Imagineering Strategic Design

MBA-niveau | 2 weken | Engelstalig
Data: nog niet bekend

Samenwerkende creativiteit aanmoedigen

Ontwerpen in de context van Imagineering bestaat uit het creëren van mentaliteitsverschuivingen in organisaties. Ze leiden tot nieuwe inzichten, ervaringen en acties op een emergente manier, door het faciliteren van ervaringen en dialogen.

In de cursus Strategic Design maak je kennis met de specifieke kenmerken van de ontwerpbenadering van Imagineering aan de hand van theorieën, methoden en praktische hulpmiddelen. Maar omdat het bij het ontwerpen in de eerste plaats gaat om creëren en ontwikkelen, leer je al doende terwijl je je eerste ervaringen en systemen ontwerpt voor echte opdrachtgevers en echte uitdagingen.

Waarom BUas?

  • Je leert alle basisprincipes van de ontwerpbenadering van Imagineering 
  • Je leert processen van collectieve creativiteit te faciliteren en te stimuleren
  • Opdrachten zijn gebaseerd op echte cases uit het werkveld
  • Een internationale omgeving 

Opbouw van de studie

Curriculum

In de cursus Strategic Design leren studenten niet alleen over de ontwerpbenadering van Imagineering, de ABCDEF-cyclus en principes voor het co-creëren van ervaringen met bedrijven. Ze houden zich ook bezig met intensieve samenwerking, waarbij ze ervaring opdoen met groepsdynamiek, co-creatie, zelfreflectie en zelfontwikkeling. Bovendien wordt de cursus gefaciliteerd door ervaren Imagineers, die samen met de hele groep facilitatiemethoden en -tools demonstreren en hierop reflecteren, zodat je ook kunt leren hoe je je eigen creatieve sessies kunt faciliteren.

Recente onderwerpen waaraan we in deze cursussen hebben gewerkt: 

  • Gemeenschapsvorming en -verduurzaming in de private en publieke sector, voor diverse sectoren 
  • Uitdagingen op het gebied van duurzaamheid zoals energietransities, innovatie in de olie- en gasindustrie en kolenmijnbouw en hun impact op regio's en lokale economieën
  • Samenwerking tussen MKB-bedrijven voor innovatie en duurzaamheid in hubs en proeftuinen
  • Arbeidsmigratie en over- of onderbevolkte regio's. Hun invloed op lokale identiteiten en de ontwikkeling van interculturele competenties
  • Digitale oplossingen en platformen die verandering en innovatie in het bedrijfsleven en in de publieke sfeer aandrijven

Wat je leert

  • Processen van collectieve creativiteit faciliteren en stimuleren
  • Opzetten en uitvoeren van design research
  • Ontwerpen en faciliteren van dialogen om zo nieuwe perspectieven, gedrag en praktijken te creëren 

Studiebelasting en begeleiding

Deze cursus bestaat uit twee driedaagse cursussen, waarbij je elke dag negen uur in de klas zit. De totale studielast is drie ECTS. Aangezien één ECTS gelijk staat aan 28 uur studie, betekent dit dat de cursus een studiebelasting heeft van ongeveer 28 uur per week.

De cursussen worden gefaciliteerd door twee docenten van Imagineering. Deze docenten zijn op verschillende momenten in de cursus beschikbaar voor overleg en formatieve beoordeling. Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor de summatieve eindbeoordeling.

Studie methode

Je leertraject bestaat uit twee driedaagse cursussen, waarin je werkt aan twee ontwerpopdrachten die gebaseerd zijn op echte cases uit het werkveld. Tijdens deze offline (face-to-face) courses bekijk je korte keynote lezingen over inhoud die relevant is voor de ontwikkeling van de opdrachten.

  • Cursus 1: Experience Design Hackathon (Design opdracht 1) | groepsopdracht ‘experience design’. In deze eerste verkenning van de strategische ontwerpbenadering van Imagineering passen we de logica van experience design toe bij het aanpakken van de uitdagingen van bedrijven. Het is een driedaagse cursus in ‘pressure cooker’ stijl, waarbij studenten ontwerpopdrachten in groepen benaderen onder begeleiding van Imagineering-docenten.
  • Cursus 2: Business Modelling Hackathon (Design opdracht 2) | groepsopdracht ‘enterprise logic innovation’. In deze tweede verkenning van complexe uitdagingen pas je de Imagineering-aanpak toe door middel van ‘enterprise logic’. Dat wil zeggen, het (her)ontwerpen van bedrijfsmodellen om structurele verandering in organisaties te creëren. Ook hier werk je met een team, gefaciliteerd door Imagineering-docenten. Voor deze cursus heb je minimaal acht uur voorbereidingswerk. Na afloop van deze cursus hebben studenten tien dagen de tijd om een individueel eindverslag van één pagina in te leveren over hun ervaring, evenals hun peer-feedbackbeoordelingen.

Als student wordt je gestimuleerd om proactief de regie te nemen over je individuele leertraject van begin tot eind door het proces nauwkeurig te volgen, erop te reflecteren en het tastbaar te maken in de vorm van een persoonlijke schriftelijke reflectie aan het einde van beide cursussen.

Daarnaast nodigen we je uit om samen met je medestudenten vorm te geven aan de collectieve leerreis. De cursus is bewust opgezet als een interactieve educatieve ervaring waarin ruimte is voor experiment en iteratie voor en met alle deelnemers. Je komt in de klas van de MBA in Imagineering.

Praktische informatie

Edubadge

Aan het einde van de cursus moeten studenten een individueel eindverslag van één pagina over hun leerervaring inleveren.

Als je deze module succesvol afrondt ontvang je een Edubadge, een erkend digitaal certificaat. Deze microcredential wordt op NLQF-niveau 7 uitgegeven.

Toelating en inschrijving

Als je je voor onze microcredential wilt aanmelden, dan dien je een bachelorgraad of een bachelor werk- en denkniveau te hebben. Ook dien je aan te tonen dat je het Engels voldoende beheerst d.m.v. je toetsresultaten voor het Cambridge C1 Advanced / Cambridge Certificate in Advanced English (CAE) examen. Je kunt je tot vier weken voor de startdatum van de cursus aanmelden.

Schrijf je hier in

Meer cursussen voor professionals

Wist je dat wij meer cursussen voor professionals aanbieden? Op deze pagina vind je een overzicht van alle cursussen en kun je uitgebreidere informatie over deze microcredentials lezen.