Studenten en zorginstelling star-shl werken samen aan gastvrijheid

18 januari 2019

onderzoek

Tweedejaars studenten van de opleiding International Facility Management hebben gisteren voor diagnostisch centrum star-shl een gastvrijheidsonderzoek voltooid.

Zij hebben in de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar hoe star-shl - een organisatie die bestaat uit ruim 400 diagnostische centra in Zuidwest-Nederland - haar positie als service-georiënteerde organisatie nog verder kan versterken. De studenten presenteerden gisteren hun oplossingen.

De studenten stonden voor de uitdaging een voorstel uit te werken om een organisatie die al presteert - met een score van 8,6 voor patiënttevredenheid - te helpen om tot een nog betere klantbeleving te komen. De studenten hebben in groepen zes grote locaties van star-shl - in Breda, Oosterhout, Rotterdam, Oud-Beijerland, Goes en Roosendaal - onderzocht. Hier deden zij interviews met bezoekers en medewerkers. Dit resulteerde in praktische en creatieve voorstellen om de klantbeleving te verbeteren. Zoals het voorstel in te spelen op taalbarrières op locaties of het beter toegankelijk maken van wachtruimtes. Ook de bewegwijzering en herkenbaarheid van de organisatie kan volgens de studenten op een aantal locaties worden verbeterd.

Meest veelbelovende studente

Pleuni Bouwens werd na de presentatie uitverkozen tot student die de beste presentatie gaf en haar verhaal het meest overtuigend voor het voetlicht bracht. “Ik ben erg trots op deze titel en vond het erg interessant en leerzaam om aan dit onderzoek mee te werken. We kregen hierbij alle ruimte om het project zelf in te richten. Vaak zit je met je neus in de boeken, maar het is veel leuker om de theorie toe te passen in een echte organisatie”, vertelt Pleuni. “Bovendien is het erg motiverend om te zien dat onze ideeën en plannen gewaardeerd worden. Samen aan serieuze oplossingen werken, meedenken met de organisatie en een bevredigend eindresultaat maakt het echt interessant.”

“Dit project heeft tot doel alle leerervaringen en kennis die onze studenten tijdens hun studie hebben opgedaan samen te brengen. Zij kregen hierbij de mogelijkheid om op locatie zelfstandig onderzoek te doen en concrete oplossingen te bedenken waarmee star-shl zich kan ontwikkelen tot een servicegeoriënteerde organisatie. Hierbij hebben onze studenten zich gebogen over concrete vraagstukken en hun kennis kunnen toetsen aan de praktijk”, vertelt Pieter le Roux, docent International Facility Management van Breda University of Applied Sciences. “Het samenbrengen van onderwijs en praktijkgericht onderzoek is één van de pijlers van de onderwijsvisie van Breda University of Applied Science. Hiervan is dit project een heel mooi voorbeeld.”

“Het is zeer waardevol om met een andere blik naar onze organisatie te laten kijken. Dit geeft ons veel handvatten om zaken op onze locaties mogelijk bij te stellen en onderwerpen opnieuw op de agenda te zetten”, aldus Barbara Krijnen die samen met initiatiefneemster Carien van Nijnatten namens star-shl meehielp om het onderzoek op te zetten.