Landelijke campagne moet jongeren overtuigen van toekomst in logistiek: hogescholen bundelen krachten
Alle Nederlandse hogescholen die een logistieke opleiding aanbieden hebben zich aangesloten bij de nieuwe campagne 'Logistiek, ik loev het' om de dalende studenteninstroom tegen te gaan en het verouderde imago van het vakgebied te doorbreken. De campagne is vandaag officieel gelanceerd.
- Over BUas
- Logistiek
Urgente problematiek
Het Nederlandse logistieke domein kampt met een aanzienlijk personeelstekort. Door de sterke groei van e-commerce, de toegenomen complexiteit van internationale supply chains en de vergrijzing in het vakgebied, is de vraag naar goed opgeleide logistieke professionals de afgelopen jaren explosief gestegen. Tegelijkertijd hebben veel jongeren een beperkt beeld van de moderne logistiek en de diverse carrièremogelijkheden die de het domein biedt. Met deze gezamenlijke inspanning willen de onderwijsinstellingen meer jongeren enthousiasmeren voor een carrière in de logistieke sector en het groeiende personeelstekort tegengaan.

De campagne
‘Logistiek, ik loev het’ – waarbij ‘loev’ staat voor ‘voel/love’ in jongerentaal, enthousiasmeert jongeren op een positieve en toegankelijke manier. Centraal staat het laten zien van de diverse en dynamische kanten van het logistieke vakgebied via een online platform. Hier vinden jongeren inspirerende verhalen, korte video’s en ervaringsverhalen van studenten en professionals. De campagne maakt daarnaast intensief gebruik van socialmediakanalen zoals Instagram, en TikTok waar jongeren dagelijks actief zijn.
Paul Schuurmans, logistiek opleidingsmanager bij Breda University of Applied Sciences: “Het beeld dat de jongeren hebben van de logistieke professional komt vaak niet overeen met de werkelijkheid. Met deze campagne laten we zien dat logistiek draait om creativiteit, technologie, duurzaamheid en internationale samenwerking. We geloven dat we door onze krachten te bundelen veel meer impact kunnen maken dan wanneer elke hogeschool individueel zou opereren."
Ambitieuze doelen
De hogescholen willen niet alleen meer jongeren inspireren om voor een logistieke studie te kiezen, maar ook laten zien dat het vakgebied veelzijdig en toekomstbestendig is. De ambitie is om duizenden jongeren te bereiken en hen te enthousiasmeren voor een carrière waarin ze echt impact kunnen maken.
De campagne is ontwikkeld door marketingbureau Press Play, en een initiatief van Breda University of Applied Sciences, HAN, Windesheim, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam, Fontys, NHL Stenden, Hogeschool van Amsterdam, HZ University of Applied Sciences
Onze logistieke opleidingen