Fulbright Center en BUas ondertekenen samenwerking

10 mei 2019

BUas ontvangt veertien Amerikaanse teaching assistants om les te geven op Nederlandse scholen en voor BUas onderzoek te doen

Het Fulbright Center en Breda University of Applied Sciences (BUas) slaan de handen ineen. Komend academisch jaar zet BUas veertien Amerikaanse teaching assistants van Fulbright in voor onderzoeksopdrachten vanuit het English Teaching Assistant Program. Zij gaan aan de slag met onderzoeken binnen het thema internationalisering.   

Hoe kan BUas de internationale campus verder vormgeven? En hoe zorg je ervoor dat een ‘international classroom’ divers en inclusief is? “Dat is makkelijker gezegd dan gedaan”, weet Elisabeth Minnemann. Een ander onderwerp is het leren via ‘learning communities’. BUas heeft als doelstelling om ‘state-of-the-art education’ te leveren in een internationale context. De hogere onderwijsinstelling hogeschool wil studenten zo goed mogelijk klaarstomen voor de internationale arbeidsmarkt. “De samenwerking met Fulbright past hier goed binnen.” Op dinsdag 7 mei ondertekenden bestuursvoorzitter Elisabeth Minnemann van BUas en Mattie Bekink, executive director van het Fulbright Center in Nederland, de samenwerkingsovereenkomst.

English Teaching Assistent Program

De teaching assistents werken een academisch jaar lang 24 uur per week als leraren Engels in het voortgezet onderwijs in Nederland. Daarnaast zijn zij regelmatig in groepsverband in Breda om te werken aan hun onderzoeksopdrachten. BUas begeleidt hen bij het doen van onderzoek. Bovendien is de hogere onderwijsinstelling zelf gastinstelling voor één onderwijsassistent. De instelling zet deze assistent bij zo veel mogelijk academies in, afhankelijk van de specifieke behoeftes.

Fulbright

Het Fulbright programma is in 1946 opgericht door de Amerikaanse senator William J. Fulbright met als doel het begrip tussen Amerikaanse staatsburgers en burgers van andere landen te bevorderen. Het wil interculturele relaties, diplomatie en competenties vergroten door het uitwisselen van mensen, kennis en vaardigheden. Het is een van de meest prestigieuze en competitieve samenwerkingsprogramma’s ter wereld. 

Internationaal beursprogramma

Fulbright werkt nu drie jaar met het English Teaching Assistent Program in Nederland. Bekink: “We zijn blij dat we dit programma voortzetten in samenwerking met BUas. Dit is het enige internationale beursprogramma voor teaching assistants waar ook onderzoek binnen wordt gedaan. Dat maakt het bijzonder. Net als dat de studenten die via het programma naar Nederland komen niet alleen kennis en kunde brengen, maar ook het onderlinge begrip verbeteren. Ze raken zoveel levens: op scholen, bij BUas en in hun eigen omgeving. Ze worden onderdeel van een community. Ik weet zeker dat de deelnemers net zo enthousiast zijn als ik.”

Internationale samenwerking

Waarom is internationale samenwerking zo belangrijk? “Het staat wereldwijd op de agenda”, schetst Minnemann. “De Engelse taal is een belangrijke voorwaarde voor die samenwerking. Het maakt het mogelijk om met elkaar te communiceren. Simon Kuper, journalist van de Financial Times schreef niet voor niets recent in zijn column dat Nederland de beste plaats is om een leven in het Engels op te bouwen. Daar willen we aan bijdragen.”

Samen een stap zetten

De deelnemende onderwijsassistenten zijn geselecteerd uit een grote groep aanvragers door het Institute of International Education te New York op grond van motivatie, kennis en ervaring, studieresultaten en mogelijke leservaring. Vanuit BUas zijn diverse medewerkers betrokken. De afdeling Strategy Education Research (SER) International coördineert het project in samenwerking met onderzoekers en docenten Nicoline de Heus en Anna Voinova. Docenten Engels Antoon Ceuleers en Suzanne Vollenbronck begeleiden de teaching assistent die bij de hogere onderwijsinstelling in huis komt. Minnemann: “We kijken uit naar de resultaten. Ik ben blij dat we samen met Fulbright deze stap zetten.” Op 6 september staat de kick-off van het project gepland.