Een trap leidt naar drie vakantiewoningen van Moc Chau Island

Tourism and Hospitality Innovations

Master Sustainable Outdoor Hospitality Management

Master
1,5 jaar
Voltijd
Engels
Start 1 september 2025

Duurzame trends en innovaties in verblijfsaccommodaties groeien snel, waardoor er behoefte is aan ondernemende professionals. Deze master specialisatie van de Master Tourism Destination Management, met focus op sustainable outdoor hospitality management, bereidt je voor op een toekomst als ondernemer of manager in de outdoor hospitality industrie.

Het managen van outdoor hospitality bedrijven is complex en moet verduurzamen. Je leert theorie over duurzaam management van outdoor hospitality en gaat aan de slag in de bedrijven. Je studeert in Breda, Girona (Spanje) en Rijeka (Kroatië) en je ontvangt masterdiploma's van elk van de drie deelnemende universiteiten in dit Europese samenwerkingsverband.

  • QS World University Ranking

    No. 22 Worldwide and No. 2 in the Netherlands

  • Recognised by:

    UNWTO & ECA Quality

  • Studiekeuzeactiviteiten

    Wat is Tourism and Hospitality Innovations?

    Opbouw van de studie

    In semester 1 van de Engelstalige Tourism and Hospitality Innovations Master Specialisatie volg je colleges bij Breda University of Applied Sciences samen met studenten van de Master Tourism Destination Management.

    In semester 2 ga je naar Opatija, in Kroatië. Je duikt in de duurzame bedrijfsvoering van camping resorts en bezoekt bedrijven in Italië, Slovenië en Kroatië. Je krijg inzicht in bedrijfskundige uitdagingen op het gebied van parkontwerp, sustainable reporting, human resource management en strategisch management.  

    Na dit semester ga je twee maanden werken als trainee bij een van de bedrijven die wereldwijd met de master samenwerken. Dit biedt de mogelijkheid om in het hoogseizoen te werken en in het laagseizoen te studeren. Tegelijkertijd schrijf je een ontwikkelplan voor een outdoor hospitality bestemming. Voorbeelden van bestemmingen van huidige studenten zijn Italië, Duitsland, Frankrijk, Nederland en zelfs Rwanda!  

    In semester 3 ga je vervolgens naar de Universiteit van Girona (Spanje) en ontwikkel je je wetenschappelijke en bedrijfskundige vaardigheden verder. In de laatste maanden schrijf je een scriptie.  

    Een overzicht van alle vakken vind je hieronder. Stuur een e-mail naar [email protected] als je de volledige beschrijving van alle vakken wilt ontvangen. 

    Semester 1 – Breda University of Applied Sciences

    Dit semester gaat over 'Context of Tourism and Outdoor Hospitality’. Je krijgt verschillende studiemodules via hoorcolleges, workshops, excursies en gastcolleges. Wekelijks volg je verplichte lessen over deze modules: 

    • Destination Stakeholders Management (6 ECTS)
    • Contemporary Marketing, Context and Trends (6 ECTS)
    • Destination Development, Finance & Organisation (6 ECTS)
    • Team Performance & Creative Leadership (2 ECTS)
    • Cross Cultural Studies (3 ECTS)
    • Qualitative Research Process Methods (7 ECTS) 
    Semester 2 – University of Rijeka

    Vervolgens start het tweede semester. Tussen Februari en eind Mei ga je vakken volgen in 'Business Operations and Management'. Je reist naar de badplaats Opatija, Kroatië, een toplocatie in outdoor hospitality. De vakken richten zich op ontwikkelen van bedrijfsconcepten in outdoor hospitality, met excursies, opdrachten en een project voor een camping resort opdrachtgever. Je volgt verplichte lessen over: 

    • Financial Reporting (3 ECTS)
    • Sustainable Management in Outdoor Hospitality (9 ECTS)
    • Customer Relationship and Sales Management (6 ECTS)
    • Management and Operations (9 ECTS)
    • Outdoor Hospitality Innovation (3 ECTS) 
    Traineeship

    Vanaf juni, ga je als onderdeel van Business Operations, zelf aan de slag in een traineeship van twee maanden. Je werkt op een bedrijf naar keuze in de recreatiesector, zoals een campsite of ecolodge. Daarnaast werk je aan een adviesopdracht voor een outdoor hospitality toerismebestemming.  

    • Company Traineeship (12 ECTS)
    • Destination Transformation Project (6 ECTS) 
    Semester 3 – University of Girona

    Het derde semester tussen September en de kerstvakantie, brengt je naar Girona, Spanje. Dit semester richt zich op kritische analyse, strategisch denken en planning, met een nadruk op kritisch denken over duurzame kampeerstrategieën. Wekelijks volg je verplichte lessen over deze modules: 

    • Destination Economic Management (3 ECTS)
    • Sustainable Development of Tourism (3 ECTS)
    • Quantitative Research Methods (3 ECTS)
    • Tourism Science and Research (3 ECTS)
    • Management Skills (3 ECTS)
    • Revenue and Yield Management (3 ECTS)
    • Experience Design (3 ECTS)
    • Strategic Management (3 ECTS)
    • Food and Beverage Management (3 ECTS)
    • Financial Management of Tourism Products (3 ECTS) 
    Scriptie

    Nadat je de vakken in Girona hebt gevolgd, werk je tussen Januari en eind maart aan een scriptie over een relevant onderwerp met betrekking tot toerisme en outdoor hospitality bedrijven. Je scriptie is 12 ECTS waard. 


    Meer weten? Bekijk de videopresentatie

    Wij bieden je een kleinschalige, internationale studieomgeving. Het aantal studenten in de masteropleiding varieert elk jaar tussen de 5 en 10, waarvan circa 80% internationale studenten. In het eerste semester krijg je gedeeltelijk les met de studenten van de Master Tourism Destination Management. In Girona krijg je gezamelijke lessen met de bestaande Master Tourism Management & Planning.  

    Tijdens deze master behaal je je studiepunten door tentamens, het inleveren van portfolio’s, verslagen en het geven van presentaties. Voor sommige vakken ga je op bedrijfsbezoek of krijg je ter plekke een opdracht.

    Tourism and Hospitality Innovations is een voltijdse opleiding die 18 maanden duurt. De totale studiebelasting is 120 ECTS. Om je een idee te geven: 1 ECTS staat gelijk aan ongeveer 28 tot 30 studie-uren per week.Je kunt de opleiding combineren met werken in het hoogseizoen in campings of andere outdoor hospitality bedrijven. 

    Je hebt dagelijks contact met een gespecialiseerd team van docenten, gastdocenten, academici en professionals uit de outdoor hospitality sector. In elk van de drie universiteiten is een operationeel coördinator beschikbaar om je te helpen bij de dagelijkse gang van zaken. 

    Een typische week

    Hieronder vind je een voorbeeld van een typische week. Het lesrooster kan per week verschillen, dit is slechts een voorbeeld. 

    Maandag: 

    • 10:00-12:00 - Werken aan Contemporary Marketing, Context and Trends (CMCT) met groepje 

    Dinsdag: 

    • 08:30 - 09:30 – Werken aan Qualitative Research Process Methods (QRPM) met groepje
    • 09:30 - 13:30 - QRPM les
    • 13:30 - 14:00 - Lunch  
    • 14:00 - 16:00 - CMCT college 

    Woensdag: 

    • 14:30 - 16:30 - CMCT college
    • 16:30 - 17:30 - CMCT consultative uur 

    Donderdag: 

    • 09:00 - 11:00 – Werken aan CMCT met groepje
    • 11:00 - 12:00 - Gastcollege Destination Stakeholders Management (DSM)

    Vrijdag: 

    • 10:00 - 12:30 – Werken aan CMCT met groepje
    • 13:00 - 15:00 - CMCT Workshop   


    Studiecoaching
    Het is de bedoeling dat je de regie neemt over je eigen ontwikkeling tijdens je studie. Daar is het studieprogramma ook op ingericht. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om keuzevakken te volgen en je leiderschap skills te trainen. Je wordt hierin begeleid door een studiecoach en ook in projecten krijg je altijd een briefing en een deskundige begeleider die jou op weg helpt naar het gewenste eindresultaat. 

    Studentenwelzijn 
    BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden. 

     

    De master Tourism Destination Management kent drie verschillende tracks. Naast de specialisatie Tourism and Hospitality Innovations kun je ook kiezen voor twee andere master specialisaties. 

    • Urban Tourism and Mobility: deze specialisatie richt zich op stedelijk toerisme en stadsplanning, de uitdagingen van overtoerisme en drukte, stedelijke placemaking en stedelijke en interstedelijke duurzame mobiliteitskeuzes.
    • Tourism Destination Management: hier leer je onderzoeken hoe je de toekomst van toeristische bestemmingen op een verantwoorde, veerkrachtige en duurzame manier vorm kunt geven.

    Tijdens deze master krijg je regelmatig gastcolleges van professionals uit de industrie of ga je op bedrijfsbezoek. Enkele voorbeelden hiervan zijn:  

    • Bedrijfsbezoeken: Camping de Leistert, Beekse Bergen, Camping Las Dunas
    • Gastcolleges: Ramon van Reine (ACSI), Uwe Frers (PINCAMP), Richard Otten (zelfstandig ondernemer in toerisme, recreatie en vrije tijd) 

    Bij BUas ontwikkel je je ondernemersvaardigheden binnen alle opleidingen. Daarnaast kun je je aansluiten bij BUas Startup Support (BUSS), waar je netwerkbijeenkomsten bijwoont en begeleiding krijgt van een startup coach. 

    Wil je afstuderen met je eigen bedrijf? Dat kan bij elke academie, al geldt soms een selectieprocedure. Of je nu al omzet draait of net een idee hebt, BUas Startup Support helpt je verder. 

    Lees meer over het  opzetten van je eigen onderneming.  

    Studeer op drie locaties in Europa

    Toelating & aanmelding

    Wanneer ben ik toelaatbaar? 

    Je bent toelaatbaar met een bachelordiploma (BA, BSc, BBA, B Com), bijvoorbeeld op het gebied van toerisme, reizen, facility management, hotelmanagement, international business, management, economie, recht, e-commerce, urban development, geografie, sociale wetenschappen of financiën. 

    Bekijk de toelatingsvoorwaarden

     

    Wat kost deze studie? 

    De kosten van deze studie zijn opgebouwd uit bedragen die je aan de verschillende hogescholen betaalt. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc.

    Lees meer over studiekosten

     

    Hoe kan ik mij aanmelden?

    Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Je kunt je tot 15 augustus aanmelden, maar vanwege de zomervakantie raden we je aan dit voor 1 juli te doen.

    Meer info over aanmelden

    Ontdek of deze opleiding bij jou past

    Wil je snel weten of onze kleinschalige studieomgeving iets is voor jou? Doe de test en binnen vijf minuten weet je of BUas bij jou past. (De quiz is Engelstalig).


    Naar de quiz

    Een meisje klikt iets aan op haar telefoon

    Wat anderen zeggen over deze opleiding

    Campings zijn als kleine dorpen

    "Campings zijn als kleine dorpen en tegelijkertijd is de campingsector een ingewikkeld fenomeen. Als je de leiding hebt op een camping, moet je goed voorbereid zijn en met een divers team kunnen werken. Je moet absoluut veelzijdig zijn.In deze masteropleiding is het volgen van colleges aan de universiteit belangrijk, maar stages op campings evenzeer. Theoretische kennis wordt dus gecombineerd met praktische ervaring. Zo wordt een zeer veelzijdige master aangeboden, die studenten de mogelijkheid biedt om vele afdelingen van campings te doorlopen. Met andere woorden, het is zeer relevant om het leven op campings te leven en de realiteit ervan te ontdekken."

    Miquel Gotanegra Portell

    President van de Girona Campsites Association & CEO van de Terraza Grup

    Portretfoto van Jos van der Sterren

    Het geeft mij echt voldoening om studenten te helpen

    “Het geeft mij echt voldoening om studenten te helpen met hun veldonderzoek en traineeship, juist omdat deze projecten hen in staat stellen om buiten hun comfortzone te werken, in verschillende culturen, waar ze hun ogen goed open moeten houden om de context te begrijpen. Ik neem hen mee in die complexe realiteit en hoe je hierin een toeristisch bedrijf duurzaam kunt ontwikkelen. We moeten de aarde en de mensen die we ontmoeten simpelweg met respect behandelen als we de aantrekkingskracht en het potentieel van toerisme niet om zeep willen helpen!” 

    Jos van der Sterren

    Docent & onderzoeker BUas

    Portretfoto van Danica

    Een geweldige kans

    "Ik denk dat dit nieuwe masterprogramma een geweldige kans is, omdat het meerdere studies combineert en duurzaamheid een belangrijk onderwerp is in de industrie. Het personeel was zeer behulpzaam en ondersteunend tijdens het sollicitatieproces, en hun passie en toewijding om bij te dragen aan de verbetering van de outdoor horecabranche verzekerde mij ervan dat dit de juiste keuze voor mij is."

    Danica Bošnjak

    Student

    Een houten vakantievilla in een bos

    Wat kan je doen na de opleiding?

    Afgestudeerden van Tourism and Hospitality Innovations hebben recht op drie graden:

    • Master of Arts (BUas)
    • Master of Science (UdG)
    • Master of Economics (University of Rijeka)
    Voorbeelden van mogelijke carrières en toekomstige banen: 
    • Marketing Manager voor Landal GreenParks,
    • Human Resource Manager voor Valamar Riviera,
    • Concept designer bij OYO Vacation Homes,
    • Resort Landscape Designer bij Pierres et Vacances,
    • Parkmanagers van een international Holiday park.