AI afbeelding van twee hoofden met tandwielen als hersenen

Executive Master Media Innovation

Online programma

Master
Professionals
1 jaar
Deeltijd
Engels
Start 1 september 2025

Ben jij werkzaam in de media-industrie en ben je klaar voor de volgende stap in je carrière? De Executive Master Media Innovation is bedoeld voor ambitieuze professionals die verandering willen leiden in de dynamische wereld van digitale en interactieve media. 

Deze masteropleiding is volledig online en ontwikkeld in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven. Je kunt overal ter wereld studeren, zonder dat je je professionele carrière hoeft te onderbreken. Je leert hoe je opkomende trends, technologieën en uitdagingen uit de praktijk kunt omzetten in vernieuwende, toekomstbestendige mediaconcepten. Van het signaleren van marktkansen tot het ontwerpen van zinvolle producten: deze opleiding leert je vorm te geven aan het medialandschap van morgen. 

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

Wat is de executive master Media Innovation?

Opbouw van de studie

Het uitgangspunt van de Executive Master Media Innovation is om studenten op te leiden die in staat zijn inzichtelijk media-gerelateerd onderzoek en innovatieve, marktgerichte mediaproducten te ontwikkelen.

Hiertoe worden zij ondergedompeld in een breed scala aan onderwerpen, waaronder media theory, business models, emerging technologies, user-centred design, communication theory, en meer. 

Focus

In de Executive Master Media Innovation krijg je de strategische vaardigheden die nodig zijn om baanbrekende concepten te bedenken. Je wordt dus een echte innovator. Je leert digital media op een diepgaande manier te benaderen om een aantal zeer bepalende kernprocessen (ontologieën) aan het licht te brengen, te begrijpen hoe ze functioneren, en het vermogen te krijgen om deze vaardigheden toe te passen in creatieve, innovatieve en toekomstgerichte mediaproducten.  

Internationaal 

De Executive Master Media Innovation is een zeer internationale studie; niet alleen is een groot deel van onze studenten en docenten internationaal, maar je komt tijdens de opleiding ook in contact met internationale onderzoekers en partners uit het werkveld. De media industrie is een wereldwijde industrie, en afgestudeerden van deze executive master media zijn bij uitstek in staat om in die industrie te werken. 

De Executive Master Media Innovation is een internationale opleiding met docenten uit een aantal academische en commerciële disciplines op het gebied van digitale media. Deze executive master media heeft een unieke, multidisciplinaire aanpak. Je doet analytische vaardigheden op, waarmee je digitale media tot in detail onder de loep kunt nemen. Daarnaast word je gestimuleerd om deze vaardigheden praktisch toe te passen in innovatieve mediaconcepten. 

De opleiding duurt 12 maanden en omvat vier blokken. Gedurende het jaar doorloop je drie leerpaden om zo tot naar je afstudeerproject (15ECTS) toe te werken. Meer informatie over deze onderdelen vind je hieronder:

 

Research en Development 

In deze module verbeter je je toegepaste R&D-vaardigheden op masterniveau. Je verdiept je vaardigheden in wetenschappelijk onderzoek in relatie tot het vakgebied en leert hoe je inzichten uit onderzoek en theorieën kunt toepassen op nieuwe (immersieve) media-innovaties. Na afronding van de module ben je in staat om inzichten te vertalen naar duidelijke probleemstellingen en (onderzoeks)vragen, en bevindingen om te zetten in praktische aanbevelingen voor mediaontwerp en -ontwikkeling met een kritische houding ten opzichte van onderzoek binnen het vakgebied media.   

Onder begeleiding van docenten met ervaring in R&D-projecten in zowel de academische wereld als het bedrijfsleven pas je de kennis toe rond drie doelstellingen: 

  1. het creëren en testen van innovatieve, overtuigende boodschappen (advertenties). 
  2. het ontwikkelen van vaardigheden om ideeën effectief te pitchen in zowel academische contexten als die van het werkveld.  
  3. voorbereiding op je afstuderen en ondersteuning bij R&D rondom de andere modules. 

Daarnaast krijg je de kans om kennis te maken met, te oefenen met en gebruik te maken van de faciliteiten in onze R&D-labs, waaronder het Experience Lab, VR Lab en XR Stage, terwijl je meewerkt aan internationale R&D-projecten met echte klanten. Deze module biedt ook ondersteuning en mogelijkheden bij het vertalen van je werk naar publicaties of presentaties binnen de academische wereld of de media-industrie.  

Docenten 

  • Prof. Dr. Marnix van Gisbergen - Lector Digital Media Concepts (XR Strategies)  
  • Dr. Shima Rezaei Rashnoodi - Coördinator & Senior Researcher (XR Architecture & Participatory Design)
  • Dr. Fabio Campos - Senior Researcher & Docent (XR Adoption & Predictive Modelling and Design)  
  • Dr. Miruna Doicaru - Senior Researcher & Lecturer (XR Film & Journalism Flow and Experience) 

Voorbeelden van R&D-opdrachtgevers en kennisinstellingen  
Banijay Benelux, DPG Media, Google, NPO, 4DR Studios, Queensland University of Technology, University of Oregon, Mindlabs, Griffith University, Universidade Federal de Pernambuco, Manchester Metropolitan University.  

Media Theory and Technologies

In het leerpad Media Theory and Technologies maak je kennis met (hedendaagse) mediatheorie, een interdisciplinair studiegebied dat zich richt op de inhoud, geschiedenis en effecten van verschillende media. Deze interdisciplinaire insteek komt tot uiting in de verschillende theoretische perspectieven en onderwerpen die aan bod komen, waaronder,maar niet beperkt tot, transmedia, ethiek, game design en narratology. 

Vervolgens maak je kennis met het onderwerp opkomende (media)technologieën, innovatie en ontwerptechnieken, waarna je een pitch geeft voor een innovatief mediaconcept. Dit concept werk je vervolgens verder uit, terwijl je tegelijkertijd les krijgt over verschillende methoden om gebruikersbehoeften in kaart te brengen en te begrijpen, het beoordelen van de technische haalbaarheid, de principles voor het maken van een prototype van een gebruiksinterface en -interactie, en gebruikerstesten. Dit leidt tot een schriftelijk conceptvoorstel dat een iteratie is van de oorspronkelijke conceptpitch. Dit projectconcept ontwikkel je vervolgens verder als onderdeel van het vak Media Concept dat hoort bij het afstudeerproces. 

Het leerpad heeft als uitgangspunt dat studenten geen technische of programmeerkennis hebben en is daarom geschikt voor studenten van alle studierichtingen. Daarnaast worden tijdens dit leerpad, afhankelijk van de behoeften van de studenten, verdiepingssessies aangeboden voor specifieke technologieën en concepten. 

Business and Industry Case

In het leerpad Business and Industry Case draait om de kennis, tools en praktische inzichten die nodig zijn als je je bezighoudt met onderwerpen als intellectueel eigendom, strategie, innovatie, ondernemerschap en consumentengedrag. Naast algemene concepten en onderwerpen ligt de nadruk op specifieke kenmerken van de media- en entertainmentindustrie. 

Omdat een aanzienlijk deel van het lesmateriaal een strategische inhoud heeft, maakt de Master Media Innovation ook gebruik van een casestudie uit de media-industrie. Elk jaar wordt een andere opdrachtgever uit het werkveld geselecteerd en werken studenten aan een praktische casus. Dit geeft studenten de kans om de theorie die ze in de opleiding hebben geleerd toe te passen en te gebruiken bij het oplossen van echte, bestaande problemen. 

Elk jaar is er een unieke casus, maar het kernconcept – het gebruik van de geïntroduceerde theorieën en vaardigheden om essentiële vraagstukken op te lossen en conceptuele oplossingen voor te stellen – blijft een constante factor. De opdrachtgever is betrokken bij het definiëren van de probleemstelling van de casus, het geven van formatieve feedback en het beoordelen van het eindwerk van de studenten. Eerdere opdrachtgevers waren onder meer Banijay, DPG Media, IBM, KLM en Samsung. 

Afstudeerproject

In het laatste deel van de Master Media Innovation schrijven studenten een master thesis op een zelfgekozen thema, waarin ze reflecteren op de opgedane kennis. Deze thesis wordt, samen met een onderzoeksposter, beoordeeld door een panel en afgesloten met een verdediging. Daarnaast ontwikkelen ze in de productgerichte afstudeeropdracht, onder begeleiding, een eigen media innovatief concept en een prototype van het innovatieve idee. Deze concepten worden tijdens een industrie dag gepresenteerd aan docenten en professionals.  

 

Meer weten? Bekijk de videopresentatie

De opleiding duurt 12 maanden en bestaat uit vier modules (Media Theory, Business, Media Technology en Research & Communication Studies) bestaande uit een mix van individuele en groepsopdrachten, een praktijkopdracht en een afstudeerproject. Het afstudeerproject is een scriptie of een productgebaseerde afstudeeropdracht. 

Deze master heeft een studiebelasting van ongeveer 40 uur per week.

De Executive Master Media Innovation is een eenjarige opleiding met een totale studiebelasting van 60 ECTS-studiepunten. Om je een idee te geven: 1 ECTS-studiepunt staat gelijk aan 28 studie-uren. Dat betekent dat je zo’n 40 uur per week aan je studie zal besteden. Studenten kunnen rekenen op 4 tot 6 contacturen per week, meestal 's avonds en af en toe op zaterdag. 

We bieden je een kleinschalige studieomgeving, aangezien het aantal studenten in de masteropleiding beperkt is. De opleidingscoördinator is altijd beschikbaar om je te helpen bij de dagelijkse gang van zaken.  

Studiecoaching
Het is de bedoeling dat je de regie neemt over je eigen ontwikkeling tijdens je studie. Daar is het studieprogramma ook op ingericht. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om keuzevakken te volgen en je leiderschap skills te trainen. Je wordt hierin begeleid door een studiecoach en ook in projecten krijg je altijd een briefing en een deskundige begeleider die jou op weg helpt naar het gewenste eindresultaat. 

Studentenwelzijn
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden. 

Wat deze opleiding uniek maakt

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar? 

Je bent toelaatbaar tot de Executive Master Media Innovation met een bachelordiploma op het gebied van Business Administration, Media Studies, Communication Studies of een ander mediageralateerd gebied. Bovendien heb je minimaal 3 tot 5 jaar werkervaring nodig in de media-branche.

Informatie over toelatingsvoorwaarden


Wat kost deze studie? 

In het studiejaar 2026-2027 is het wettelijk collegegeld voor masteropleidingen €2.695. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, studieboeken etc.

Informatie over studiekosten


Hoe kan ik mij aanmelden? 

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Aanmelden is mogelijk tot 15 augustus, maar we raden je sterk aan om dit voor 1 juli te doen om vertragingen door de zomervakantie te voorkomen. De opleiding gaat van start bij een minimum van zes deelnemers. 

Meer info over aanmelden

Wat anderen zeggen over Media Innovation

Portretfoto van Gabriella

De beste aansluiting

Na mijn Bachelor in Journalistiek in Bulgarije wilde ik mijn kennis en ervaring uitbreiden door een master in het buitenland te behalen. Ik koos het beste programma dat optimaal aansloot bij mijn passie voor en nieuwsgierigheid naar media en innovatie. Deze opleiding bood me uiterst waardevolle praktische vaardigheden, leerde me hoe ik mijn ideeën moest verkopen en breidde mijn internationale zakelijke netwerk uit.

Gabriella

Afgestudeerd I TV News Reporter bij bTV Media Group EAD in Bulgarije

Portretfoto van Joshua Breidinger

Ik hoop een positieve impact te maken op de samenleving.

Ik verdiep me in het gebruik van augmented reality in cultureel erfgoed. AR combineert digitale elementen met de echte wereld, denk maar aan Pokémon GO, maar dan met historische diepgang! Ik vind het fascinerend hoe deze technologie ons kan helpen om de geschiedenis op nieuwe manieren te verkennen en uitdagingen in verschillende sectoren aan te pakken. Het is interessant om te zien hoe innovatie ons kan verbinden met het verleden en tegelijkertijd de toekomst kan vormgeven. Ik hoop te kunnen werken aan projecten die technologie niet alleen gebruiken voor entertainment, maar ook om te inspireren, te onderwijzen en een positieve impact te hebben op de samenleving.

Joshua

Afgestudeerde

Portretfoto van Oliver Davies

Ongelooflijk innovatief werk van studenten

Ik doe er moeite voor mijn studenten enthousiast te maken en daar gebruik ik graag een beetje droge Engelse humor bij. Het is belangrijk dat zij zich betrokken voelen en dat ze kritisch en creatief gaan nadenken. En als ik mijn studenten dan de mediawereld in zie gaan en ongelooflijk innovatief werk zie doen, waarin ik dat kritisch en creatief denken terugzie, dan ben ik echt trots!

Oliver Davies

Docent Master Media Innovation

Wat kan je doen na de opleiding?

Na afronding van de Executive Master Media Innovation heb je de vereiste kwalificaties voor een scala aan mediafuncties, waaronder, maar niet beperkt tot: product owner, innovation lead, creative lead, digital marketer, creative consultant, digital strategist, and digital brand strategist. Na je afstuderen mag je de titel Master of Arts voeren.