Terug

Een bijzondere eindsprint

Ieder jaar werken Bredase studenten aan City Deal Kennis Maken projecten van de gemeente. Lieke van Dommelen is één van de studenten die heeft gewerkt aan een side event om de NK Atletiek – dit jaar bij SPRINT in Breda – te omlijsten. Lees hier haar verhaal. 

‘Het is net als hordelopen, door de bijzondere situatie rondom corona moesten we iedere keer opnieuw omdenken. Natuurlijk moest ik even slikken toen ik hoorde dat ons event toch niet kon doorgaan, maar ik heb er veel van geleerd. Ons team is super gemotiveerd en die eindstreep halen we hoe dan ook!’

Lieke studeert Leisure & Events Management aan BUas. Samen met vier studenten van andere onderwijsinstellingen heeft zij in opdracht van Atletiekvereniging SPRINT in Breda het event Students Back Together bedacht en uitgewerkt. Het is één van de City Deal Kennis Maken projecten die de gemeente Breda – in samenwerking met Bredase onderwijsinstellingen – inzet om jongeren te betrekken bij de vitaliteitsvraagstukken van de stad.

In mijn rol als projectleider kreeg ik de ultieme kans om te ontdekken of ik de event manager ben die ik wil zijn

Lieke van Dommelen, student Leisure & Events

Students Back Together

Het concept van Students Back Together is gebaseerd op de Olympische Spelen en bestaat uit een parcours van verschillende atletiek onderdelen. Het idee is dat studenten dit parcours afleggen door de binnenstad van Breda om uiteindelijk te finishen op de atletiekvelden van SPRINT.  

‘Het idee is ontstaan vanuit de minor Experience Design & Innovation die ik bij BUas heb gevolgd en waarin ik samen met andere studenten voor SPRINT werkte aan een belevingsconcept,’ vertelt Lieke. ‘Dat ik dit voor City Deal Kennis Maken samen met andere scholen verder mocht vormgeven was een mooie kans. Zo kon het uitgroeien tot iets veel groters!’

Diversiteit en inclusiviteit

Lieke werkt in het project samen met Tim Verstappen en Démy van den Beemt die allebei Fysiotherapie studeren aan Avans Hogeschool. Kevin van Ham doet ook mee, hij studeert Management aan de AD Academy in Roosendaal. Ook Hanae Akkar, die de opleiding Sport en Recreatie volgt bij Curio in Breda, zit in de projectgroep. Dit lijstje laat natuurlijk al een enorme diversiteit zien en dat is precies waar het bij de City Deal projecten om draait. Diversiteit en inclusiviteit. Leren van elkaar.

Doen waar je goed in bent

‘Juist die mix aan studenten maakt het zo waardevol,’ vindt Lieke, ‘want iedereen brengt weer andere kennis en ervaring in. Theoretisch komt er veel samen door boeken en modellen uit te wisselen, maar er wordt ook meteen lekker hands-on gedacht. De fysiotherapeuten in opleiding kwamen bijvoorbeeld met een idee voor een warming-up op ‘Dansen is gezond’ van Kinderen voor Kinderen om het groepsgevoel te versterken, en Hanae was verantwoordelijk voor de gezondheidscheck en het uitdelen van gezonde energizers.’

Ook Kevin van de AD Academy is enthousiast. ‘Normaal gesproken werk je in een projectgroep binnen je eigen studie en heb je allemaal dezelfde focus en achtergrond qua kennis. Voor dit project zijn studenten samengebracht die allemaal iets anders studeren en dus ook allemaal andere kwaliteiten hebben. Zo kan iedereen doen waar hij of zij goed in is.’

Zien sporten doet sporten

En dat is precies waar het concept van Students Back Together om draait, iedereen is ergens goed in. ‘Het idee is eigenlijk dat iedereen een prestatie kan neerzetten en met dit event willen we de jongeren die beleving meegeven,’ legt Lieke uit. ‘En dat belonen we met een persoonlijke uitnodiging voor de NK Atletiek én een prachtige medaille. De zichtbaarheid in de stad Breda is voor ons – als projectgroep – een belangrijk criterium, omdat zien sporten doet sporten. Maar juist dit element heeft ons genekt. Omdat deze activiteit zich door de stad beweegt, wordt het aangemerkt als evenement en daarom kunnen we het uiteindelijk binnen de coronamaatregelen – niet realiseren zoals we het bedacht hebben.’

Schakelen en omdenken

Maar het team van Lieke laat zich niet snel uit het veld slaan en kwam met een alternatief waarbij de studenten niet in de binnenstad maar bij SPRINT de competitie met elkaar aangaan.

‘Juist dat schakelen en omdenken, heeft dit project voor mij heel bijzonder gemaakt. In mijn rol als projectleider kreeg ik de ultieme kans om te ontdekken of ik de event manager ben die ik wil zijn. Iedereen in mijn team is super gemotiveerd om het project tot een goed einde te brengen. Helaas hebben we op 7 mei te horen gekregen dat het Students Back Together event ook op locatie bij SPRINT niet kan doorgaan. De NK Atletiek gaat – in aangepaste vorm – gelukkig wel door, maar twee van de vier side events zijn dus geskipt. Nu werken we naar een eindproduct dat SPRINT in de toekomst kan inzetten, een belevingsconcept met onderbouwing, compleet met een uitgewerkt draaiboek.’

De stad als learning community

In totaal zijn er vier side events opgezet als City Deal project rondom de NK Atletiek. Een event speciaal voor ouderen op het terrein van SPRINT kon helaas ook niet doorgaan, maar de andere twee events, op basisscholen en in het Valkenbergpark, staan nog wel overeind. Lars Davids van de opleiding Leisure & Events van BUas is één van de coördinatoren van de City Deal Kennis Maken projecten.

‘Alle projecten hebben een maatschappelijk karakter en hebben als doel inwoners van Breda te betrekken bij het NK Atletiek en daarmee het thema vitaliteit op de kaart te zetten,’ vertelt Lars. ‘Sport verbindt en in de samenwerking met de gemeente Breda en andere partners, zoals het Sportleerbedrijf Breda, wordt de stad één grote learning community. Niet alleen voor de studenten, maar voor iedereen.’

Kennis verbreden

‘Voor de studenten is zo’n City Deal project een mooie kans om kennis te maken met andere onderwijsinstellingen en zo hun kennis te verbreden,’ benadrukt Lars. ‘Lieke is ingestapt in haar laatste studiejaar en had haar minor er al op zitten, maar er zijn ook studenten die al eerder in zo’n City Deal project stappen, bijvoorbeeld als stage. Door zo’n project leren zij over de muren van hun eigen opleiding heen kijken. Ze ervaren dat die crossovers werken en dat stimuleert weer om breder te denken - misschien zelfs een verbredende minor te kiezen en die kruisbestuiving zien we graag!’