Master Strategic Event Management

Master Strategic Events Management

Master
Professionals
2 jaar
Deeltijd
Engels

Werk jij in de events sector? Ben je toe aan een volgende stap? Dan is de Master Strategic Events Management misschien iets voor jou. In deze master leer je hoe je impact kunt realiseren met events en daarmee de meerwaarde kunt vergroten.  

Je gaat aan de slag met Strategic Value Creation. Hiermee leer je hoe je met persoonlijke en pakkende concepten betekenisvolle ervaringen creëert en hoe je evenementen kunt inzetten als strategische tool. 

Het is een parttime masteropleiding van twee jaar, waarin je je werk in de evenementenbranche combineert met één dag studie op onze campus in Breda en doe je aan zelfstudie. Tijdens de opleiding werk je aan opdrachten die meestal toegepast worden binnen jouw eigen werk. Zo kun je je nieuwe kennis direct toepassen binnen je bedrijf. 

Wat is de Master Strategic Events Management?

Waarom deze opleiding bij BUas?

  • Het is een unieke master, het is de enige in Nederland in strategisch evenementenmanagement
  • De focus ligt op evenementen als tool voor strategische waardecreatie
  • Erkend door WLO als een World Leisure Centre of Excellence

De Master Strategic Events Management in beeld

Wat is Strategic Events Management?
Inhoud studie
Experience
Bachelor vs master

Opbouw van de studie

Studie-inhoud

In nauwe samenwerking met het werkveld hebben we in kaart gebracht welke kennis en vaardigheden professionals in de hectische en veranderende evenementenbranche nodig hebben. Op basis hiervan is het studieprogramma van de part-time masteropleiding Strategic Events Management ontwikkeld.
 
Die samenwerking met (evenementen)organisaties in het werkveld is kenmerkend voor de opleiding. Alles is met elkaar verbonden, dus we leren je vooral om altijd de connectie te blijven maken tussen het theoretische concept van Strategic Value Creation en ervaringen in de praktijk. Alleen dan kun je daadwerkelijk waarde toevoegen met werkbare en betekenisvolle initiatieven voor individuen, gemeenschappen, bedrijven en de maatschappij als geheel. 

De Master Strategic Events Management is een part-time opleiding (60 ECTS) die in totaal twee jaar duurt. Het concept van Strategic Value Creation is de rode draad in de opleiding.

Jaar 1

In het eerste jaar werk je aan de modules Innovation & Change, Business Strategy, Sustainability & Responsibility, Event Marketing en Experience Design. Dit doe je in onze learning community waarin je samenwerkt met je medestudenten die ook allemaal werkzaam zijn in de evenementenbranche. Op die manier kun je je kennis en expertise snel verdiepen. 

Jaar 2

In het tweede jaar werk je aan de modules Collaboration & Co-Creation en Strategic Value Creation. In de learning community start je met de voorbereiding op je afstuderen. Afstuderen doe je in de context van je eigen werkomgeving in de evenementenbranche en leidt uiteindelijk tot een voor jou relevant afstudeerportfolio.

Introductieclips over de modules  
Wil je alvast meer weten over wat de studie nu precies inhoudt? Bekijk het curriculumbord en klik op de modules hieronder om de introductieclip in een nieuw venster te openen.


Meer weten? Bekijk de videopresentatie

Studiemethode

Elke dinsdag word je op campus verwacht voor een onderwijsdag (10:00-18:00 uur). Deze dinsdagen bestaan onder andere uit interactieve colleges, gastcolleges, masterclasses, seminars/workshops en learning community sessies. Gedurende het collegejaar bezoek je enkele bedrijven. Regelmatig presenteer je je resultaten aan docenten en je evalueert gezamenlijk het studieproces.  

Naast de lesdag op de campus, heb je per week ongeveer 12 uur zelfstudie, bestaande uit literatuurstudie en het werken aan opdrachten. Dit combineer je met je baan in de events industrie. Het voordeel is dat je de opgedane kennis vaak direct kunt toepassen binnen het bedrijf waar je voor werkt.  

Een ervaren team van docenten geeft je inzicht in strategisch management, verantwoord ondernemen, stakeholdermanagement, analyse & marketing, innovatie, Experience Design en Strategic Value Creation.  

Studiebelasting en coaching

De Master Strategic Events Management is een part-time opleiding voor professionals in de evenementenbranche. De masteropleiding duurt twee jaar en staat voor 60 ECTS in totaal.

Om je een idee te geven: 1 ECTS-studiepunt staat gelijk aan 28 studie-uren. Dit komt neer op een totaal van 20 uur onderwijs en zelfstudie per week. Je krijgt één dag per week les op de campus (8 uur). Daarnaast werk je ongeveer 12 uur per week zelfstandig aan je studie.

Je studeert in een kleinschalige omgeving en docenten hebben tijd en aandacht voor jouw inhoudelijke vragen. Met je docent, en ook met de coördinator van het programma, kun je studiegerelateerde zaken bespreken. Als je persoonlijke dingen wilt bespreken, die van invloed kunnen zijn op je studievoortgang, dan kan dat met onze studentendecaan.

Al je medestudenten werken in de evenementenbranche. Door intensieve samenwerking versterk je elkaar en je kunt veel van elkaar leren. We werken samen in een learning community die bestaat uit studenten, event professionals, docenten en coaches. Dit vraagt om een actieve en inhoudelijke bijdrage van jou als masterstudent. Het mooie is dat je je netwerk uitbreidt en de kans krijgt jouw werk in de evenementenbranche verder te professionaliseren. Je werkt namelijk aan innovatieslagen die je direct kunt toepassen in je eigen werkomgeving.

Een typische week

Dinsdag  

  • 10:00-12:00      Learning Community sessie 
  • 12:00-13:00      Les over Megatrends 
  • 13:00-14:00      Lunch met tweedejaars studenten 
  • 14:00-15:00      Les over Megatrends 
  • 15:00-18:00      Transformative Organisations and System Thinking 

Op andere dagen werk je en doe je aan zelfstudie.  


Studentenwelzijn 
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden. 
 

Gastcolleges, studiereizen en bedrijfsbezoeken

Omdat we de connectie met het werkveld belangrijk vinden, organiseren we tijdens jouw masterstudie meerdere gastcolleges en bedrijfsbezoeken. Het gebeurt ook dat we naar een bedrijf of organisatie gaan waarvoor een masterstudent werkt. 

Wat deze opleiding uniek maakt

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar? 

Met een bachelordioloma op het gebied van bijvoorbeeld vrijetijdsbesteding, evenementen, toerisme, sport, hotel, facility, cultuur, bedrijfskunde of economie ben je toelaatbaar tot de opleiding Master Strategic Events Management. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn. 

Informatie over toelatingsvoorwaarden


Wat kost deze studie? 

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld voor deze masteropleiding €1.820. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies etc.

Informatie over studiekosten


Hoe kan ik mij aanmelden?

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Doe je dit voor 1 mei dan kan je zeker beginnen met deze studie. 

Meer info over aanmelden

Ontdek of deze opleiding bij jou past

Wil je snel weten of onze kleinschalige studieomgeving iets is voor jou? Doe de test en binnen vijf minuten weet je of BUas bij jou past. (De quiz is Engelstalig).


Naar de quiz

De CCO van ID&T

Nederland is toonaangevend op het gebied van elektronische muziekevenementen. Om voorop te blijven lopen, moeten we getalenteerde jongeren opleiden tot professionals, vooral in de strategische aspecten van het werk. Als toekomstig evenementenmanager moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat alle betrokken partijen nauw samenwerken en dezelfde waarden delen. Deze masteropleiding zal jonge professionals helpen om de vaardigheden hiervoor te ontwikkelen.

Martijn

CCO ID&T

Onze business vraagt om een ‘next-level’ generatie

Tegenwoordig draait alles in onze business om evenementenstrategie, bedrijfsmodellen en investeringsrendement van evenementen – en dit alles in een snel veranderende omgeving. Het vraagt om een nieuwe, ‘next-level’ generatie professionals die de uitdaging aangaan om de stap naar dit volgende niveau in de vrijetijdsindustrie te zetten. Ik ben ervan overtuigd dat deze masteropleiding zal helpen om professionals met precies deze kwaliteiten op te leiden en hen naar dit nieuwe tijdperk zal leiden.

Michiel

MICE Sales Director van de Venues Division bij GL Events, General Manager bij World Forum Den Haag

Je gaat het grote plaatje zien

Deze masteropleiding laat je het grotere plaatje zien. Het gaf me nieuwe kennis en inzichten, en ik leerde dat strategisch ook van toepassing is op kleine dingen. Na mijn afstuderen ben ik meer strategische rollen gaan vervullen en was ik klaar voor nieuwe stappen. Het feit dat alle opdrachten direct gekoppeld waren aan mijn dagelijkse werk, maakte dit programma zo nuttig voor mij. Iedere module kon ik alles wat ik leerde meteen toepassen in mijn werk!

Karine

Afgestudeerd| Master Strategic Events Management

Wat kan je doen na de opleiding?

Na afronding van deze masteropleiding krijg je de titel Master of Arts en kun je aan de slag bij diverse (events) organisaties. 

Onze afgestudeerden gaan bijvoorbeeld aan de slag voor business events, publieke events, bedrijven die events inzetten zoals ASML, (e-)sports organisaties, non-profit goede doelen organisaties, events venues zoals World Forum The Hague en Ahoy Rotterdam of bij de (lokale) overheid zoals een gemeente of provincie.