Master Strategic Events Management

11 februari 2019

Het domein Leisure & Events van Breda University of Applied Sciences introduceert vanaf september 2020 de Master Strategic Events Management. Deze opleiding is gericht op professionals met een aantal jaren werkervaring in de sector Events en op afgestudeerde hbo-studenten die zich in dit vakgebied verder willen ontwikkelen. 

Bij de totstandkoming van de master zoekt Breda University of Applied Sciences de verbinding met andere spelers in de sector om het programma zo goed mogelijk te laten aansluiten op vereiste vaardigheden en marktontwikkelingen. Zo denken allerlei partijen - van ID&T, Gentse Feesten, Mojo, OptiSport, CM Telecom, 013, Het genootschap van Eventmanagers, SOLID Event Crew, de gemeente Breda, MCI, World Forum The Hague, Phatcamp, D&B Eventmarketing, Green Events en de Beurs van Berlage tot Rotterdam Ahoy - mee over de te ontwikkelen inhoud van de masteropleiding.

Internationale voortrekkersrol

Het domein Leisure & Events Management leidt al decennia lang Event-professionals op. De Master Strategic Events Management is een logische volgende stap in de ontwikkeling van het onderwijsprogramma. Met professor Greg Richards, die leiding geeft aan de onderzoekslijn Placemaking & Events, loopt Breda University of Applied Sciences internationaal voorop als het gaat om kennisontwikkeling op het gebied van events. Deze schat aan kennis legt een stevig fundament voor de ontwikkeling van de Master International Events Management. Hierbij zoekt Breda University of Applied Sciences de dialoog met andere spelers in de sector. Eind januari wisselden zij tijdens een bijeenkomst van gedachten over de te ontwikkelen opleiding en hoe deze het beste vormgegeven kan worden.

Eén van de aandachtspunten die hieruit naar voren komt is dat studenten en professionals die de master voltooien in staat moeten zijn strategisch te denken, innovatief vermogen hebben en beschikken over bedrijfseconomische inzichten. Ook het vinden van de juiste balans tussen publieks- en zakelijke evenementen - zowel in het programma als in de te ontwikkelen learning community - is van belang. Belangrijke trends die zich voordoen en waarop het lesprogramma dient in te spelen, zijn onder meer big data en de complementaire inzet van online en offline kanalen bij het organiseren van events. Ook de strategische inzet van evenementen binnen stedelijke of regionale ontwikkeling, het steeds grotere belang van duurzaamheid en het creëren van communities zijn thema’s die aandacht verdienen. 

“Eén van de belangrijkste pijlers van Breda University of Applied Sciences is het creëren, faciliteren en ontwikkelen van innovatieve learning communities. Hierin ontwikkelen studenten en docenten samen met het bedrijfsleven, publieke organisaties, overheden en kennisinstellingen op basis van co-creatie nieuwe oplossingen voor specifieke vraagstukken”, vertelt Peter van der Aalst, opleidingsmanager Leisure & Events van Breda University of Applied Sciences. “Ook binnen de sector Events is de verbinding tussen deze partijen cruciaal om tot een state-of-the-art onderwijsprogramma te komen dat volledig aansluit op de ontwikkelingen in het internationale vakgebied en de samenleving.”

Foto: Joep Coolen
Missing media.