Waarom MBA Imagineering studeren bij BUas?
- Je profiteert van een groot en internationaal netwerk van organisaties, universiteiten en alumni, waarmee je samenwerkt in reallife projecten en ervaringen deelt.
- De interculturele classroom, met een grote diversiteit aan culturele en disciplinaire achtergronden, is de beste leeromgeving die je je kunt wensen.
BUas Quiz
Op zoek naar een master opleiding in de richting van tourism, leisure of imagineering?
Doe deze korte quiz en ontdek welke master voor jou de beste match is.
Opbouw van de studie
De opleiding
De wereld verandert snel en de samenleving is complexer dan ooit. We zien de uitputting van natuurlijke hulpbronnen dat leidt tot allerlei transitievraagtukken. Dit gaat tevens gepaard met de enorme groei van connectiviteit, creativiteit en innovatie. Dat maakt dat een nieuwe en andere benadering en aanpak van vraagstukken nodig is. De complexiteit waarmee bedrijven en organisaties te maken hebben, vraagt om een open en non-lineaire aanpak. Imagineering is een design methodologie dat ingebed is in Complexity Theory en in de kern verder gaat dan alleen design, business modelling of verandermanagement.
Imagineering is een design methodologie die bedrijven, organisaties en gemeenschappen in staat stelt zich strategisch te bewegen op basis van co-creativiteit, zelforganisatie en emergence. Imagineering gaat in de kern dus verder dan alleen veranderen en innoveren. Het doel is een organisatorische transformatie te realiseren die niet alleen waarde toevoegt aan de organisatie en haar stakeholders, maar juist ook aan de samenleving als geheel.
De MBA Imagineering geeft je een dieper theoretisch inzicht in organisational design en transformatie van bedrijfslogica. Je wordt uitgedaagd op je analytische, proactieve, probleemoplossend en kritisch denkvermogen. Je versterkt je innovatiekracht en ontwikkelt kennis en vaardigheden hoe je een innovatieproces in een organisatie kan ontwerpen en implementeren. Een belangrijke vaardigheid die je leert is het faciliteren van veranderprocessen door het stimuleren van samenwerking en creativiteit in een groep.
Curricculum
Tijdens de MBA Imagineering ga je op expeditie en verken je de belangrijkste principes van Imagineering als design methodologie. De essentie is hoe je complexe vraagstukken in bedrijven en organisaties kunt benaderen vanuit het verbeeldingskracht en collectieve creativiteit.
Het onderwijsprogramma is opgebouwd uit drie lesblokken (van september t/m begin maart). Elk blok duurt zes weken en eindigt met een examenweek. Naast de theoretische colleges bestaat het programma met name uit interactieve sessie, activiteiten, workshops en het uitvoeren van opdrachten. Het vierde en laatste blok staat in teken van uitvoeren van je eigen research-based Imagineering project voor een bedrijf, organisatie of community.
Het studieprogramma (60 ECTS) duurt 1 jaar voor reguliere studenten en 18 maanden voor studenten die de executive variant volgen. Gedurende de gehele opleiding staat je persoonlijke en professionele ontwikkeling als Imagineer centraal. Tevens worden studenten uitgedaagd zelf interventie workshops te ontwerpen en te faciliteren om zo ervaring op te doen.
- Blok 1: Inspiration
Dit eerste blok ‘Inspiration’ richt zich op het brede theoretische kader van de masteropleiding. Het bestuderen van processen van waardecreatie en verandering, innovatie en emergentie vanuit het complexiteit- ofwel ervaringsperspectief. Complexe adaptieve systemen en complexiteitsdenken staan centraal in blok 1, om een ander academisch perspectief op de werkelijkheid te geven. Het perspectief van complexiteit geeft aanleiding tot een andere dynamische kijk op verandering en innovatie in menselijke systemen die we hebben ontwikkeld in de ontwerpmethodologie van Imagineering.
- Blok 2: Ideation
In het kader van het tweede blok 'Ideation' verken je creatieve processen binnen organisaties en mogelijkheden voor transformatie. Het blok is opgedeeld in theoretische, materiële, praktische voorbeelden en activiteiten die de discussie voeden en uitnodigen tot reflectie over creativiteit, innovatie en zingeving; de basiscomponenten voor organisatorische, zakelijke en sociale transformatie. Je wordt ondergedompeld in de wereld van co-creatie, verbeelding en dialoog; een wereld die een sterke impact heeft op transformatieve processen. Bovendien krijg je de kans om te leren hoe de Imagineering ontwerpmethodologie wordt toegepast en hoe je kunt ontwerpen voor sociale systemen. Hierbij pas je theoretische kaders uit verschillende disciplines toe en formuleer je een kritische mening over de complexiteit van organisatorische, zakelijke en sociale ontwikkeling, bijvoorbeeld tijdens ons hackaton project.
- Blok 3: Implementation
Het derde blok van het opleiding, 'Implementation', heeft als doel inzicht te bieden in de managementvraagstukken die zich voordoen wanneer 'continue creatieve business ontwikkeling’ een kerncompetentie van de organisatie moet zijn. Voortbordurend op de Inspiration en Ideation fases, richt de Implementation fase zich op het zodanig inrichten van de organisatie dat het experience concept optimaal kan worden gerealiseerd.
Aan de hand van echte business cases wordt je in dit blok blootgesteld aan het daadwerkelijk toepassen van Imagineering als methodiek en proces om organisaties, bedrijven en samenlevingen te helpen van hun fixatie op de industriële logica over te stappen naar het functioneren in de genetwerkte co-creatieve logica.
- Blok 4: Uitvoeren van het onderzoeksgerichte Imagineering-project
Het vierde blok is gewijd aan het uitvoeren van het onderzoeksgerichte Imagineering-project bij of in samenwerking met een applicatiebedrijf. Dit betekent dat je door middel van de eindproducten moet aantonen dat je een professionele Master Imagineering bent. Met andere woorden, je dient in staat te zijn om zakelijke en sociale processen te faciliteren, te (co)creëren en te (her)ontwerpen met als doel een transformatieve organisatieverandering teweeg te brengen op een vindingrijke, informatieve en sociaal-gemedieerde manier. Bij het toepassen van een Imagineering denkwijze in dit afstudeerproject neem je als student drie duidelijke rollen in: die van de onderzoeker, de co-creatieve katalysator en de ontwerper.
Gedurende de hele opleiding word je gestimuleerd om jezelf te ontwikkelen via verschillende workshops. Studenten worden ook uitgedaagd om zelf workshops te ontwerpen en te faciliteren om zo ervaringen op te doen.
Studiebelasting en studiecoaching
Het studieprogramma van 60 ECTS duurt 1 jaar voor reguliere studenten en 18 maanden voor studenten die de executive variant volgen. Om je een idee te geven: 1 ECTS-studiepunt staat gelijk aan 28 studie-uren. Dit komt neer op een totaal van 40 uur onderwijs en zelfstudie per week.
Het aantal studenten dat we toelaten tot de MBA Imagineering is beperkt. Dat betekent dat je studeert in een kleinschalige omgeving met gelijkgestemden. Tevens betekent dit dat docenten tijd en aandacht hebben voor jouw inhoudelijke vragen. Ook is de coördinator van het programma altijd bereid om studie gerelateerde zaken te bespreken. Als je persoonlijke problemen wilt bespreken, die van invloed kunnen zijn op je studievoortgang, dan kan dat met onze studentendecaan.
Veelgestelde vragen
- Wat is een MBA-opleiding?
De Master of Business Administration (MBA) is een speciale masteropleiding die zich richt op verschillende aspecten van het bedrijfsleven, management en leiderschap. Een MBA wordt niet altijd met een scriptie afgesloten, maar meestal met een afstudeerproject of casestudie.
De voordelen van een MBA-opleiding zijn onder andere het ontwikkelen van een sterke basis in bedrijfsprincipes, het verbeteren van analytische en probleemoplossende vaardigheden, het uitbreiden van professionele netwerken en het verkrijgen van goede carrièrekansen. Veel MBA-afgestudeerden gaan aan de slag in management- of leiderschapsfuncties of ze worden ondernemer.
De Master Imagineering richt zich speciaal op strategisch management, sociale innovatie in bedrijven en organisaties, co-creatie en waardecreatie.
- Wat kun je met de MBA Imagineering?
Je treft afgestudeerde Imagineers van BUas over de hele wereld en in diverse sectoren en bedrijfstakken, zoals onderwijs, techniek, gezondheidszorg, human resources, marketing, psychologie, hospitality en toerisme. Strategische innovatie vormt de kern van hun werk. Met een master in Imagineering op zak ben je vaardig om creatieve en non-lineaire denkprocessen in jouw werkomgeving te stimuleren, faciliteren en begeleiden.
Afgestudeerden werken in functies als:
> Innovation Manager
> Strategic Manager
> Brand Manager
> Business (Transformation) Consultant
> Strategic Designer
> Process Facilitator
Ervaringen
'Wat betekent Imagineering voor jou en zou je deze masteropleiding in Breda aanbevelen?'
We vroegen het onze alumni. Wat waren hun antwoorden en ervaringen?
Je komt erachter door deze video’s te bekijken.
Imagineering verandert je perspectief voor de rest van je leven
Diversiteit als kracht achter innovatie
Deze master heeft mijn denkkader verbreed
Toelating
Je bent toelaatbaar tot de MBA Imagineering als je in het bezit bent van een bachelordiploma in een relevante studierichting, zoals tourism management, leisure management, sports management, culture management, business management of economics. Bekijk de volledige toelatingsvoorwaarden.
Aanmelding
Als je voldoet aan de toelatingseisen kun je je aanmelden voor deze opleiding. Bekijk de aameldingsprocedure.
Kosten
Naast het collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor de aanschaf van studiemateriaal zoals studieboeken. Lees meer over studiekosten.
Jouw carrière
Afgestudeerden van deze masteropleiding vinden doorgaans werk in innovatiegerelateerde functies, marketing- en brandingfuncties of als bedrijfsconsultant. Na je afstuderen mag je de titel Master in Business Administration voeren.
Meer weten? Na je MBA Imagineering.