Studenten helpen gastbeleving Blijdorp te verbeteren

23 November 2018

Bijna honderd studenten van Breda University of Applied Sciences hebben de gastbeleving in Diergaarde Blijdorp onder de loep genomen. Studenten van twee studierichtingen - Attractions & Theme Parks Management en Recreation & Hospitality - hebben op basis van mystery visits en gesprekken met bezoekers onderzoek gedaan op verschillende locaties in Diergaarde Blijdorp: van dierverblijven tot entree en van restaurant tot souvenirshop.

 

Een bezoek aan Diergaarde Blijdorp - één van de beste bezochte dierentuinen in Nederland - wordt door bezoekers hoog gewaardeerd. “We willen echter nog beter weten wat onze bezoekers beweegt. Daarom hebben we de studenten gevraagd onderzoek te doen naar de gastbeleving. Ze hebben observaties gedaan en gesproken met gasten en kwamen vervolgens met conclusies en aanbevelingen”, zegt Lianne van Lith, senior marketeer van Diergaarde Blijdorp. De betrokken studierichtingen richten zich allebei op gastvrijheid en beleving, vertelt docent-onderzoeker Goof Lukken. “Door de beide studierichtingen onderzoek te laten doen, hebben nu bijna honderd studenten een deel van Blijdorp kunnen onderzoeken. Hierbij gebruiken we graag echte opdrachtgevers, omdat de studenten hiervan het meeste leren’.

De studenten hebben op basis van een briefing onderzoeksdoelstellingen opgesteld. Vervolgens stonden oriëntatie - en mystery guest-onderzoeken op het programma en is met interviews en observaties aanvullende informatie verzameld. De uitkomsten zijn nog niet openbaar gemaakt. Van Lith: ‘Wij bespreken de aanbevelingen eerst intern met ons managementteam. Daarna kijken we welke plannen passen in ons masterplan en onze budgetten”.