Kies je richting binnen CMGT

Design & Production
Leer alles over de game development cyclus, van concept development tot testen van prototypes en levels.

Programming
Deze studierichting bereidt je voor op een rol als hardware of software engineer in de creative media of games industrie.

Visual Arts
Leer alles over 3D modelling, texturing, rendering, tekenen en animatie.
Werk samen zoals in de echte game-industrie
Hoewel je je specialiseert, werk je tijdens de opleiding intensief samen met studenten uit de andere richtingen. In een gesimuleerde game studio vorm je multidisciplinaire teams – net als in de professionele praktijk.
Daarbij ontwikkel je niet alleen je eigen vaardigheden, maar leer je ook hoe je effectief samenwerkt, communiceert en resultaatgericht projecten uitvoert binnen een team.
Werk van studenten
Studiekeuzeactiviteiten
Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten.
Toelating & selectie
Deze game-opleiding bereidt je voor op een toekomst in de internationale game-industrie. Je krijgt een brede kennis mee over game-technologie en verder ga je vooral werken aan vaardigheden.
Je leert alles over het ontwikkelen van games, gameplay en level design, 3D visual arts, animatie, audio, productie en programmeren. In onze simulatiestudio ga je natuurlijk aan games werken. Dat doe je individueel, maar ook samen met andere studenten.
Kies je richting
Je kiest vóór de start van je studie een afstudeerrichting, zodat je direct vanaf jaar 1 de rol neemt die het beste past bij jouw eigen interesses en ontwikkelwensen.
- Visual Arts
Als je voor Visual Arts kiest, dan bereiden we je voor op een rol als 3D modeller, animator, character artist of environment artist in de game-industrie. Je leert alles over 3D modelling, texturing, rendering, tekenen, animatie, en het bouwen van virtuele werelden.
- Design & Production
Heb je interesse in het Design & Production gedeelte van de gameindustrie? In deze richting bereiden we je voor op een rol als game designer, level designer, system/tech designer, of producer in de game-industrie.
- Programming
Ben je klaar voor een reis door de wereld van Programming? Deze studierichting bereidt je voor op een rol als software engineer in de creative media van games industrie, waaronder console, PC en handheld gaming consoles.
In het tweede jaar kun je ervoor kiezen om alsnog een ‘general developer’ te worden of je gaat verder in de richting die je in het eerste jaar hebt gekozen. Voorbeelden van rollen zijn character artist, graphics programmer en level designer.
Studiebelasting
De Games studie van BUas is één van de beste in de wereld. Het programma is uitdagend en zwaar. Je maakt lange dagen op de campus van BUas of bij een stagebedrijf. Houd er dus rekening mee dat deze studie je veel tijd kost. We zoeken studenten die echt geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van games en die ook al een beeld hebben van de verschillende rollen/banen in de game-industrie.
Investeer in je portfolio
Het leuk vinden om te gamen is niet genoeg. Voordat je bij ons begint, moet je al een portfolio kunnen laten zien. Daar moet je dus tijd in investeren. Daar staat tegenover dat je tijdens je studie je portfolio verder opbouwt, hierbij wordt je geholpen door professionals uit de internationale game wereld. Dit helpt je bij het vinden van jouw plek in de game-industrie.
Toelatingsvoorwaarden
Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Media and Game Technologies.
CMGT in 3 jaar met een vwo diploma
Met een vwo diploma kun je je hbo-bachelor in Creative Media and Game Technologies in 3 jaar halen.
Je start in de studierichting waarvoor je bent geselecteerd en moet in 1 jaar je propedeuse halen. Daarna volg je het tweede jaar dat inhoudelijk gelijk is aan jaar 2 van de vierjarige opleiding. In het derde jaar ga je afstuderen met een stage en/of een project. Zo’n project kun je individueel doen of in teamverband. Je wordt altijd individueel beoordeeld.
Wil je meer weten over het driejarige traject voor vwo’ers, neem dan even contact op via [email protected].
Portfolio-opdracht
Om toegelaten te worden tot een van de drie richtingen vragen we je deel te nemen aan een selectieprocedure. Onderdeel van deze procedure is het maken van een portfolio-opdracht.
Wanneer je opdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt je opdracht besproken, maar ook je eerder gemaakte werk.
Portfolio-opdracht per richting
- Programming: het schrijven van een kleine 2D of 3D single-player game gebaseerd op het thema 'Collide'.
- Design & production: Voor de richting Design & Production vragen we je een klein spel ontwikkelen. Dit spel moet getest zijn met de doelgroep.
- Visual Arts: Voor je aanmelding voor de richting Visual Arts stel je een portfolio op waaruit je proces en voortgang blijkt bij het uitvoeren van een bepaalde taak. Deze 'taak' is het maken van een nauwkeurig en technisch vaardig 3D-model van een muziekinstrument, bijvoorbeeld een trompet, viool, vleugel of drumstel, op basis van first-hand observations.
Wat deze opleiding uniek maakt


Sounds of Shadows
David Lammers, a third-year Design & Production student at Breda University of Applied Sciences, recently worked on the horror game ‘Sounds of Shadows,’ which was nominated for the Dutch Game Awards.


The best teachers
From working on major films like Tangled and Frozen at Disney to setting up an animation department at Art Center in Pasadena and working for companies such as Blizzard and Riot, Marlon's career is nothing short of inspiring.


#3 in 2025 global ranking
We are ranked #3 in the world and #2 in Europe among the best video game schools.

Leer alles over Unreal Engine
We zijn er trots op een Gold Academic Partner van Unreal Engine te zijn. Met gecertificeerde Unreal Engine-trainers in ons team leren we zowel studenten als professionals alles over deze krachtige real-time game engine. Ontdek meer over onze cursussen