Master Tourism Destination Management

Master
1 jaar
Voltijd
Engels

Wil je onderzoeken hoe je de toekomst van toeristische bestemmingen op een verantwoorde, veerkrachtige en duurzame manier vorm kunt geven? En wil je studeren op 4 locaties in de wereld? Dan is de Master Tourism Destination Management iets voor jou!  

Met deze opleiding ontwikkel je je als jonge professional met skills en competenties om complexe uitdagingen en kansen aan te gaan waar toeristische bestemmingen mee te maken hebben. Je leert verschillende perspectieven kennen van diverse stakeholders zoals toeristen, de lokale bevolking, bedrijven, overheden en NGO's. Je past het geleerde ook toe in de praktijk en doet veldonderzoek op vier verschillende bestemmingen in de wereld, waarbij je de diversiteit en interculturele dynamiek van toerisme zelf ervaart.

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

Wat is Tourism Destination Management?

Waarom deze opleiding bij BUas?

  • Drie maanden veldonderzoek op drie verschillende bestemmingen in de wereld
  • Uitstekende kans om je internationale netwerk uit te breiden
  • Internationaal erkend door UNWTO en THE-ICE 

De master Tourism Destination Management in beeld

Opbouw van de studie

Studie-inhoud

Toerisme is en blijft een dynamische en snelgroeiende sector en dit biedt mogelijkheden tot een interdisciplinair studie- en onderzoeksgebied. De toeristische sector leidt tot economische voordelen, groei en kansen voor mensen en bedrijven in bestemmingsgebieden. Tegelijkertijd blijft het voor veel organisaties een uitdaging om de vraag - van toeristen in de gebieden van herkomst - en het aanbod - op de toeristische bestemmingen - op elkaar af te stemmen. Effectief management van dit soort veranderingen en het opbouwen van veerkrachtige bedrijven en bestemmingen vereist kennis en expertise, die nauw verweven is met de bestemmingsgebieden zelf. 

Deze master is opgebouwd in drie fases. De eerste fase in Breda, met een duidelijke nadruk op theorie, is de voorbereiding op de tweede en derde fase. De tweede fase vindt plaats op drie verschillende soorten toeristische bestemmingen. De nadruk ligt op de toeristische praktijk onder verschillende omstandigheden en je werkt in internationale onderzoeksteams van studenten. In de laatste fase schrijf je je scriptie waarin praktijk en theorie worden samengebracht, en waarbij je streeft naar nieuwe inzichten, theorieën of generalisaties.  

De opleiding duurt 12 maanden en bestaat uit drie fases: 

Fase 1 – Theorie in Breda

Tijdens de eerste fase van 5 maanden doe je theoretische kennis op en ontwikkel je je professionele vaardigheden. Hierdoor ben je in staat de huidige situatie en het beschikbare potentieel voor ontwikkelingsstrategieën op verschillende toeristische bestemmingen doeltreffend te analyseren. Ook bestudeer je bestemmingstheorieën, modellen, ontwikkelingen, praktische casussen en individuele opdrachten.  

In de eerste fase komen de volgende vakken aan bod: 

  • Destination Stakeholders and Policy (6 ECTS)    
  • Contemporary Marketing, Context and Trends (6 ECTS)  
  • Destination Development, Finance and Organisation (6 ECTS)  
  • Context Related Research (4 ECTS)  
  • Cross Cultural Studies (3 ECTS)  
  • Research Process & Methods (3 ECTS)  
  • Team Performance and Creative Leadership (2 ECTS)

Hieronder vind je enkele vakken toegelicht:

  • In Destination Development, Finance and Organisation leer je over de economische impact van toerisme, hoe toerismegerelateerde projecten en evenementen gefinanciërd worden en hoe projectmanagement werkt.  
  • In Team Performance and Creative Leadership leer je over hoe je het beste kunt communiceren tussen culturen. Je leert de juiste vaardigheden, tools en competenties toe te passen als team om een nieuw project te starten, de groepsdynamiek te begrijpen en daarnaar te handelen.  
  • Bij Destination Stakeholders and Policy leer je meer over verschillende concepten van stakeholder modellering, waarbij je de relaties en belangen van betrokkenen in kaart brengt. Je leert ook over stakeholder dilemma’s en de verbanden met actuele ontwikkelingen in het toerisme. Je maakt een toeristische visie en een masterplan. 
Fase 2 - Veldonderzoek

In de tweede fase, van 3 maanden, voer je opdrachten uit op drie verschillende bestemmingen over de hele wereld die ieder in een andere fase van ontwikkeling zitten. Deze opdrachten worden gemaakt door docenten in samenwerking met stakeholders die betrokken zijn bij de ontwikkeling van toeristische bestemmingen in de regio. Je doet ruime interculturele ervaring op om de gewenste contextuele informatie te ontdekken. Elke projectgroep krijgt een ander stakeholderperspectief toegewezen en moet onderzoek doen naar de mogelijke, waarschijnlijke of wenselijke toekomst van hun gebied/wijk/regio.  

Je reist met je hele klas naar 3 verschillende, vooraf vastgestelde bestemmingen. Je bent op elke bestemming ongeveer 1 maand. Je mag zelf bepalen waar je overnacht en met wie. De projectgroep waarmee je het onderzoek uitvoert wordt vooraf bepaald door de docenten. 

We proberen een verscheidenheid aan bestemmingen te selecteren die bekend zijn met ontwikkelingen en dynamiek, veel contacten hebben met bedrijven, overheidsinstellingen en hogescholen, waar onderzoek in het Engels kan worden gedaan en die culturele verschillen bieden.  

De definitieve beslissing over de mix van bestemmingen wordt genomen na de start van het programma. In het verleden hebben we onder andere Australië, Thailand, Maleisië, Sri Lanka, Cambodja, Indonesië, Chambéry, Malta en Singapore bezocht. 

Lees hier een verslag van de tweede bestemming van fase 2, Penang in Maleisië

Fase 3 – Scriptie

Met het schrijven van een scriptie, pas je je onderzoek vaardigheden toe en geef je blijk van inzicht in het vakgebied tourism destination management vanuit professioneel en academisch oogpunt. Een scriptie is een individuele opdracht, die zorgvuldig wordt begeleid door een van onze docenten.  

Onderwerpen  
Het schrijven van een scriptie vereist een aanzienlijke inspanning. Het is dan ook vaak zo dat de student persoonlijke motivatie en interesse voor het onderwerp heeft. Kom je tijdens het schrijfproces tot (nieuwe) ideeën? Dan zijn de docenten altijd bereid om die met je te bespreken. Al in fase 1 word je gevraagd een onderwerp te bedenken en begin je met het schrijven van je onderzoeksvoorstel. In principe moet het onderwerp van de scriptie een onderwerp of een vraagstuk in een internationale toeristische context zijn. De uiteindelijke scriptie moet in het Engels worden geschreven, tenzij een andere taal geschikter is. Een paar recente voorbeelden van scriptie zijn: 

  • Bruggen versterken - Hoe een Nederlandse touroperator de samenwerking met hun Indonesische partners kan verbeteren 
  • Ontwikkeling en toepassing van Smart City-praktijken in landelijke bestemmingen. Hoe kan regeneratief toerisme mogelijk plaatsvinden? 
  • Ervaringen en motieven achter de keuze van toeristen voor bestemmingen met paranormale activiteit - een casestudy van Hoia Baciu Forest, Roemenië.  
  • Meer voorbeelden zijn hier te vinden. 

Samenwerken met een externe opdrachtgever 
Je kunt ervoor kiezen je scriptie te schrijven in nauwe samenwerking met een externe opdrachtgever. Dit betekent dat je samenwerkt met een industriepartner van BUas of een zelfgekozen internationale toeristische organisatie waardoor je je onderzoeksproject een extra en professionele dimensie meegeeft. Ook kan je onderzoek in overleg aansluiten bij één van de onderzoekslijnen binnen BUas. Veel studenten schrijven echter een zelfstandige onderzoek scriptie en reizen naar een toeristische bestemming om hun onderwerp uit te diepen.  

Onderzoekslocatie   
Het doen van onderzoek en het schrijven van een scriptie in deze derde fase kan overal ter wereld plaatsvinden. Het mondelinge eindexamen vindt plaats in Nederland. De meerderheid van de studenten studeert eind augustus af, waardoor dit programma een fulltime programma van 12 maanden is. 

Bekijk het curriculumbord


Meer weten? Bekijk de videopresentatie

Wetenschappelijk (wo) versus beroepsonderwijs (hbo) onderwijs

Het studeren voor een wo-bachelordiploma is echt anders dan voor een hbo-bachelordiploma. Hieronder vertellen we op hoofdlijnen wat er in het wetenschappelijk onderwijs (wo) anders is.   

  • In een wo-opleiding doe je meer onderzoek dan in het hbo en je leert hoe je wetenschappelijke theorieën en modellen kunt gebruiken. Je leert hoe je vraagstukken in een breder maatschappelijk perspectief plaatst. 
  • Een wo-opleiding bereid je voor op een strategische rol, waarin analytische vaardigheden en kritisch reflecteren heel belangrijk zijn. Een hbo-opleiding bereid je voor op een operationele of managementfunctie. 
  • In een wo-opleiding doe je veel literatuuronderzoek en schrijf je (individueel en zelfstandig) onderzoeksrapporten en papers. In een hbo-opleiding werk je veel in projectgroepen met andere studenten aan praktische opdrachten. 
  • Een hbo-opleiding leidt je vooral op voor werk in een specifieke sector, terwijl een wo-diploma je meer flexibiliteit biedt, omdat je vanuit een breder perspectief hebt leren denken en werken.   

Studiemethode

Wij bieden je een kleinschalige, internationale studieomgeving. Het aantal studenten in de masteropleiding varieert elk jaar tussen de 30 en 50, waarvan circa 50% internationale studenten. Je start met één klas met alle studenten. Gedurende fase 1 wordt de klas opgesplitst waar nodig voor workshops, consultancybijeenkomsten en groepswerk.  

Tijdens fase 2 werk je in groepjes, onder begeleiding van 2 supervisors die gedeeltelijke op locatie aanwezig zijn en gedeeltelijk online begeleiding bieden. Aan het einde van iedere bestemming lever je een verslag in en houd je een groepspresentatie.

In fase 3 werk je zelfstandig en kun je online begeleiding en feedback krijgen van je supervisor. Je eindproduct bestaat uit een scriptie en een mondelinge verdediging van dit stuk.

Tijdens deze master heb je geen tentamens. Je behaalt je studiepunten door het inleveren van portfolio’s, verslagen en het geven van presentaties. Voor sommige vakken ga je op bedrijfsbezoek of krijg je ter plekke een opdracht.

Studiebelasting en coaching

De hbo Master Tourism Destination Management is een eenjarige, voltijdse opleiding van gemiddeld 40 uur per week. De totale studiebelasting is 60 ECTS. Om je een idee te geven: 1 ECTS staat gelijk aan ongeveer 28 studie-uren per week. Houd er rekening mee dat dit programma echt 12 maanden duurt. We starten in de laatste week van augustus en het merendeel studeert ook in de laatste week van augustus van het opvolgende jaar af. 

Je hebt dagelijks contact met een gespecialiseerd team van docenten, gastdocenten, academici en professionals uit de toeristische sector. De operationeel manager Ineke is ook altijd beschikbaar om je te helpen bij de dagelijkse gang van zaken. 

Een typische week

Iedere week is anders ingedeeld. Het aantal dagen met lessen varieert van week tot week. Hieronder zie je een voorbeeld van een gemiddelde week.

Maandag

  • 09:30-10:30 Introductie college CCS (Cross Cultural Studies) 
  • 11:00-12:00 Gastcollege CRR (Context Related Research) 
  • 12:00-12:30 Lunch 
  • 12:30-14:30 Werken aan groepsopdrachten met klasgenoten*  
  • 14:30-16:00 Workshop CMCT (Contemporary Marketing Context and Trends)

Dinsdag

  • 14:00-15:00 College CRR (Context Related Research) 
  • 15:00-17:00 Consultatie sessie CMCT (Contemporary Marketing Context and Trends)

Woensdag

  • 9:30-11:30 Workshop CCS (Cross Cultural Studies)  
  • 11:30-13:30 Seminar CMCT  
  • 13:30-14:00 Lunch 
  • 14:00-15:00 College CCR (Context Related Research) 
  • 17:00-19:00 Maandelijkse master borrel op campus samen met de studenten van andere BUas masters

Donderdag

  • 9:30-12:00 Presentaties CMCT (Contemporary Marketing Context and Trends) 
  • 12:00-13:00 Lunch en vrije tijd 
  • 13:30-15:30 Gastcollege (Context Related Research) 
  • 15:30-17:00 Werken aan groepsopdrachten met klasgenoten*
  • Vrijdag 
    Werken aan opdrachten vanuit huis

*Deze momenten zijn door de studenten zelf ingepland, je bent hierin vrij om zelf te bepalen met je groepje wanneer je aan je opdracht werkt.  

 

Studentenwelzijn 
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden. 

Gastcolleges, studiereizen en bedrijfsbezoeken

Tijdens deze master krijg je regelmatig gastcolleges van professionals uit de industrie. Enkele voorbeelden van voorgaande jaren zijn:

  • Dr. Andrew Mzembe over duurzaam innovatie management in toerisme. 
  • George Arbuckle over luchtvaart en duurzaamheid 
  • Prof. Claudio Milano over urban tourism en (on)mogelijkheden in tijden van crisis. 

Tijdens fase 1 ga je voor sommige vakken een dag op pad. Je gaat een dag research doen in Amsterdam. Daarnaast ga je voor het vak Destination Stakeholders and Policy 2 dagen verschillende bedrijven bezoeken in Rotterdam.  

Naast Nederland, studeer je bij deze hbo master op drie verschillende plekken op de wereld waardoor je een ruime interculturele ervaring opdoet en een grondige kennis van toeristische bestemmingen ontwikkelt. Elke bestemming bevindt zich in een andere fase van ontwikkeling. Je doet onderzoek op drie verschillende bestemmingen. In de voorgaande jaren waren de bestemmingen: Australië, Thailand, Maleisië, Sri Lanka, Cambodja, Indonesië, Chambéry, Malta en Singapore bezocht.  

Wat deze opleiding uniek maakt

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar? 

Je bent toelaatbaar tot de Master Tourism Destination Management met een bachelordiploma (BA, BSc., BBA, B Com) op het gebied van toerisme, reizen, hotelmanagement, international business management, economie, recht, e-commerce, urban develoment, geografie, sociale wetenschappen of financiën. 

Informatie over toelatingsvoorwaarden

 

Wat kost deze studie? 

In het studiejaar 2025-2026 is het wettelijk collegegeld voor masteropleidingen €2.601. Naast het collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor de aanschaf van studiemateriaal zoals studieboeken. 

Informatie over studiekosten

 

Hoe kan ik mij aanmelden? 

Als je voldoet aan de toelatingseisen kun je je aanmelden voor deze opleiding. 

Meer info over aanmelden

Ontdek of deze opleiding bij jou past

Wil je snel weten of onze kleinschalige studieomgeving iets is voor jou? Doe de test en binnen vijf minuten weet je of BUas bij jou past. (De quiz is Engelstalig).


Naar de quiz

Leren, groeien en doelen bereiken

Mijn lessen zijn vooral bedoeld om studenten te leren kritisch na te denken en hen bewuster te maken van wat er allemaal in de wereld gebeurt, én in diverse toeristische bestemmingen. Het doel is op een methodische manier te werken aan probleemoplossende vaardigheden. Ik leer studenten om niet terug te deinzen voor moeilijkheden, om te leren van fouten en die te gebruiken om vooruit te komen. Ik vind ‘t heel mooi te zien hoe studenten leren, hoe ze groeien en hun doelen bereiken.

Rami Isaac

Docent Master Tourism Destination Management

Je leert je talenten beter in te zetten

Ik werk als Product Manager bij Silverjet Vakanties, wij zijn gespecialiseerd in het organiseren van luxe vakanties. De top van de top! In deze functie ben ik verantwoordelijk voor het hotelaanbod in Azië en Malta. Ik selecteer , inspecteer, onderhandel en zorg voor de juiste marketing inzet in samenwerking met alle hotels. Tijdens deze master werk je ook continu samen met mensen met verschillende achtergronden en kwaliteiten. Je leert je talenten beter inzetten, je zwaktes te erkennen en overall maakt het je flexibel. Daarnaast leer je hoe je stakeholders benadert voor interviews. Je ontwikkelt je netwerkvaardigheden dus ook sterk. Deze netwerk skills zijn heel nuttig in mijn werkomgeving. Letterlijk! Ik stond een keer boven op een berg in de Franse Alpen met mijn voeten in de sneeuw voor een interview.

Joost Bouwmeester

Product Manager bij Silverjet Vacations

De positieve kanten van toerisme maximaliseren

“Ik wist dat ik na het afronden van mijn studie terug wilde naar mijn thuisland om daar iets te betekenen voor onze mooie hoofdstad. Eén van de grootste uitdagingen in mijn werk is het uitvoeren van onze strategie op zo’n manier dat het recht doet aan de waarden van de stad – en dat het de positieve kanten van toerisme maximaliseert en de negatieve minimaliseert. In de master leerde ik de ‘fijne kneepjes’ van bestemmingsmanagement en ik leerde alles over trends in City Marketing. De module over Contemporary Marketing, Context & Trends vond ik ongelooflijk boeiend en heel eerlijk, deze module heeft mijn richting in toerisme uiteindelijk bepaald!”  

Julie Teclová

Marketing Specialist voor Prague City Tourism

Wat kan je doen na de opleiding?

Als afgestudeerde van de hbo Master Tourism Destination Management mag je de titel Master of Arts voeren en kom je in aanmerking voor internationale beleids- en adviesfuncties, internationale managementfuncties en onderzoeksfuncties op het gebied van reizen en toerisme. 

Meer informatie over na je opleiding