij zich betrokken voelen en dat ze kritisch en creatief gaan nadenken. En als ik mijn studenten dan de mediawereld in zie gaan en ongelooflijk innovatief werk zie doen, waarin ik dat kritisch en creatief denken terugzie, dan ben ik echt trots!

Oliver Davies

Docent Master Media Innovation

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar? 

Je bent toelaatbaar tot de Executive Master Media Innovation met een bachelordiploma op het gebied van Business Administration, Media Studies, Communication Studies of een ander mediageralateerd gebied. Bovendien heb je minimaal 3 tot 5 jaar werkervaring nodig in de media-branche.

Informatie over toelatingsvoorwaarden


Wat kost deze studie? 

In het studiejaar 2025-2026 is het wettelijk collegegeld voor masteropleidingen €2.601. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, studieboeken etc.

Informatie over studiekosten


Hoe kan ik mij aanmelden? 

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Je kunt je tot 15 augustus aanmelden, maar vanwege de zomervakantie raden we je aan dit voor 1 juli te doen. De opleiding gaat van start bij een minimum van 6 deelnemers. 

Meer info over aanmelden

Wat kan je doen na de opleiding?

Na afronding van de Executive Master Media Innovation heb je de vereiste kwalificaties voor een scala aan mediafuncties, waaronder, maar niet beperkt tot: product owner, innovation lead, creative lead, digital marketer, creative consultant, digital strategist, and digital brand strategist. Na je afstuderen mag je de titel Master of Arts voeren.