AI Strategy Compass

We zijn ervan overtuigd dat Artificial Intelligence (AI) niet zomaar een technologische trend is, maar een transformatie die elk onderdeel van het onderwijs raakt. Daarom heeft BUas een eigen aanpak ontwikkeld voor de implementatie van AI binnen de gehele organisatie: het AI Strategy Compass (AISC).

Het AI Strategy Compass: Een routekaart voor blijvende AI-integratie in het onderwijs

Het AI Strategy Compass is ontwikkeld door Ines Springael, Programmamanager Meaningful AI Endeavours bij BUas. Dit op onderzoek gebaseerde raamwerk pakt een kritieke uitdaging in het hoger onderwijs aan: de meeste onderwijsinstellingen benaderen AI via geïsoleerde experimenten die geen betekenisvolle, blijvende verandering opleveren.


Een strategische reactie op onderwijsverandering
AI verandert elk aspect van het onderwijs. Toch gaan de meeste instellingen aan de slag met losse pilots die weliswaar enthousiasme genereren, maar slechts beperkte impact hebben. Het AI Strategy Compass biedt een andere route – één die AI-implementatie behandelt als alomvattende organisatieverandering in plaats van een reeks losse projecten.

Het AI Strategy Compass bestaat uit zes onderling verbonden onderdelen:

  • Urgentie – Een gedeeld begrip waarom AI-transformatie niet kan wachten
  • Ambitie + Strategie – Een duidelijke visie en strategische route die aansluiten bij institutionele doelen
  • AI Pioneer Team – Deskundige medewerkers die gemachtigd worden om verandering van binnenuit te leiden en te bevorderen
  • Programmatische aanpak – Gecoördineerde inspanningen door gestructureerde planning en management
  • Communicatie – Transparantie en inclusieve dialoog tussen alle belanghebbenden
  • Culturele verandering – Een transformatie van hoe we werken, leren en ons verhouden tot technologie op het diepste niveau


Mensgerichte verandering
Dit raamwerk onderscheidt zich doordat het erkent dat succesvolle AI-adoptie fundamenteel afhangt van veranderend menselijk gedrag – niet alleen van het implementeren van nieuwe tools. Ons onderzoek toont aan dat betekenisvolle transformatie plaatsvindt wanneer instellingen mensen boven technologie prioriteren, ruimte creëren voor experimenten en leren, en AI-implementatie zien als een kans om onderwijspraktijken volledig te heroverwegen.

"Als organisaties impact willen maken met ethische en inclusieve AI, moeten ze het als geheel behandelen – niet als een reeks geïsoleerde projecten of versnipperde acties – en investeren in mensen, niet alleen in beleid."

Het AI Strategy Compass biedt onderwijsleiders een bewezen routekaart. Hiermee kunnen ze voorbij gefragmenteerde benaderingen gaan en werken aan alomvattende AI-transformatie die onderwijs, onderzoek, studentenservices en operaties verbetert. Het resultaat: blijvende verandering die ingebed wordt in het institutionele DNA.

Uitgelicht