
Pokémon Go in Saoedische handen: wat gebeurt er met jouw data?
Pokémon Go, de game waarin je virtuele monsters vangt in de echte wereld, is nu zelf gevangen. Scopely, een dochterbedrijf van het Saoedische staatsfonds, neemt de maker Niantic over voor $3,5 miljard. Maar wat betekent dat voor spelers? Blijft de game hetzelfde of verandert het spelletje? En wat gebeurt er met al die waardevolle locatiegegevens? Niantic probeert fans gerust te stellen, maar experts waarschuwen voor de bredere impact.
- Over BUas
- BUas expertise
- Games
Belangrijkste zorg voor veel spelers is het gebruik van hun locatiegegevens, die cruciaal zijn voor het spel. „We verkopen geen spelersdata aan derden, punt”, zei Michael Steranka, senior product director van Pokémon Go, in gesprek met gamingwebsite Polygon. „Alle gegevens worden opgeslagen op Amerikaanse servers en voldoen aan de strengste regelgeving. Dat gaat niet veranderen onder de nieuwe eigenaar.”
Locatiegegevens
Volgens Patty Toledo, gamesexpert en manager bij Breda University of Applied Sciences, moeten spelers toch opletten. „Games zoals Pokémon Go verzamelen enorme hoeveelheden data, vooral locatiegegevens. Zowel de Verenigde Staten als Saoedi-Arabië hebben minder strikte regelgeving dan Europa, waar EU-regels spelers beter beschermen.” Ze benadrukt dat bewustwording belangrijk is. „Ik zeg niet dat dit een groot probleem gaat worden, maar gebruikers moeten zich wel afvragen: wat gebeurt er met mijn data? En wat zijn de nieuwe voorwaarden?”
Pokémon Go werd in 2016 gelanceerd en groeide razendsnel uit tot een wereldwijd fenomeen. Spelers gingen massaal de straat op om Pokémon te vangen met hun smartphone. Het leidde in sommige steden zelfs tot verkeersopstoppingen en veiligheidsmaatregelen. De game blijft populair, met miljoenen actieve spelers wereldwijd, ook in Nederland.

Patty Toledo
Miljarden
De wereldwijde game-industrie is een van de snelst groeiende sectoren binnen de entertainmentbranche. In 2024 werd de markt geschat op een omzet van ruim $184 miljard, met wereldwijd miljarden gamers. De afgelopen jaren is de groei vooral gedreven door de opkomst van games voor de smartphone. Saoedi-Arabië investeert fors in de game-industrie als onderdeel van een bredere strategie om minder afhankelijk te worden van olie-inkomsten. „Ze willen een mondiale technologiehub worden,” zegt Toledo, die ruim dertig jaar ervaring heeft in de gamesector. Van kroonprins Mohammed bin Salman is bekend dat hij zelf ook graag een potje speelt. „De focus op gaming is een slimme zet. Het kent geen taal- of cultuurbarrières en trekt een jonge, internationaal georiënteerde doelgroep aan.”
Het oppoetsen van de reputatie speelt ook een rol. „Deze overnames helpen niet alleen om talent en technologie binnen te halen, maar ook om het internationale imago van het land te verbeteren,” aldus Toledo. Volgens haar hebben al veel gameprofessionals zich in Saoedi-Arabië gevestigd, onder wie bekenden van haar uit Finland en Zweden. „Ze hebben veel mensen uit Europa aangetrokken. Ook vrouwen en homoseksuele programmeurs werken daar nu zonder problemen,” zegt ze. Toch beaamt ze dat verandering tijd kost. „Ze willen moderniseren, maar hoe ver dat al is gevorderd, is moeilijk te zeggen.”
Ook interessant
Laat je inspireren door BUas projecten, expertise en inzichten op het gebied van: